Dobro došli na čaj i kavu
Za češki Oxalis, lanac trgovina čaja i kave, godina je započela optimistično, kaže vlasnik ovog koncepta Petr Zelík za portal Franchising.cz. Samo do sredine ožujka zabilježili su rast prometa od oko 5% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. A onda je izbila pandemija i u Češkoj je, kao i u većini europskih zemalja, proglašeno izvanredno stanje. Sretna je okolnost što su čaj i kava prehrambeni proizvodi, pa Oxalis nije morao zatvoriti svoje trgovine. Ipak, kako kaže Zelík, uz drastično skraćeno radno vrijeme i gotovo „sablasnu“ atmosferu koja je vladala u trgovačkim centrima – gdje su uglavnom smještene trgovine ovog branda – bilo je neobično, ali i neisplativo raditi. Uspjeli su postići samo oko 30% uobičajenog prometa.
Situacija se u posljednje vrijeme ipak promijenila. – Sada već vidimo svjetlo na kraju tunela. Trgovine su ponovo otvorene, ljudi se polako vraćaju. Očekujemo da bi tvrtka mogla ostvariti oko 80% prošlogodišnjeg prometa u svibnju. No, bit će vrlo teško predvidjeti što će donijeti sljedeće razdoblje, jer još uvijek vlada određena neizvjesnost – kaže Zelík.
Pod brandom Oxalis trenutno na češkom tržištu posluje 58 trgovina, od kojih je 30 franšiznih. Lanac se širi i u susjednoj Slovačkoj, gdje ima osam jedinica – za sada je samo jedna franšizna, ostale su u vlasništvu matične tvrtke. – Izvanredno stanje u Slovačkoj nanijelo je težak udarac tamošnjim trgovinama. Vladine mjere bile su vrlo drastične, ali i vrlo učinkovite u pogledu epidemije. Međutim, prodaja je pala za četvrtinu od uobičajene. Srećom, trgovački su centri sada otvoreni i uvjeren sam da dolaze bolji dani – kaže Zelík.
Pandemija je, zapravo, mnoge tvrtke stavila na „test održivosti“, a Oxalis je, prema Zelíku, imao obvezu preuzeti ključnu ulogu kao davatelj franšize te svojim partnerima dati do znanja da su jedna velika franšizna obitelj na koju se uvijek mogu osloniti. – U ovako teškim trenucima, davatelj bi franšize trebao biti štit koji će braniti interese svakog pojedinog primatelja franšize. U našem slučaju, bilo je to ovako – napisali smo prijedlog za smanjenje najamnine te ga proslijedili svim iznajmljivačima, tražeći da pregovaramo o novim uvjetima u ime svih naših primatelja franšize. Stupili smo u kontakt i izravno poslali Vladi pitanja koja su se odnosila na našu situaciju. Obavijestili smo primatelje franšize o svim državnim mjerama, dali smo im detaljna objašnjenja što i kako učiniti. Za vrijeme izvanrednog stanja pridružili smo se takozvanoj Inicijativi –neformalnoj udruzi trgovaca i trgovačkih lanaca koji su branili interese maloprodavača pred vlasnicima trgovačkih centara – ističe Zelík što su učinili kako bi primateljima franšize olakšali poslovanje u uvjetima pandemije.
Franšiza spremna za „izvoz“
S ublažavanjem mjera karantene i prvim znakovima povratka u normalne poslovne tokove, i u Oxalisu su počeli razmišljati o daljnjem razvoju franšizne mreže. Od ove će godine, prema Zelíku, više biti fokusirani na inozemna tržišta. – Češka ima oko 10 milijuna stanovnika te na tržištu te veličine procjenjujemo da bismo mogli imati od 65 do 70 trgovina. S trenutnim brojem već se približavamo zasićenosti tržišta. Stoga ćemo, umjesto otvaranja novih jedinica, pokušati doći do boljih pozicija unutar trgovačkih centara. Slična je situacija i u Slovačkoj, gdje bi se još mogle otvoriti najviše tri do četiri trgovine – navodi Zelík sljedeće korake na tržištima na kojima već posluju.
S druge strane, pripreme za međunarodnu ekspanziju su u tijeku, potvrđuje Zelík. – Gotovo godinu dana radimo na izradi franšiznog operativog priručnika na engleskom jeziku, jer bismo željeli koncept prenijeti i u druge zemlje. Mi prije svega tražimo primatelje master franšize, to jest, partnere koji bi na svom lokalnom tržištu otvorili jednu ili više poslovnica, i koji bi, u isto vrijeme, bili zaduženi za daljnji razvoj mreže. To znači da bi na lokalnom tržištu imali pravo davati našu franšizu i pronalaziti nove partnere – objašnjava Zelík.
Inovacija je pokretač napretka
Petr Zelík kaže da su prošle godine ušli u zajedničko ulaganje i osnovali tvrtku Oxalis Cool Drinks, koja će proizvoditi ledene čajeve i ledenu kavu. – Shvatili smo da moramo u ponudu uvesti hladna pića kako bismo pokrili razdoblje zatišja u poslovanju, što je, u našem slučaju, ljeto – kaže Zelík.
Osim ponude gotovih hladnih napitaka, Oxalis će pokrenuti i proizvodnju prirodne kozmetike na bazi japanskog zelenog čaja i kolumbijske zelene kave. – Vjerujemo da će ovo proširenje proizvodnog asortimana samo dodatno povećati promet – kaže Zelík.
Iako bi se moglo reći da su čajevi i kava relativno „konzervativni“ proizvodi te da potrošači često kupuju iste stvari, inovacije su i dalje poželjne, kaže vlasnik Oxalisa. – Uz ove tradicionalne potrošače, uvijek ima onih koji traže nove okuse i arome, proizvode s novih podneblja. Zbog toga smo uveli praksu da svake godine na početku sezone, u rujnu, predstavljamo nove proizvode. Pored svega toga, posebno vodimo brigu o izgledu naših trgovina, načinu sortiranja i prikazivanja proizvoda. Dakle, ako želite da vam biznis i partnerska mreža stalno napreduju i rastu, inovacije su nužne – zaključuje Zelík.
pročitajte članke
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.