Ništa bez duše

Radu Savopol i Lucian Badila ne kriju da se u ugostiteljstvu osjećaju kao "kod kuće". Savopol je godinama radio u ovoj branši kao dizajner, Badila kao barista. "Pravi" su ugostitelji, međutim, postali početkom 2015. kada su u Bukureštu otvorili kafić "5 to go", koji je za nepune dvije godine postao ugostiteljski brand br. 1 u Rumunjskoj. "Tajna" je, između ostalog, što su prvi na ovom tržištu predstavili kafić u kojem se svi proizvodi – kave, kolači, bezalkoholna te energetska pića – prodaju po fiksnoj cijeni od pet leja (oko jedan euro). Dva mjeseca po otvorenju prvoga lokala, otvoren je i drugi, a šest mjeseci nakon toga, dali su i – prvu franšizu. U lancu danas djeluje 30 kafića, a do kraja ove godine, kako kažu, bit će ih 35. Na "listi čekanja" imaju još oko 200 kandidata za franšizu...
A kako je sve počelo?
Radu Savopol: Sedmog siječnja 2015. otvorili smo prvi "5 to go" u prostoru od svega 12 m2. Bio je to više "ulazni hol", dio poslovnog prostora koji prethodni vlasnici nisu često koristili. Unatoč tome, kafić je tako dobro radio da nismo bili sigurni je li to do koncepta, lokacije, promocije... Tako smo i odlučili da u ožujku 2015. otvorimo i drugi kafić i provjerimo funkcionira li koncept u potpunosti. Ovaj je lokal imao i drukčiji dizajn, ustrojen je ambicioznije te je kasnije poslužio kao flagship za čitav lanac. Za treći smo kafić već dali franšizu – no, to nitko nije znao, jer nismo željeli promovirati taj model suradnje. Iskreno, u to vrijeme nisam vjerovao da će se biznis moći razvijati na taj način.
Lucian Badila: Koncept kafića s fiksnom cijenom nismo mi izmislili, to već postoji u SAD-u, Izrealu, no, nama se dogodilo da nas je pozvala gospođa kojoj se ovaj koncept dopao te nam kazala da želi kupiti od nas franšizu. Dugi sam niz godina radio kao barista, sada sam bio zadužen za razvoj i komunikacije – nisam imao pojma što je to franšiza niti kako se razvija franšizni koncept. Bio sam vrlo oprezan u početku, a onda je Radu odlučio napraviti pilot-projekt, no opet "u tajnosti". Ako ne uspijemo, bolje reći da je naša poslovnica u pitanju. Čini se, međutim, da je sve išlo na ruku – izbor lokacije je bio vrlo sretan, kafić se smjestio u lijepoj staroj zgradi i od samog početka privukao mnogo gostiju.
Nakon ovog trećeg uspješnog otvorenja, dospjeli smo u medije, prije svega specijalizirane, za ugostiteljstvo i biznis. Onda su nas ljudi počeli zvati i raspitivati se za franšizu, iako ništa o tome nije bilo objavljeno na našim stranicama, niti smo spominjali da već imamo jednu franšiznu poslovnicu. Tada smo i sami potražili pomoć stručnjaka te počeli razvijati franšizi sustav. Cijelo smo ljeto 2015. radili na ovom projektu. Našli sam nekoliko potencijalnih partnera, a od 31. kolovoza do 15. studenog 2015. otvorili smo sedam franšiznih lokacija. To je ujedno pokrenulo novi val promocije, svi su nas mediji zvali, željeli pričati o tome. Kada smo i službeno na našim internetskim stranicama objavili da dajemo franšizu, dobili smo više od 200 upita iz cijele zemlje.
Trenutačno imamo 23 franšizne lokacije, i još pet u pripremi.
Može li se napraviti tipičan profil poduzetnika koji su zainteresirani za vašu franšizu?
Lucian Badila: Recimo da postoje tri široke skupine ljudi koji su na kraju kupili "5 to go" franšizu. Prvu skupinu čine stariji poduzetnici koji već imaju iskustva s drugim franšiznim sustavima poput Vodafona, Remaxa, ING-a, i oni čine četvrtinu od ukupnog broja primatelja franšize. Drugu četvrtinu čine ljudi koji već rade u drugim firmama ili korporacijama, ali žele razvijati i vlastiti posao. Najveću skupinu – polovicu svih primatelja franšize – čine mladi ljudi između 19 i 30 godina, ljudi koji žele nešto promjeniti u svom životu, ali koji neće u "mali biznis" uložiti ogroman novac koji nemaju, već žele uložiti dušu i volju da se ovim poslom bave najbolje što mogu.
Kako će se nadalje razvijati koncept?
Lucian Badila: Pripremamo dva nova formata. Prvi je "5 to go +", namijenjen za lokale od 70 do 100 m2, koji će imati veći broj mjesta za sjedenje. No, narednih će godina fokus prije svega biti na drugom formatu "5 to go coffee spot". Računamo na partnerstvo s velikim maloprodajnim lancima poput, recimo, prodavnica bijele tehnike ili pokućstva. Simbioza ugostiteljskog i maloprodajnog koncepta išla bi svima u korist. Smatramo da bi oba koncepta generirala dodatni promet, a na taj način, i rast prodaje.
Investicije u ovaj format ne bi bile velike, a kafić neće zauzimati niti mnogo prostora, od 7 do 16m2
Foto: 5 to go coffee spot
Radu Savopol: Koncept "5 to go coffee spot" mogao bi se postaviti u bilo koju trgovačku zonu s velikim prometom, u prostor velikih specijaliziranih prodavaonica, supermarketa, gdje su rente visoke i gdje ne bi bilo isplativo otvarati klasični "5 to go" kafić. Investicije u ovaj format ne bi bile velike, a kafić neće zauzimati niti mnogo prostora, od 7 do 16m2. Napravili smo biznis plan po kojem cijeli koncept, po principu "ključ u ruke", košta oko 10.000 eura bez PDV-a. U to je uključena franšizna naknada, oprema, namještaj, software... Dodatni troškovi odlaze na prvo punjenje robom, što iznosi oko 1.000 eura te administraciju, to jest, samo pokretanje tvrtke.
Inače, "5 to go coffee spot" će zadržati sve elemente prepoznatljivog vizualnog identiteta. Bit će to oaza mira, mjesto gdje možete predahnuti te opustiti se uz kavu dok pazarite ili razmišljate koji televizor, hladnjak ili komad namještaja kupiti. Ideja je da kupac ostane u trgvoini, da dobije dovoljno mira i vremena kako bi doneo odluku na licu mjesta.
Zamislimo da vam se javi potencijalni partner te kaže da već sutra može otvoriti kafiće u svim trgovinama lanaca Carrefour, Kaufland – biste li prihvatili takvu ponudu?
Radu Savopol: Mislim da bismo odbili takvu ponudu. Naš model podrazumijeva da je partner istinski uključen u posao, a ne da to rade zaposlenici iz maloprodaje. "5 to go" nije koncept koji se može voditi iz ureda s timom ljudi koji samo izvršavaju zadatke i čekaju kraj radnoga vremena. Identitet bi branda u tom slučaju bio potpuno uništen, izgubljen. Više volimo surađivati s jednom osobom, vlasnikom, menadžerom. Ljudima kojima je stalo da njihov kafić dobro radi, da ima veći promet te koji će se stoga truditi da ugode svojim klijentima, jer mušterija mora otići zadovoljna.
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.