Kad se „uplovi“ u franšizing

Marko Pištinjat
Sve do prije godinu dana Marko Pištinjat iz Valjeva nije mnogo znao o franšizingu, niti je ikada bio poduzetnik. Kratko je radio u školi, a najveći dio radnog iskustva stekao je radeći na brodu. Još za vrijeme jedne od plovidbi, počeo je tragati za poslom – na kopnu. Pretražujući internet, naišao je na oglas tvrtke Mini Pani iz Subotice, koja je tražila poduzetnike voljne otvoriti i voditi pekaru u njenom franšiznom sustavu. – Smatrao sam da je došao pravi trenutak da pokrenem svoj posao. Kada sam vidio oglas Mini Panija, međutim, shvatio sam da se moram i više informirati o franšizingu, jer o tome nisam mnogo znao. Tako sam naišao i na vaš Franchising portal. Iskreno, dalje nisam ni morao tragati za informacijama, jer je sve bilo tu! – kaže Pištinjat.
Prvu Mini Pani pekaru otvorio je prije skoro godinu dana, početkom lipnja 2013. Do sada je, kako kaže, imao samo pozitivna iskustva kada je franšizno poslovanje u pitanju. – Velika prednost franšizinga je činjenica da ulazite u uigran i razrađen sustav gdje vam se sve pruža "na tacni". Sva znanja i iskustva koje su drugi stekli dobivate kroz savjete ljudi koji su tu da vas podrže i budu tu za vas, doslovno u svako doba, kada god vam zatrebaju. Što se tiče loših strana ... Iskreno, do sada ih nisam otkrio – kaže on.
Posao mu dobro ide. Do sada je otvorio čak tri franšizne pekare u Valjevu i jednu na Ubu, pa se može reći da je i sam vlasnik malog lanca trgovina unutar jednog velikog franšiznog sustava. – Na ruku mi je išlo i to što u Valjevu u to vrijeme nije bilo Mini Panija. Što se tiče Uba, pekaru smo tu otvorili, takoreći, slučajno. Ponuđeno mi je da nastavim voditi već "razrađeno" prodajno mjesto i sa zadovoljstvom sam to prihvatio – objašnjava Pištinjat kako je uspio otvoriti pekare u dva grada.
Svakako se ne želi zaustaviti na onome što je postigao do sada, ali kaže da je daljnji razvoj mreže najviše uvjetovan – pronalaženjem dobrih lokacija. – Ništa ne treba raditi na brzinu. U ovom poslu, lokacija je jako važna. Bitno je da je u blizini škola, najbolje osnovna, ali i da dosta ljudi inače prolazi tuda. Počeo sam s jednim prodajnim mjestom, ubrzo je otvoreno i drugo... A evo, ovih dana sam otvorio i četvrto – kaže s ponosom Pištinjat.
Među potrošačima u ova dva grada, Uba i Valjeva, nema velikih razlika. Gotovo svi vole ukuse poput feta-sira, pizze i grissinija, a od slatkih peciva najpopularnija su ona sa eurokremom i višnjom. Kaže da, u prosjeku, ljudi kupuju oko 200 grama ovog peciva. – Na Ubu je veća kupovna moć, ali aktivnosti zamiru u ranim popodnevnim satima, kao i u svim manjim mjestima, pa nakon završenog velikog školskog odmora u drugoj smjeni i odlaska ljudi s posla kućima, i posao zamire. U Valjevu, pekara u glavnoj ulici, međutim, radi do devet sati navečer. To su najveće razlike – objašnjava ovaj mladi poduzetnik.
Oko škola, gdje su i smještena njegova prodajna mjesta, kaže da ima puno prodavača razne hrane, ali da nikoga ne smatra konkurencijom. – Mini Pani je jedinstven proizvod, tako da pravu konkurenciju praktički i nemamo – kaže on.
Podrškom davatelja franšize je, kako kaže, prezadovoljan. On dodaje da se na svim inovacijama radi vrlo detaljno i nakon ozbiljnih ispitivanja tržišta, što na kraju mora rezultirati uspjehom. – Ne možete očekivati da se jedan veliki sustav prilagođava vašim pojedinačnim potrebama i to tempom koji biste vi željeli. Ako ima potrebe za nekim promjenama, mora proći neko vrijeme da se to realizira, moraju se anketirati svi korisnici, izvršiti procjena opravdanosti, procijeniti rizici i tek onda ući u realizaciju tih promjena. To nama, kao krajnjim korisnicima, nekad djeluje da traje predugo, ali, u suštini, govori o ozbiljosti tvrtke i njihovoj temeljitosti i brizi za svoje korisnike, kao i za svoje prihode, što je, uostalom, glavni motiv i svih nas kada ulazimo u neki posao – kaže Pištinjat.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Najčitanije

„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.