Franšizni sektor ne posustaje

Bilo je to vrijeme ekonomske neizvjesnosti, pogrešnih startova, naglih promjena i naleta straha – ovako časopis Entrepreneur, objavljujući godišnju listu 500 najuspješnijih američkih franšiza*, opisuje atmosferu u kojoj su franšizni sustavi funkcionirali posljednje dvije godine. Malo je biznisa koji su ostali „netaknuti“ pandemijom, većina je bila prisiljena modificirati i prilagoditi način poslovanja novim okolnostima te potrebama potrošača. Kakve su rezultate postigli franšizni sustavi s najrazvijenijeg tržišta franšiza na svijetu i tko se među njima posebno istaknuo?
Lideri i trendovi
Opći i najpovoljniji dojam je da franšizni sektor u SAD-u, unatoč svemu, nastavlja rasti – stoji u analizi časopisa Entrepreneur. Za ulazak na ovogodišnju listu prijavio se rekordan broj tvrtki – 1.177, koje su od srpnja 2020. do srpnja 2021. (razdoblje u kojem se prikupljaju podaci relevantni za rangiranje) dodale 17.082 poslovnice na tržištima diljem svijeta – što je 2,9% više nego prethodne godine.
Kako su zbog pandemije potrošači u ovom razdoblju provodili više vremena kod kuće, tako je rasla je i potreba za uslugama biznisa vezanih za popravke i uređenje doma. Taj se rast odrazio i na ovogodišnju listu, budući da je rangiran veći broj tvrtki iz ovog sektora – 34 (za osam više nego prethodne godine). Ako se pogleda prosječni rast franšiznih jedinica u Sjedinjenim Državama, ovo je bila treća najbrže rastuća kategorija na listi, s tvrtkama koje su dodale, u prosjeku, 11 i više novih franšiznih jedinica, stoji u analizi časopisa Entrepreneur.
Za razliku od prethodnih godina, kada je udio gastro franšiza vidljivo opadao, ove se godine trend preokrenuo – posebice u kategoriji restorana brze usluge. Prošle je godine na listu ušlo 80 franšiza, ove ih godine ima čak 97. Gotovo 20% od ukupnog broja rangiranih franšiza odlazi na restorane brze usluge, a više od 25 brendova ušlo je u 100 najuspješnijih. Zanimljivo je – ističe se u analizi – da su neki od većih i poznatijih brendova iz ove kategorije prijavili manji broj restorana u odnosu na prošlu godinu, što ne mijenja dojam da je gastronomski sektor, u cjelini, ove godine bio stabilan i jak. Kao rezultat sve veće potražnje za zdravim obrocima i uslugom dostave, na listu su dodane čak tri nove kategorije: salate, poke (havajski specijalitet) i ghost kitchen (restorani koji imaju samo uslugu dostave).
Međunarodni rast i dalje nadmašuje rast u Sjedinjenim Državama – i to je trend koji se dulji niz godina ne mijenja, iako se jaz postupno smanjuje – ove je godine u SAD-u otvoreno 6.179 novih franšiza, a na inozmenim tržištima 7.741.
Konačno, zanimljivo je da je ove godine tržište iznajmljivanja znakova za dvorišta eksplodiralo, toliko da su priređivači Entrepreneurove liste morali uvesti posebnu kategoriju. I to, kategoriju koja je zabilježila najveći prosječni rast franšiznih jedinica u Sjedinjenim Državama, pri čemu su dvije tvrtke – obje relativno nove – dodale ukupno 569 franšiznih jedinica za godinu dana. Uspjeh ove kategorije ukazuje na još jedan trend: poduzetnici koji se odluče za uzimanje franšize traže koncepte za koje ne treba izdvojiti puno novca, a pogotovo ako se radi o biznisima koji se mogu voditi od kuće i predstavljati dodatni izvor prihoda.
10 najuspješnijih američkih franšiza 2022.
- Taco Bell (brza prehrana)
- The UPS Store (poštansko-kurirska služba, usluge za MSP)
- Popeyes Louisiana Kitchen (brza prehrana)
- Jersey Mike's Subs (brza prehrana)
- Culver's (brza prehrana)
- Kumon Math & Reading Centers (edukacija djece)
- Planet Fitness (fitness)
- Servpro (restauracija, čišćenje, sanacija štete od požara, poplava)
- 7-Eleven (lanac supermarketa)
- Trophical Smoothie Cafe (smoothie, sokovi)
Cjelokupnu listu *Entrepreneur's Franchise 500 možete pronaći ovdje.
Formula za rangiranje
Za rangiranje franšiza Entrepreneur koristi složenu formulu koja uključuje: veličinu franšizne mreže, stopu rasta, financijsku snagu i stabilnost sustava, iznos početnog ulaganja, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora. U formulu su uključeni i dodatni faktori: razina potpore koju primatelj franšize dobiva, trajanje obuke, pomoć u pregovaranju pri najmu poslovnog prostora ili pronalaženju izvora financiranja. Usto, uzima se u obzir i faktor prepoznatljivosti brenda te prisutnost na društvenim mrežama, što također može pokazati koliko koncepti ulažu u razvijanje kvalitetnog odnosa s kupcima i privlačenje novih potrošača. Sve to, zajedno s financijskim pokazateljima, pomaže u rangiranju najjačih brendova i ukazuje na sustave s najboljim uvjetima za primatelje franšize.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.