Franšiza – dobar izbor

Peđa Kresojević
U poduzetničkim vodama Peđa Kresojević već je sedam godina i to na čelu tvrtke Makart koja se bavi distribucijom knjiga i časopisa, prodajom gift i promo programa, kao i izdavanjem časopisa Vino & Fino. A onda je u Novom Sadu probao salate iz staklenki branda Tegla's i odlučio kupiti franšizu za Beograd.
– Proizvod nam se dopao i prepoznali smo ga kao nešto vrlo zanimljivo i drukčije u odnosu na aktualnu ponudu u Beogradu. Potom smo, kroz razgovor s Vladom Elesinom i njegovom suprugom Ivanom, koji su osmislili Tegla's, shvatili da je cijela priča postavljena na zdravim osnovama, zasnovana na entuzijazmu i osobnom angažmanu dvoje ljudi koji su iz sasvim drugih branši, i po obrazovanju i po radnom iskustvu , a uspjeli su napraviti jedinstven i prepoznatljiv brand koji se uz suradnju s njima relativno lako može postaviti i na drugom mjestu – objašnjava Kresojević.
Mnogi bi "na prvu loptu" posmislili da su ideja i koncept Tegla'sa nespojivi s njegovim dotadašnjim biznisom, međutim, Kresojević kaže da se zapravo obraćaju istoj ciljnoj skupini, onoj s kojom su u svakodnevnom neposrednom kontaktu. Potrošači su ih, prema njegovim riječima, jako dobro prihvatili i komentari su pozitivni. – Pokazalo se da su sve preporuke i prognoze koje smo dobili od davatelja franšize bile točne, da je beogradska publika vrlo brzo prepoznala naše salate u staklenkama i sjajno reagirala. Sve to dalo nam je i osnovu i snagu da uvodimo sasvim nove proizvode – "slatke staklenke", hladne paste u staklenkama, "staklenke za doručak", a uskoro i "tople staklenke" – i time cjelokupnu ponudu Tegla's brenda dignemo za stepenicu više. Svega ovoga ne bi bilo u ovako kratkom roku da nije bilo intenzivne suradnje s Vladom i njegovim timom u svakom segmentu poslovanja – ističe Kresojević.
O franšizingu je znao samo ono najopćenitije, ali nije imao nikakvih iskustava. Mnogi su ga kaže, dok je razmišljao o Tegla's franšizi za Beograd, pitali: "Zašto to ne učinite sami? Nije to komplicirano, sami smislite neke salate i ostalo, stavite ih u staklenke i počnete... što će vam franšiza...? " Međutim, nije želio tako. Ugostiteljstvo je ipak bilo iskorak iz dotadašnje djelatnosti. Bez obzira na to što desetak godina piše o gastro i ugostiteljskom svijetu i ima dosta iskustva, ranije nije, kako kaže, imao uvid u konkretne korake, naročito početne.
Foto: Tegla's
– Stoga mi se činilo i logično i učinkovito ući u franšizu i dobiti know-how, imati na uvid sve detalje – od nabave opreme, preko procesa proizvodnje i obuke zaposlenika do plasmana i marketinga, a sve to u kratkom vremenu, uz jasnu prezentaciju i zaista nesebičnu pomoć davatelja franšize, i to u znatno većem spektru od onog definiranog ugovorom o franšizi koji smo potpisali – objašnjava on.
Sa davateljem su franšize izgradili partnerski i prijateljski odnos koji podrazumijeva intenzivnu komunikaciju i razmjenu iskustva. Sve je to rezultiralo, kao što je spomenuo, proširivanjem asortimana i novim idejama. U takvom odnosu vidi suštinu franšizinga. – Ne da davatelj franšize kaže: "Evo, ja sam vam sve napisao, primijenite to, pa ćete imati isti koncept, samo na drugom mjestu, a nadalje nastavite sami." Želimo da kroz zajednički rad zajedno razvijamo cijeli koncept i brand, otklanjamo propuste, unapređujemo procese , a sve kako bi potrošačima ponudili još bolji i kvalitetniji proizvod, odnosno, kako bi ih iznenadili i privukli nečim sasvim novim u našoj ponudi – naglašava Kresojević.
Kao poduzetnika ga ipak muče određeni problemi, prije svega, opća besparica i izostanak pomoći države. Prvo je, kaže, posljedica sveukupne ekonomske situacije u Srbiji i činjenice da srednji sloj društva, kojem se i obraćaju, nema dovoljno novca za sve potrebe. Smanjivanje potrošnje, odnosno plaća, učinilo je da se ljudi odriču kupnje knjiga i biraju jeftinije obroke. S druge strane, ističe, država ne čini ništa da podrži razvoj privatnog sektora. – Nismo dobili, primjerice, nikakve olakšice za prijavljenih sedam novih radnika u Tegla'su Beograd, niti kakve olakšice oko poreza i svih troškova koje poduzetnici imaju na početku poslovanja. Postoji taj osjećaj da netko može dugovati milijune za neplaćene poreze i doprinose, a nas su zvali zbog – doslovno – 60 eurocenti ili pet kuna kamate koju nismo platili na neki iznos koji smo inače izmirili u cijelosti, a kamata se odnosila na nekoliko dana. Za taj su nam iznos prijetili blokadom, oduzimanjem PIB-a i slično – priča Kresojević.
Priča o problemima poduzetnika u Srbiji, međutim, tu se ne završava. – Inspekcije – a u prva tri mjeseca bilo ih je četiri – te porezne službe, nisu pokazale niti trunku potpore i pomoći. Isključivi cilj je represija i kažnjavanje, što budi osjećaj da država ni na koji način ne podržava privatni sektor. Načelno, podrška postoji, no, ne i u praksi. Nije mi namjera da se žalim, mi se borimo na svim poljima kako znamo i umijemo, oslonjeni na svoja iskustva, znanja i umijeća, a u slučaju Tegla'sa, na zaista iskrenu i sjajnu suradnju s našim davateljem franšize – zaključuje Kresojević.
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.