Dva dobra u jednom programu
Franšizni sustavi koji teže dobroj poziciji na tržištu, koji se žele izdvojiti od konkurencije i potvrditi mjeru svog uspjeha, trebali bi stalno raditi na razvoju. Razvoj, međutim, ne uključuje samo teritorijalno širenje i povećanje broja franšiznih jedinica, već i stalni rad na poboljšanju i obogaćivanju ponude – proizvoda ili usluga koje čine srž poslovanja.
„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“, s jedne strane, već razvija franšiznu mrežu u sedam zemalja, dok će od ove školske godine ponovno obogatiti ponudu svojih škola – uvođenjem novog obrazovnog programa „Uzlet u mudro učenje“. O prirodi programa, dobrobiti koje bi trebali očekivati primatelji ove franšize, kao i planovima razvoja, govore nam – svatko u svojoj domeni – tri sugovornika: Časlav Mančić, jedan od kreatora ovog koncepta, autor programa i master trener za nastavnike „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“; Hrvoje Tkalčić, primatelj master franšize, zadužen za razvoj na tržištu Hrvatske; Miroslav Samardžić, tvorac i direktor ovog franšiznog sustava.
Polazak u školu bez stresa
Objasnite nam o kakvom se programu radi, kome je namijenjen te otkuda potreba da se i jedan takav program uvede u „Školu brzog čitanja i mudrog učenja“.
Časlav Mančić: Krenut ću od kraja... „Uzlet u mudro učenje“ rezultat je sustavnog i dugogodišnjeg razvoja tematski povezanog niza programa čiji je cilj razviti tzv. potencijal za funkcionalno učenje kod djece i odraslih. Dakle, cijela je ideja iznimno ambiciozna, ali temelji se na ideji da dijete dovoljno vlada standardnim, „klasičnim“ čitanjem, prije nego što počne usvajati tehnike brzog čitanja.
Što smo primijetili u posljednjih pet godina – od kada ovu metodologiju intenzivno prilagođavamo osnovnoškolcima? Čini se da djeca postaju sve slabija u čitanju, a taj je problem dobio dodatnu dimenziju od kada se nastava odvija sukladno posebnim, epidemiološkim mjerama.
Dakle, u želji da podržimo postizanje osnovnog cilja, prije nekoliko smo godina razvili poseban program za učenike nižih razreda osnovne škole. Cilj programa pod nazivom „Mudro učenje – od prvog koraka“ bio je osnažiti djecu u osnovnim školskim vještinama – čitanju, pisanju i računanju. Kad su prvi „diplomanti“ ovog obrazovnog programa namijenjenog djeci prvog, drugog i potencijalno trećeg razreda završili taj, u biti, pripremni program, primijetili smo da su se ta djeca odmah mogla početi ozbiljno razvijati u učenju i, praktički, bila su spremnija za brzo čitanje nego što li je to slučaj s djecom koja su dvije ili tri godine starija od njih, a koja nisu prošla našu obuku. Kad smo se u to uvjerili, otišli smo korak dalje i zaokružili cijeli spektar naših programa.
Prošle je godine završen razvoj obrazovnog programa pod nazivom „Uzlet u mudro učenje“, koji je namijenjen prvenstveno predškolcima i prvašićima koji su na samom početku školske godine.
Što želimo postići ovim programom? Program traje samo dva mjeseca i organizira se uglavnom u razdoblju od proljeća do jeseni, a cilj mu je pripremiti djecu za polazak u školu kako bi ona od samog početka lako, brzo i uspješno izvršavala školske obveze. Tajna tog uspjeha je u razvoju takozvanih školskih predvještina.
Što su to školske predvještine?
Ovim se termin općenito naziva skup sposobnosti djeteta da bez poteškoća ovlada nekom konkretnom vještinom – poput čitanja, pisanja ili računanja.
Zašto je prvi razred osnovne škole tako osjetljiv?
Ako dijete odmah, na početku školovanja, počne zaostajati u postignuću za svojim vršnjacima, to može imati potencijalno dalekosežne posljedice; može utjecati na djetetovo samopouzdanje i, općenito, na volju za obrazovanjem...
S druge strane, ako dijete na početku prvog razreda potpuno savlada vještine koje je trebalo naučiti za vrijeme te školske godine, potencijalno se javlja čitav niz potpuno drugačijih izazova – s mogućim dalekosežnim posljedicama. Takvo dijete može pogrešno procijeniti školu kao prelaku i od početka imati prema njoj previše ležeran ili čak i negativan stav. Ovo bi moglo rezultirati pobunom protiv školskih obveza, snižavanjem vlastitih kriterija što je dovoljno, a što nije, a vjerojatno bi dovelo do toga da dijete, jednostavno, ne razvije dovoljno tzv. radne navike. Što god se od ovoga dogodilo, vrlo je vjerojatno da će se to negativno očitovati kasnije tijekom školovanja.
Što bi onda bilo idealno?
Idealno je da dijete ima kapacitet za lako savladavanje školskih vještina, ali da ih ipak uči sukladno školskom programu i da se od početka prvog razreda navikava na sustavni rad koji dovodi do dobrih rezultata. Na taj se način gradi pozitivan stav prema obrazovanju, a dijete se navikava na neku vrstu discipline i razvija sposobnost realne procjene situacije i potrebe za angažmanom.
