Nešto sasvim drugačije

Martina Bračić naredne će godine proslaviti deset godina otkako je otvorila gastronomski kutak "Torte i to". Kako sama kaže, počela je otvorenjem kuhinje i pravljenjem jedne torte - originalne torte od sira, koja će, sasvim opravdano, postati zaštitni znak i najprodavaniji proizvod slastičarnice "Torte i to". Danas, u Zagrebu rade tri kave-slasičarnice pod ovim imenom, u kuhinji se pravi oko 20 vrsti torti i kolača, a kao šlag na torti - prije nekoliko godina u Sarajevu i Podgorici otvorene su i franšize. Pitali smo Martinu kako je odlučila i je li bilo teško ući u poduzetništvo, kada je i kako ušla u franšizing, je li zadovoljna učinkom, kao i koliko se razlikuju ukusi Zagrepčana, Podgoričana i Sarajlija.
Na svojoj internetskoj stranici ste vrlo nadahnuto opisali svoju ljubav prema kolačima. Koliko je zaista bilo teško jednom magistru donijeti odluku da napusti siguran posao i počne praviti kolače?
Istina, prije nego što sam odlučila postati samostalna poduzetnica, radila sam u Ministarstvu obrane kao savjetnik za međunarodnu vojnu suradnju. Odluka zapravo nije bila teška, jer nisam znala u što se točno upuštam i bila sam možda hrabrija nego što bih bila sada, kada bih znala što me sve čeka. No, imala sam u sebi neizraženi kreativni potencijal koji sam kroz neku formu željela izraziti. Jednostavno, sistemom eliminacije izbor je pao na kolače.
Posao ste počeli otvorenjem kuhinje, a zaokružili otvorenjem "Torte i to Café"-a. Kako je došlo do toga i kako se koncept razvijao?
Koncept je nastao 2006. godine. Jednostavno, odlučila sam da moram otvoriti svoj kafić i maloprodaju, ali nisam željela da izgleda „ugostiteljski“, niti da se ljudi tamo osjećaju kao u bilo kojem drugom kafiću. Tako je nastao prvi „Torte i to Café“ u Centru Kaptol, u jednom relativno nepopularnom i mračnom kutu shopping centra. Mi smo, međutim, stavili kauče, fotelje, velik izbor novina, jastučiće, dekice, televizor... I dali ljudima udobnost, dovoljno mjesta i privatnosti, dobru kavu i kolače kakve nisu prije jeli. Koncept se pokazao kao pun pogodak i danas već ima puno takvih mjesta u Zagrebu. U Zagrebu trenutno rade tri naša cafe-a, potpuno različita po uređenju ali jednaka po atmosferi. I u Sarajevu i Podgorici imamo po jedan, no, kao što znate, tamo radimo kao franšize.
Kako ste zapravo ušli u franšizing? Kako ste pronašli primatelje franšize u Sarajevu, i kako gradite poziciju u gradu koji je, ipak, poznat po jednom drugom specijalitetu - baklavama?
Primaoci franšize su moji prijatelji. Oni su, zapravo, meni došli s idejom o franšizi, tako da je priča krenula sasvim spontano. U Sarajevu se franšiza otvorila 2006. godine i mogu reći da su stanovnici grada poznatog po baklavama s oduševljenjem dočekali nešto drugačije i novo. U početku je radio samo jedan mali cafe na Grbavici, a onda se otvorio i drugi, u BBI centru, i to je do sada najveći „Torte i to Café“. U međuvremenu se prvi cafe na Grbavici zatvorio, tako da sada radi samo veliki cafe, ali mogu reći da su „Torte i to" vrlo dobro poznato i ugledno mjesto u Sarajevu.
Jedno vrijeme je radila i franšiza u Beogradu. Što se dogodilo te je zatvorena i postoji li želja da se vratite u Srbiju?
Pogreška je bila što primaoci nisu bili Beograđani nego su tamo bili samo zaposleni. Još u početku se osjetio problem manje povezanosti s gradom i franšizi je trebalo duže vremena da zaživi. No, na kraju se, radi obiteljske situacije, franšiza morala zatvoriti, praktički preko noći. Ne bih imala ništa protiv da se ponovno otvori franšiza u Beogradu. No, ovaj puta bismo bili puno spremniji na izazove tog tržišta - iako, kada jednom u nečemu ne uspijete, ne znam da li je pametno forsirati i ponavljati. Iako sam sigurna da je Beograd izvrsno mjesto za „Torte i to", i da su se prilike bolje posložile, posao tamo bi nadmašio i Zagreb i Sarajevo.
