Posao za lijep i pristojan život

Početkom ljeta, na kružnom toku kod Kalenić pijace u Beogradu zamirisala su grčka peciva iz još jedne kave-pekare Kralj. U mnogo manjem prostoru, bez sjedećih mjesta, potrošačima se, međutim, nudi cjelokupan asortiman – peciva, salate, krafne, kave, cijeđeni sokovi, a zainteresiranim poduzetnicima – novi franšizni format pekare. Slađana Kovačević, zadužena za širenje franšizne mreže u Srbiji, kaže da su napravili "pun pogodak", jer je upravo takav model veoma zainteresirao potencijalne primatelje franšize.
Zašto ste odlučili otvoriti mini-pekaru Kralj Coffee – Donuts & Snacks te taj koncept ponuditi kao franšizu?
Prva je pekara dosta velika te smo željeli da ona služi i kao svojevrsni izložbeni prostor jer je naša prvobitna ideja bila baviti se, prije svega, distribucijom, a potom plasirati naše proizvode na tržište. U tome smo i uspjeli jer se prodaja nekih specifičnih proizvoda, naročito kave, konstantno povećava. Za otvaranje manjeg formata smo se odlučili jer smo željeli ponuditi još jedan model za franšizu koji će zahtijevati manje investicija, no, u kojem će ponuda biti ista.
Otkako ste u franšizingu, a tome nema više od pola godine, jesu li vam se javljali zainteresirani za franšizu?
Mnogo je zainteresiranih ljudi, kako iz Srbije, tako i iz zemalja regije, i to se javljaju svakodnevno. Sa nekima smo bili na korak do sklapanja ugovora. Ljudi su vrlo zainteresirani za ovu vrstu peciva i proizvoda jer su i sami putovali i znaju o kakvoj se kvaliteti radi. Očekujemo uskoro potpisivanje ugovora o master franšizi za jedno novo tržište u regiji. Međutim, sudeći po broju ljudi koji su se do sada javili, sigurna sam da ćemo kroz pet godina imati ozbiljnu mrežu primatelja franšize.
Kako teku razgovori s potencijalnim primateljima? Tko se najčešće javlja?
Ljudi su prevashodno, no, sasvim prirodno, zainteresirani za to koliko novca trebaju uložiti. Najviše sam razgovarala s ljudima koji su živjeli u inozemstvu i koji su djelomično upoznati s ovakvim i sličnim konceptima jer su ih viđali na drugim tržištima. Interesiraju se i ljudi koji nemaju svoj posao ili svoje lokale, a željeli bi pokrenuti vlastiti posao.
Za koji model, odnosno, format franšize su više zainteresirani?
Trenutno je veće interesovanje za drugi model franšize – za mini-pekaru kakvu smo početkom ljeta otvorili na opštini Vračar u Beogradu. Čak i sama radije preporučujem drugi model, koji zahtijeva manje investicija, jer je, samim tim, i rizik mnogo manji. Na primjer, za mini-pekaru ne naplaćujemo ulaznu franšiznu naknadu, već se polaže depozit od 1.000 eura koji se primateljima franšize vraća poslije tri godine ukoliko žele izaći iz sustava. Nama nije cilj uzeti nekome novac, već predstaviti naše proizvode na tržištima u regiji te naviknuti ljude na određenu kvalitetu.
Što biste rekli onima koji se pitaju – zašto Kralj, a ne, primjerice, vlastita proizvodnja peciva?
Mi, kao uvoznici proizvoda iz Grčke, smrznutog tijesta i kave, moramo imati sve certifikate i garancije kvalitete, što primateljima doista olakšava pozicioniranje na tržištu. Vjerujem da ne trebam posebno naglašavati kako se proizvodnja u Europskoj uniji strogo kontrolira. Dakle, primatelj ne razmišlja je li mu "pekar Pero" dovoljno spavao i hoće li napraviti dobro tijesto, niti kakvo mu je brašno stiglo od dobavljača i slično. Međutim, i pored toga što mislimo da su naši proizvodi vrhunske kvalitete, te da je izbor raznovrstan, mi primateljima franšize dajemo mogućnost ubaciti i određene proizvode po vlastitoj želji.
Zašto ste dali i tu mogućnost?
Ovo je specifičan koncept koji nije bio prisutan na tržištu Srbije. Kralj Caffe nije samo pekara, to je mnogo složeniji i potpuno drugačiji koncept od klasičnih pekara u Srbiji. Zbog toga smo htjeli, na primjer, primatelju u Leskovcu omogućiti da ponudi još neki poizvod za koji misli da bi mu donosio profit – kuhani đevrek, burek i slično – nešto što će u početku biti prilagođeno lokalnom tržištu. Mi smo potpuno uvjereni u kvalitetu naših proizvoda, no znamo da bi bilo dobro da primatelji u različitim regijama imaju u ponudi i ono što ljudi u tom podneblju vole jesti. A sve u cilju da onaj tko uzme našu franšizu posluje jako dobro i bude vrlo zadovoljan.
Kakav treba biti primatelj franšize Kralj?
Da bi posao bio uspješan, treba jako mnogo truda. Na primjer, ja svako jutro kontroliram kako se pripremaju salate, je li feta dobro isječena, je li krastavac gorak i inzistiram da se tako i radnici odnose prema onome što pripremaju. Meni nije potrebna inspekcija, jer ja prva želim savršen proizvod. U tom smislu i primatelj franšize mora biti vrijedan, mora željeti raditi i imati viziju da želi uspjeti. Mora biti tu, u samom lokalu, kako bi kontrolirao da li sve radi kao što bi trebalo. On, naravno, prethodno prođe kompletnu obuku kako bi i sam dalje prenosio znanje.
U Srbiji je veliki problem naći dobrog radnika, između ostalog i zbog toga što su loše plaćeni, a nemoguće ih je platiti više kada su proizvodi jeftini. Zato je važno da prvo primatelj franšize zna kako pecivo treba biti pečeno ili kako se prave kave da bi mogao to znanje prenijeti svojim radnicima i jamčiti da će kvaliteta biti konstantna.
Kome biste preporučili ovaj biznis i može li ovakva vrsta posla osigurati pristojan život jednoj obitelji?
Ovaj posao može donijeti pristojnu zaradu jednoj obitelji i lijep život, ali nitko ne treba sanjati da će se obogatiti preko noći. Svaki je početak težak i da bi se jedna radnja razradila, neophodno je godinu dana i zbog toga nikom ne govorim da će od prvog dana stavljati ogroman novac u džep. Koliko će se posao brzo razvijati, ovisi o mnogo faktora.
Naš prvi lokal, koji nije na idealnoj lokaciji za ovu vrstu posla, bilježi konstantan rast prihoda. Međutim, moram napomenuti da sam ja uvijek u radnji, mnoge me mušterije poznaju i, kao što sami vidite, dok razgovaramo, oni ne propuštaju priliku mahnuti i javiti se usput. U poslu, za uspjeh nije važan samo novac, već i energija koju ulažete u njega. Dakle, ako ste netko tko bi želio uzeti franšizu i razvijati je ulažući dosta energije, onda će to uspjeti. Ukoliko netko misli da treba samo uložiti novac, a sve ostalo prepustiti i očekivati profit, onda to neće izaći na dobro. To je moje mišljenje, iza kojega, vjerujte, stoji ogromno iskustvo.
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.