Zvijezda s Jadrana na američkom tržištu
Vijest da je franšiza podrijetlom iz Rijeke, koja je već osvojila više od 15 tržišta diljem svijeta, uspjela pokrenuti poslovanje u Sjedinjenim Državama značajna je iz nekoliko razloga. Ulazak na tržište na kojem je franšizing razvijeniji nego bilo gdje drugdje na svijetu poseban je pothvat, o čemu svjedoči i Andrija Čolak koji je sa svojim poslovnim partnerom Denisom Polićem osmislio brand i koncept pomfrit barova Surf’n’Fries. Uz to, kako kaže, Amerika je dobro regulirano tržište i potrebne su godine priprema da bi se na njega zakoračilo. Pitali smo ga kako su protekle pripreme za taj poslovni pothvat, u kojoj su fazi razvoja sada te što ih još očekuje, prije no što budu mogli reći da su uspjeli u Americi.
Kako su tekle pripreme za SAD? Koliko je bilo teško ući na tako veliko tržište na kojem je konkurencija vrlo jaka, kao i sam franšizing?
Već godinama razmišljamo i pokušavamo doći na tržište SAD-a. Moram priznati kako je za strani brand, pogotovo iz ovog djela svijeta, vrlo izazovno napraviti taj korak. Franšizno tržište SAD-a je neusporedivo razvijenije u odnosu na ostatak svijeta, kao što je i krajnje regulirano. Kako bi uopće mogli početi franšizirati na tom tržištu, potrebno je najprije imati FDD – Franchise Disclosure Document – vrlo detaljan dokumenat s podacima o poslovanju, koji sam traži investiciju od 40.000 do 100.000 dolara. Za naše prilike to je vrlo veliki kapital. Zbog toga mnogi brandovi traže investitore, ali problemi nastaju u početnoj fazi vrednovanja branda. Naime, strani brandovi jako teško postižu dovoljnu valuaciju, jer najčešče posluju na tržištima puno manje kupovne moći nego što je američko. Nadalje, američki investitori teško prihvaćaju izazov dovođenja stranog branda kada u svojoj zemlji imaju na stotine, ili bolje rečeno, na tisuće domaćih brandova za koje se financijske varijable odmah znaju i nema potrebe za puno pretpostavki. Međutim, jednom kada se probije ta barijera, otvara se potpuno drukčiji svijet koji je izvrsno razvijen po pitanju, doslovno, svega – od logistike, prodaje franšiza, podrške, itd. Nešto što mi u Europi nemamo niti izbliza razvijeno.
Uobičajena je praksa da se na strana tržišta ulazi preko primatelja master franšize – pronađe se jedan partner koji će biti zadužen za razvoj mreže na tržištu. Imate li već takvog primatelja?
S obzirom da smo mi osnovali tvrtku u SAD-u, nemamo primatelja master franšize, jer je Amerika preveliko tržište da bi se oslanjali na master ugovor u ovoj fazi. Trenutno smo u pregovorima sa nekoliko multi-unit operatera koji žele Surf’n’Fries franšizu. Još nije otvoren prvi dućan, ali će biti u San Diegu čim bude gotova dokumentacija. Nadamo se prije kraja ove godine ili najkasnije u prvom kvartalu 2021.
A kakvi su daljnji planovi? Kakve su realne mogućnosti za Surf’n’Fries u SAD-u?
Općenito, planiramo razvijati mrežu u Kaliforniji, Floridi te ostalim američkim državama koje se nalaze u toplijim krajevima. Također, fokusiramo se najviše na netradicionalne lokacije u čemu znamo da smo jako dobri, dakle, lokacije poput stadiona, plaža, različitih događaja i slično.
Koja su vam se tržišta do sada pokazala kao pun pogodak? Koje biste posebno izdvojili i zbog čega?
Europa jako dobro funkcionira, a Njemačka je tu na prvom mjestu. Zanimljivo, u Čileu postižemo jako dobre rezultate, što nam je posebno drago. Iskreno, pokazalo se da uspjeh u konačnici puno više ovisi o primatelju franšize nego o samom tržištu.
Sada kad ste ušli i na tržište SAD-a, kakvi su daljnji poslovni planovi?
Imat ćemo jako puno posla oko SAD-a. Osim toga, ovo ljeto smo potpisali ugovor s tvrtkom Rapid Retail iz Velike Britanije koja će kao primatelj franšize postavljati Surf'n'Fries objekte na svim većim stadionima u Velikoj Britaniji i Francuskoj. To je tip lokacija gdje smo se nebrojeno puta dokazali, pa vidimo veliki potencijal u tome.
pročitajte članke
Ana i Dražen Toić su prije pet godina odselili iz Hrvatske u Irsku, a početkom ove godine na to su tržište „doveli“ i Surf’n’Fries.
Što je ključno za Surf’n’Fries koncept koji posluje na 16 tržišta, koje sve modele suradnje nude te kako kontroliraju sada već veliki franšizni sustav, govori Andrija Čolak
Franšizni sustav Surf’n’Fries već treću godinu posluje na austrijskom tržištu. Kako je sve počelo i što je postigao do sad, govori primatelj franšize Lukas Lenzinger.
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima te origanalnoj ambalaži, stigao je u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Davatelji franšize sve češće priznaju da zahtjevi poput veličine, položaja ili izgleda franšiznog objekta ne mogu biti isti za sve zemlje u kojima se šire. Svako tržište je posebno, a prilagodba je neminovna.
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.