No, da bi to bilo moguće, dijete mora prije polaska u školu savladati spomenute predvještine, a to, jednostavno, nije dovoljno čest slučaj. Zapravo, najčešći je slučaj da je dijete u nekim aspektima školskog postignuća dovoljno zrelo za polazak u školu, ali da u drugima blago zaostaje. Program „Uzlet u mudro učenje“ prvenstveno treba uskladiti potencijalni disbalans u kapacitetima za pohađanja školske nastave, a u isto vrijeme pripremiti dijete za školski režim rada.
Dobrobit za primatelje franšize
Kad god davatelj franšize unese promjenu ili novinu u sustav, postavlja se pitanje kako to utječe na primatelje franšize. Hoće li, u ovom slučaju, sve škole ponuditi novi program, moraju li nastavnici proći dodatnu obuku te kakvu će, općenito, konkurentsku prednost ovo donijeti „Školama brzog čitanja i mudrog učenja“?
Hrvoje Tkalčić: Nastavnici svakako prolaze obuku i to direktno od strane autora programa. U Hrvatskoj su, primjerice, obuku do sada prošli nastavnici u gotovo svim školama te se program već provodio tokom cijelog ljeta u većini centara kao pripremni program za svu djecu koja su ove godine krenula u prvi razred.
Odziv je bio ogroman, što nas ne iznenađuje, obzirom da je polazak u školu za dijete i njegove roditelje jedan od važnijih trenutaka u životu, a često sa sobom nosi i određenu dozu stresa.
U školi se dijete po prvi put susreće s nekim drugačijim obavezama nego do tada, s potrebom za većom razinom odgovornosti, ali i s novom organizacijom svakodnevnice. Nove grupe krenule su i sada na jesen, te će se kontinuirano upisivati tokom cijele godine.
Sva djeca koja su završila obrazovni program „Uzlet u mudro učenje“ imaju prilike nastaviti s razvojem školskih vještina u sklopu obrazovnog programa „Mudro učenje – od prvog koraka“, nakon čega je prirodni slijed naš jedinstven i višestruko nagrađivan obrazovni program „Brzo čitanje i mudro učenje“, nakon kojeg se puno djece odluči nastaviti s cjeloživotnim učenjem u sklopu „Kluba mudrog učenja“.
Također, imamo posebno osmišljen program za studente u krizi i studente alergične na učenje na pamet, te programe krojene po želji pojedinca i tvrtki.
Vjerujem da se iz svega navedenog lako nameće zaključak kakvu će korist ovo sve donijeti – na prvom mjestu, polaznicima „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“, a zatim i samim franšizerima, u smislu konkurentske prednosti.
Imati u ponudi ovakve specifične obrazovne programe za predškolski uzrast, preko školskog uzrasta, studentskog, do kasnih penzionerskih dana te posebno osmišljene programe za tvrtke, iznimna je rijetkost i zahtijevala je višegodišnji angažman cijelog tima stručnjaka, što su pozdravili svi franšizeri obzirom da ovakva lepeza obrazovnih programa koje imamo u ponudi znači veći broj polaznika, veću potrebu za nastavnicima (zapošljavanje) i, na kraju, povećanje profita.
Širenje unatoč pandemiji
Osim tržišta iz ove regije na kojima je „Škola“ već prisutna, u ožujku 2021. potpisali ste master ugovor za tržište Mađarske. Što se dogodilo od tog razdoblja, je li bilo novih otvaranja i kakvi su planovi u vezi sa širenjem franšizne mreže?
Miroslav Samardžić: Nakon potpisivanja ugovora u Mađarskoj, uspješno smo prevladali administrativno-tehničke izazove prevođenja i prilagođavanja nastavnih materijala i obuke nastavnog osoblja, tako da nam je uspješno počeo raditi prvi centar u Budimpešti.
Osim toga, usredotočili smo se i na afirmaciju poslovanja u područjima s visokim postotkom albanskog stanovništva na teritoriju Sjeverne Makedonije. Počinjemo s promotivnim predavanjima za govornike albanskog jezika, a većina nastavnih materijala već je prevedena na albanski. Sve u svemu, očekujemo da ćemo uskoro biti potpuno spremni za ulazak na tržište Albanije i potpisivanje ugovora o master franšizi u toj zemlji.
Uz sve navedeno, nastavili smo raditi na razvoju mreže na postojećim tržištima te nastavljamo s otvaranjem novih centara u Srbiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Sjevernoj Makedoniji.
Zbog teških uvjeta školovanja, svima su, možda više nego ikad, potrebna znanja i vještine stečena kroz naše programe – kako bi lakše i učinkovitije odgovorili na izazove pred nama. Stoga, unatoč krizi u poslovanju koja se osjeća svuda oko nas, „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ nastavlja s radom, rastom i izlaskom na nova tržišta.
pročitajte članke
„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ jedan je od rijetkih regionalnih franšiznih sustava sa zavidnim brojem primatelja franšize koji vode dvije ili više poslovnica. Zašto je ovaj fenomen važan i što to govori o samom franšiznom sustavu?
U ožujku 2021. Timea Kiss potpisala je ugovor o master franšizi i obvezala se razviti mrežu „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ u Mađarskoj.
Franšize iz oblasti edukacije djece nastavile su širiti svoje mreže i tokom pandemije. Nekoliko sistema je potpisalo franšizne ugovore i započelo poslovanje i u zemljama ove regije.
Osim što je ove godine uvela novi edukativni program za školarce, „Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ planira proširiti franšiznu mrežu na još dva tržišta.
Osim primatelja master franšize, „Školi brzog čitanja i mudrog učenja“ pridružila su se i dva pojedinačna primatelja franšize u Sjevernoj Makedoniji.
Najčitanije
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Ugovor o franšizingu temelj je na kojem se gradi odnos između davatelja i primatelja franšizinga.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.