Zašto da ne

Niko Slavnič
To što dolazi iz poduzetničke obitelji vjerojatno ga je opredijelilo da i sam ostane u tim vodama. U obiteljski biznis se uključio još 1989, a vlastite projekte je započeo 2000. U posljednih pet godina, kao Poslovni anđeo i investitor, Niko Slavnič svake godine ulaže u neki novi projekt u Sloveniji i regiji. Za sebe zna reći da je uvijek u "zašto da ne" režimu rada. Svoje bogato iskustvo iz prakse nakon toga vješto koristi kao predavač na MBA programima.
Prije sedam godina odlučio je uzeti franšizu In Your Pocket za tržište Slovenije, a prvi vodič pojavio se na tržištu u travnju 2007. Za litavski franšizni sustav saznao je od poslovnih partnera. Slavnič, stoga, s punim pravom može govoriti o sličnostima i razlikama između vođenja vlastitog biznisa i rada u franšiznom sustavu. - I u franšiznom sustavu primatelji samostalno djeluju. Važno je redovito pratiti poslovanje i pravovremeno reagirati na probleme. Pošto je većina stvari u franšiznom sustavu razvijena, meni ostaje više vremena da se posvetim ostalim samostalnim projektima i investicijama. Samostalne investicije zahtijevaju više vremena da bi se dostigao nivo koji u franšiznom sustavu dobivate već na samom početku - objašnjava Slavnič.
On kaže da je u franšizingu početak poslovanja mnogo lakši i da se pravi manje pogrešaka. Međutim, potrebno je, kako kaže, potruditi se da posao bude financijski uspješan, jer franšiza ima svoje fiksne troškove - naknade koje se obavezno moraju pokriti. - Sve u svemu, u franšizingu je rizik mnogo manji, ali postoje određena ograničenja - kaže Slavnič.
Veliko poslovno iskustvo ga je naučilo da oprezno bira projekte u kojima će sudjelovati. - Uvijek prvo razmotrim koliko aktivnu ili pasivnu ulogu da odaberem u poslovima. Da li poduzetničku, partnersku, "anđelsku" ili pasivnu ulogu investitora, a u opcijama je i samo konzalting uloga. Već duži niz godina uopće ne ulazim u nove pothvate ako nema dobar tim ljudi koji će stati iza projekta, jer nemam dovoljno vremena posvetiti se samo jednom od mnogih projekata iz mog portfelja - kaže on.
Čini se da mu s franšizom In Your Pocket dobro ide. Ovim vodičima, stalno ili povremeno, pokrivaju brojne gradove u Sloveniji. Glavno tržište je u Ljubljani, gdje tiskaju šest "velikih" vodiča godišnje i isto toliko mini vodiča. Za ostale gradove izlaze mini vodiči, posebne edicije ili samo web izdanja. Na taj način pokrivaju sljedeće turističke destinacije: Ankaran, Bistricu ob Sotli, Bled, Bohinj, Bovec, Brda, Brežice, Celje, Deželu Celjsku, Dobrnu, Idriju, Izolu, rijeku Kolpu, Koper, Kostanjevicu, Kranjsku Goru, Krško, Laško, Lipice, Ljubljanu, Maribor, Piran, Planicu, Portorož, Posavje, Postojnu, Radeče, Radovljicu, Sevnicu, Škofju Loku, Slovenske Alpe, rutu slovenskih vina, dolinu rijeke Soče, Solčavu, Tolmin, Velenje, Vipavu.
- Uvijek smo otvoreni za novu suradnju s općinama i regijama. Trenutno smo u završnoj pripremi prvog vodiča za Slovenske Alpe i za Slovensku Istru - kaže Slavnič.
On kaže da ima dobar odnos s davateljem franšize, ali da uvijek može nešto da se poboljša. Drago mu je što davatelji prihvaćaju savjete i na taj način zajedno poboljšavaju franšizni sustav za sve. Financijske obveze su prihvatljive, ali ističe da je tijekom krize važno pratiti svaki trošak. Kriza je utjecala i na sam poslovni model u Sloveniji. - Bilo je potrebno promijeniti model poslovanja, jer nema više velikih agencija. Također, naplata je mnogo lošija u odnosu na ranije godine, a ako tužite klijente, naravno, ne možete očekivati suradnju u budućnosti - objašnjava Slavnič trenutnu situaciju na tržištu.
Konkurencija je zdrava, ali po kvaliteti zaostaje, kaže Slavnić. Budući da je In Your Pocket aktivan na društvenim mrežama, da su razvili mobilne aplikacije i web portal i da godišnji tiraž iznosi oko 500.000 raznih izdanja, nije ni čudo što su uspješni. - Mi smo najveća specijalizirana turistička lokalna izadavačka kuća u Europi, samim tim i u Sloveniji - kaže on.
Međutim, kad ocjenjuje razvoj franšizinga u Sloveniji, kaže da je na daleko nižoj razini nego što je to slučaj na razvijenim tržištima Zapada. - U Sloveniji je franšizno poslovanje najzastupljenije u sektoru prehrane, zapravo u fast food lancima. Nažalost, i Subway je propao. Mislim da, ipak, usluge imaju mnogo veću fleksibilnost, što dokazuje i model In Your Pocket-a koji uspješno posluje više od 20 godina - kaže Slavnič.
pročitajte članke

„Kad smo počinjali, o franšizingu uopće nismo razmišljali kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od osnivača i vlasnika „Muzeja osjetila“
Živimo u nevjerojatnom vremenu u kojem svaki hobi može prerasti u posao koji će donijeti profit i lijep život pun zadovoljstva. Što je za to potrebno, otkriva Milica Lepojević, kreatorica koncepta Perfect Surprise
Iako su privatni muzeji na Balkanu prava rijetkost, Muzej iluzija, otvoren prije tri godine u Zagrebu, postao je "instant hit".
Poljska je danas jedno od najrazvijenijih tržišta franšiza u Europi. Što ga čini atraktivnim te kakvu bi prođu imale franšize iz drugih zemalja, otkriva Grzegorz Morawski
Nakon Maribora, Ljubljane i Zagreba, nedavno je i Beograd dobio slovensku franšizu – pekaru za pse „Hov-Hov“.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.