Potencijal zrelog tržišta
Grzegorz Morawski, glavni urednik portala Franchising.pl i magazina Własny Biznes FRANCHISING
Kako biste opisali trenutačno stanje na tržištu franšiza u Poljskoj?
U posljednjih nekoliko godina ovo je tržište zaista dostiglo punu zrelost. Krajem 2016. u Poljskoj je bio registriran 1.171 franšizni sustav, što je zaista impresivan broj. Mreže franšiznih poslovnica konstantno rastu, iako se stopa rasta pomalo smanjuje. I dalje se nudi ogroman broj različitih koncepata, a davatelji su franšize sve obučeniji i spremniji pružiti sveobuhvatnu podršku svojim franšiznim partnerima. Kao rezultat toga, pokretanje posla kroz franšizu danas se smatra dobrom poslovnom prilikom, s većom vjerojatnošću za uspjeh. Kako se, međutim, tržište razvija, tako i primatelji franšize postaju sve zahtjevniji, što znači da davatelji franšize moraju imati mnogo više iskustva te se moraju dobro pripremiti ako žele ponuditi uspješan franšizni biznis.
Kakva je struktura tržišta, koji sustavi dominiraju?
U posljednjih se nekoliko godina na tržištu najviše razvilo gastronomskih te modnih franšiza. Međutim, najnoviji trendovi pokazuju da, primjerice, raste broj tzv. slow food restorana te prodavnice e-cigareta, škole programiranja za djecu, biznisi zasnovani na internetu. Za otvorenje jedne od najpopularnijih franšiza potreban je relativno mali početni kapital, a radi se o lancu pizzerija Biesiadowo. Za restoran od 70 m2 treba izdvojiti 42.000 zlota (oko 10.000 eura). Ovaj je brand za samo dvije-tri godine razvio mrežu od 100 restorana.
S obzirom na stupanj razvijenosti te broj franšiza, koliko bi sustavi iz drugih zemalja imali šanse na tržištu Poljske?
Da, mnogim je tvrtkama poljsko tržište atraktivno, prije svega zbog veličine – u Poljskoj danas živi 39 milijuna ljudi, što je čini devetom najmnogoljudnijom zemljom u Europi. Međutim, bez obzira na obujam ekonomije i broj stanovnika, tržište je posebno otvoreno za biznise iz geografski bliskih zemalja te zemalja sa sličnom kulturom. Svakako, građani Središnje i Istočne Europe, kao klijenti, ali i potencijalni primatelji franšize, imaju slične navike, dijele iste vrijednosti, što bi olakšalo i širenje poslovanja u Poljskoj.
Što bi bio najbolji način za ulazak na ovo tržište?
Strani franšizni koncepti predstavljaju 20% ukupnog tržišta franšiza u Poljskoj. Većina ima svoje podružnice ili kćeri-tvrtke, ali za ulazak "koriste" i primatelje franšize – zapravo, 39,5% stranih franšiza prisutno je preko svojih franšiznih partnera. Naravno, u početku većina davatelja franšize najviše vremena posveti istraživanju tržišta jer žele znati kako će koncept biti prihvaćen u novom okruženju. Tek s prikupljenim podacima i mišljenjem stručnjaka, tvrtke donose odluku vrijedi li uopće ulaziti na tržište. Ako želite provesti istraživanje tržišta i testirati biznis prije no što se razvije franšizna mreža, dobar način je pronaći partnera na lokalnom tržištu. Ako rezultati budu pozitivni, vrijedi potražiti i primatelja franšize.
U Varšavi će se u listopadu održati 15. Sajam franšiza, najveći sajam ove vrste u Središnjoj i Istočnoj Europi. To je i prilika da se predstave sustavi iz drugih zemalja. Koji bi koncepti, po Vašem mišljenju, bili zanimljivi poljskim poduzetnicima?
Poljski poduzetnici, kao potencijalni primatelji franšiza, imaju mnogo znanja i vrlo su iskusni po ovom pitanju. Mnogo su više upoznati s pravilima franšiznog poslovanja nego prije 10 godina. Kako franšizing postaje sve popularniji, nema više mjesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uvjetima, koji nisu dobro ustrojeni te pripremljeni. Stoga, tvrtka koja želi pronaći franšiznog partnera u Poljskoj treba biti vrlo iskusna i kompetentna.
Vrlo važan faktor za primatelje franšize bit će mogućnost zarade, pa će gledati donosi li franšiza zadovoljavajući profit, kao i za koliko će moći vratiti početnu investiciju. Primatelji franšize će također pažljivo proučiti što sve ulazi u franšizni paket, a posebno će biti zainteresirani za potporu koju mogu očekivati od davatelja franšize. Naravno, vrlo je važno da franšizni ugovor bude u skladu s poljskim zakonodavstvom, naročito u dijelu koji se odnosi na zaštitu konkurencije.
pročitajte članke
„Kad smo počinjali, o franšizingu uopće nismo razmišljali kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od osnivača i vlasnika „Muzeja osjetila“
Živimo u nevjerojatnom vremenu u kojem svaki hobi može prerasti u posao koji će donijeti profit i lijep život pun zadovoljstva. Što je za to potrebno, otkriva Milica Lepojević, kreatorica koncepta Perfect Surprise
Gdje će biti otvorene nove franšize, kako biraju partnere i što je sve potrebno za pokretanje posla, reći će nam Boban Melkus, suvlasnik tvrtke RoomEscape
Iako su privatni muzeji na Balkanu prava rijetkost, Muzej iluzija, otvoren prije tri godine u Zagrebu, postao je "instant hit".
Nakon Maribora, Ljubljane i Zagreba, nedavno je i Beograd dobio slovensku franšizu – pekaru za pse „Hov-Hov“.
Najčitanije
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Popularno na forumu
Pekara za pse i u Beogradu
Zovem se Veronika i nisam mogla vjerovati kako sam dobila kredit od 20.000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu da takve kreditne tvrtke još uvijek...
Pekara za pse i u Beogradu
Zovem se Veronika i nisam mogla vjerovati kako sam dobila kredit od 20.000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu da takve kreditne tvrtke još uvijek...
„Mala kuća“ putujuća
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
„Mala kuća“ putujuća
DOBAR DAN NARODE MOJI HRVATSKI MOJ UPIT KAKO DOBITI KREDIT ZA KUPNJU KUĆE OD NEKRETNINA I GENIC KREDITA POZOVITE, ZVAO SAM VLADO MARTEL LOAN AGENCY, DANAS SAM JAKO SRETAN I...