Franšiza – dobar izbor

Peđa Kresojević
U poduzetničkim vodama Peđa Kresojević već je sedam godina i to na čelu tvrtke Makart koja se bavi distribucijom knjiga i časopisa, prodajom gift i promo programa, kao i izdavanjem časopisa Vino & Fino. A onda je u Novom Sadu probao salate iz staklenki branda Tegla's i odlučio kupiti franšizu za Beograd.
– Proizvod nam se dopao i prepoznali smo ga kao nešto vrlo zanimljivo i drukčije u odnosu na aktualnu ponudu u Beogradu. Potom smo, kroz razgovor s Vladom Elesinom i njegovom suprugom Ivanom, koji su osmislili Tegla's, shvatili da je cijela priča postavljena na zdravim osnovama, zasnovana na entuzijazmu i osobnom angažmanu dvoje ljudi koji su iz sasvim drugih branši, i po obrazovanju i po radnom iskustvu , a uspjeli su napraviti jedinstven i prepoznatljiv brand koji se uz suradnju s njima relativno lako može postaviti i na drugom mjestu – objašnjava Kresojević.
Mnogi bi "na prvu loptu" posmislili da su ideja i koncept Tegla'sa nespojivi s njegovim dotadašnjim biznisom, međutim, Kresojević kaže da se zapravo obraćaju istoj ciljnoj skupini, onoj s kojom su u svakodnevnom neposrednom kontaktu. Potrošači su ih, prema njegovim riječima, jako dobro prihvatili i komentari su pozitivni. – Pokazalo se da su sve preporuke i prognoze koje smo dobili od davatelja franšize bile točne, da je beogradska publika vrlo brzo prepoznala naše salate u staklenkama i sjajno reagirala. Sve to dalo nam je i osnovu i snagu da uvodimo sasvim nove proizvode – "slatke staklenke", hladne paste u staklenkama, "staklenke za doručak", a uskoro i "tople staklenke" – i time cjelokupnu ponudu Tegla's brenda dignemo za stepenicu više. Svega ovoga ne bi bilo u ovako kratkom roku da nije bilo intenzivne suradnje s Vladom i njegovim timom u svakom segmentu poslovanja – ističe Kresojević.
O franšizingu je znao samo ono najopćenitije, ali nije imao nikakvih iskustava. Mnogi su ga kaže, dok je razmišljao o Tegla's franšizi za Beograd, pitali: "Zašto to ne učinite sami? Nije to komplicirano, sami smislite neke salate i ostalo, stavite ih u staklenke i počnete... što će vam franšiza...? " Međutim, nije želio tako. Ugostiteljstvo je ipak bilo iskorak iz dotadašnje djelatnosti. Bez obzira na to što desetak godina piše o gastro i ugostiteljskom svijetu i ima dosta iskustva, ranije nije, kako kaže, imao uvid u konkretne korake, naročito početne.
Foto: Tegla's
– Stoga mi se činilo i logično i učinkovito ući u franšizu i dobiti know-how, imati na uvid sve detalje – od nabave opreme, preko procesa proizvodnje i obuke zaposlenika do plasmana i marketinga, a sve to u kratkom vremenu, uz jasnu prezentaciju i zaista nesebičnu pomoć davatelja franšize, i to u znatno većem spektru od onog definiranog ugovorom o franšizi koji smo potpisali – objašnjava on.
Sa davateljem su franšize izgradili partnerski i prijateljski odnos koji podrazumijeva intenzivnu komunikaciju i razmjenu iskustva. Sve je to rezultiralo, kao što je spomenuo, proširivanjem asortimana i novim idejama. U takvom odnosu vidi suštinu franšizinga. – Ne da davatelj franšize kaže: "Evo, ja sam vam sve napisao, primijenite to, pa ćete imati isti koncept, samo na drugom mjestu, a nadalje nastavite sami." Želimo da kroz zajednički rad zajedno razvijamo cijeli koncept i brand, otklanjamo propuste, unapređujemo procese , a sve kako bi potrošačima ponudili još bolji i kvalitetniji proizvod, odnosno, kako bi ih iznenadili i privukli nečim sasvim novim u našoj ponudi – naglašava Kresojević.
Kao poduzetnika ga ipak muče određeni problemi, prije svega, opća besparica i izostanak pomoći države. Prvo je, kaže, posljedica sveukupne ekonomske situacije u Srbiji i činjenice da srednji sloj društva, kojem se i obraćaju, nema dovoljno novca za sve potrebe. Smanjivanje potrošnje, odnosno plaća, učinilo je da se ljudi odriču kupnje knjiga i biraju jeftinije obroke. S druge strane, ističe, država ne čini ništa da podrži razvoj privatnog sektora. – Nismo dobili, primjerice, nikakve olakšice za prijavljenih sedam novih radnika u Tegla'su Beograd, niti kakve olakšice oko poreza i svih troškova koje poduzetnici imaju na početku poslovanja. Postoji taj osjećaj da netko može dugovati milijune za neplaćene poreze i doprinose, a nas su zvali zbog – doslovno – 60 eurocenti ili pet kuna kamate koju nismo platili na neki iznos koji smo inače izmirili u cijelosti, a kamata se odnosila na nekoliko dana. Za taj su nam iznos prijetili blokadom, oduzimanjem PIB-a i slično – priča Kresojević.
Priča o problemima poduzetnika u Srbiji, međutim, tu se ne završava. – Inspekcije – a u prva tri mjeseca bilo ih je četiri – te porezne službe, nisu pokazale niti trunku potpore i pomoći. Isključivi cilj je represija i kažnjavanje, što budi osjećaj da država ni na koji način ne podržava privatni sektor. Načelno, podrška postoji, no, ne i u praksi. Nije mi namjera da se žalim, mi se borimo na svim poljima kako znamo i umijemo, oslonjeni na svoja iskustva, znanja i umijeća, a u slučaju Tegla'sa, na zaista iskrenu i sjajnu suradnju s našim davateljem franšize – zaključuje Kresojević.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Najčitanije

„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.