Najbrže rastuće franšize
Tempo širenja franšizne mreže samo je jedan, ali, bez sumnje, najočitiji pokazatelj aktualnih kretanja na tržištu franšizinga - branše koje u datom trenutku bilježe najbrži rast broja poslovnica, svrstavaju se odmah i u kategoriju "popularnih" biznisa. Ako je suditi po Popisu najbrže rastućih franšiza magazina Entrepreneur (2014 Fastest-Growing Franchise Rankings), u kolijevci franšizinga - Sjedinjenim Američkim Državama - u ovom trenutku, najpopularniji poslovi su fitness klubovi i prodaja smrznutog jogurta. Na ovom popisu, našlo se po šest tvrtki iz oba sektora, a najbolje su kotirani lanac fitness klubova Anytime Fitness (15) i lanac barova za prodaju smznutog jogurta Menchie's (23).
Izbor je, inače, načinjen na temelju popisa 500 najuspješnijih franšiznih sustava (Entrepreneur's 2014 Franchise 500®), a kao osnovni kriterij rangiranja uzet je jedino broj novootvorenih jedinica u Americi i Kanadi od srpnja 2012. do srpnja 2013. godine. U tom razdoblju, tvrtke koje su ušle u izbor (102 tvrtke) ukupno su pridodale 9.844 novih franšiznih jedinica na tržište Amerike i Kanade.
Zanimljivo je da je najbolje rangirana tvrtka iz sektora fitnessa, zapravo, i franšizni sustav broj jedan u Americi - Anytime Fitness (prema popisu Entrepreneur's 2014 Franchise 500®). Koncept fitness centra koji radi 24 sata dnevno i koji klijentima daje mogućnost da koriste usluge kluba kad god im je drago, danas ima skoro 2.500 jedinica, koje redovito posjećuje više od 1,9 milijuna ljudi. I ne samo da imaju "pleme" u Americi, već i diljem svijeta (558 centara). Iako po ukupnom broju jedinica ova fitness franšiza ne može parirati velikim lancima brze hrane ili trgovinskim lancima, u kombinaciji s drugim kriterijima*, Anytime Fitness je zauzeo prvo mjesto na listi 500 najuspješnijih. Tvrtka je, inače, samo prije deset godina bila prilično nepoznat, u najmanju ruku, nov sustav. Među top 10 franšiznih sustava - ušla je tek prošle godine.
Najbrže rastući franšizni sustav je, međutim, dobro poznati fast-food lanac Subway. Tempo širenja franšizne mreže daleko je nadmašio sve ostale - Subway danas ima skoro 41.400 restorana u 104 zemlje diljem svijeta. Sudeći po popisu, Subway je samo predvodnik u svojoj branši, budući da tvrtke iz sektora brze usluge, u zbiru, zauzimaju više od četvrtine popisa najbrže rastućih franšiza u Americi. Među njima, pak, najviše ima restorana koji prodaju pizze i sendviče. Pored Subway-a, u vrhu popisa se nalaze i Dunkin' Donuts, Jimmy John's Gourmet Sandwiches, Pizza Hut, Taco Bell, McDonald's...
Iako je rast broja jedinica važan čimbenik, ne treba zaboraviti da je to samo jedan od pokazatelja koji određuju uspješnost i stabilnost franšiznog sustava. Dešavalo se da među prvih 10 najuspješnijih tvrtki budu i sustavi koji su otvarali stotine, pa i tisuće novih poslovnica u toku godine, a da deset godina kasnije, čak polovica tih tvrtki ne bude ni među 500 rangiranih sustava.
*Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje popis 500 najuspješnijih franšiznih sustava. Tvrtke se rangiraju na temelju niza kriterija koji uključuju i financijske izvještaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost tvrtke, broj godina od pokretanja franšiznog sustava, postotak raskinutih ugovora. Da bi uopće ušla na popis, tvrtka treba imati najmanje 10 franšiznih jedinica, od toga bi bar jedna trebala poslovati u Sjedinjenim Američkim Državama.
pročitajte članke
„Kad smo počinjali, o franšizingu uopće nismo razmišljali kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od osnivača i vlasnika „Muzeja osjetila“
Živimo u nevjerojatnom vremenu u kojem svaki hobi može prerasti u posao koji će donijeti profit i lijep život pun zadovoljstva. Što je za to potrebno, otkriva Milica Lepojević, kreatorica koncepta Perfect Surprise
Iako su privatni muzeji na Balkanu prava rijetkost, Muzej iluzija, otvoren prije tri godine u Zagrebu, postao je "instant hit".
Poljska je danas jedno od najrazvijenijih tržišta franšiza u Europi. Što ga čini atraktivnim te kakvu bi prođu imale franšize iz drugih zemalja, otkriva Grzegorz Morawski
Nakon Maribora, Ljubljane i Zagreba, nedavno je i Beograd dobio slovensku franšizu – pekaru za pse „Hov-Hov“.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.