Svojedobno ste spomenuli da ste preko Beograda stigli i u Podgoricu - kako je došlo do te suradnje i jeste li zadovoljni poslovanjem u tom gradu?
Da, primaoci franšize u Podgorici su se s konceptom „Torte i to" susreli u Beogradu - i poželjeli isti koncept prenijeti u Podgoricu. Podgorica je relativno malen grad, i franšiza se još uvijek razvija. No, nikada tamo ne možemo očekivati rezultate kao u Sarajevu ili Zagrebu. Treba u svakom trenutku biti svjestan tržišta i stanovništva na lokalnoj razini.
Foto: TORTE i to
Kada poredite tržišta na kojima ste prisutni, što biste rekli - koje su sličnosti, a koje razlike u ukusima potrošača? Što najviše vole u Zagrebu, što u Sarajevu, a što u Podgorici?
Svi su potrošači, zapravo, slični - vole komfor, vole dobru uslugu, dobru kavu, vole si priuštiti nešto ugodno. Svugdje su naši gosti, zapravo, stalni gosti s kojima imamo odličnu komunikaciju i koje poznajemo kroz sve ove godine. U Zagrebu je aposolutni hit naša "Torta od sira" i "Ledeni vjetar", a vrlo je specifično da, recimo, u Sarajevu, Podgorici, pa svojedobno i u Beogradu, prodaju u postotku puno više naše "Čokoladne torte s višnjama" nego u Zagrebu. Vjerojatno im taj okus nekako bolje leži nego Zagrepčanima...
Što biste rekli, kakvi su uvjeti za širenje franšiznog posla i kakva su Vaša iskustva s franšizama?
Mislim da je trenutno vrijeme mirovanja, i čekanja nekih boljih prilika u budućnosti. Ljudi se ne usude riskirati novce i ulaziti u nove poslove. Naša iskustva sa Sarajevom kao prvom franšizom su izvrsna. Kao što sam već rekla, Podgorica još polako staje na noge i nosi se s problemima relativno malog grada i malog broja stanovnika. Franšiza u Beogradu je također jedno vrijedno iskustvo, jer se možda dogodi da se franšiza jednom ponovno otvori.
Kako je raditi za drugoga, a kako biti poduzetnica? Sa ove distance, što Vam se više dopada?
U svakom slučaju mogu reći da je prekrasno raditi za drugoga i u petak popodne otići s posla i ne misliti ni o čemu vezanom uz posao - sve do ponedjeljka ujutro. Otići na godišnji odmor i zaboraviti na ured, firmu, šefa i sve. U slučaju poduzetnika, taj život je sasvim drugačiji. Odgovornost je puno veća, sada nema više nepromišljenih poteza jer svaki mjesec imam na plaći 30 ljudi. Radno vrijeme u ugostiteljstvu je tako da telefoni zvone i navečer i ujutro i vikendom i praznikom, i jednostavno, mozak uvijek radi, uvijek se rađaju neke nove ideje, uvijek se rješavaju neki novonastali problemi i situacije. Sve je puno stresnije i dinamičnije, ali isto tako, donosi vidljive rezultate rada.
Čak i danas, kada imate 30 zaposlenika, stižete li napraviti neki kolač ili tortu za potrebe tvrtke ili to samo činite za svoje najbliže? Volite li, kao i ranije, praviti i jesti kolače?
Ovisno o sezoni, o inspiraciji i o količini slobodnog vremena, svakih nekoliko mjeseci uspijemo izbaciti na tržište neku novu tortu ili kolač. No, ne radimo preširoku ponudu, jer su se gosti navikli na naše kolače, i često i kada im ponudimo nove, oni žele baš ono na što su navikli. Sve nove kolače i recepte razvijam ja doma. Radim koliko je god potrebno varijanti dok ne usavršim recept, i tek onda ga šaljem u proizvodnju. Naravno da prije svega ja i dalje volim jesti kolače i torte, i to je glavno pogonsko gorivo u mom poslu. A osim za nove proizvode, jedine prilike kada doma pečem torte su rođendani moje djece - jer mama ipak mora peći rođendansku tortu! (Smijeh.)
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.