Franšizni sektor ne posustaje
Bilo je to vrijeme ekonomske neizvjesnosti, pogrešnih startova, naglih promjena i naleta straha – ovako časopis Entrepreneur, objavljujući godišnju listu 500 najuspješnijih američkih franšiza*, opisuje atmosferu u kojoj su franšizni sustavi funkcionirali posljednje dvije godine. Malo je biznisa koji su ostali „netaknuti“ pandemijom, većina je bila prisiljena modificirati i prilagoditi način poslovanja novim okolnostima te potrebama potrošača. Kakve su rezultate postigli franšizni sustavi s najrazvijenijeg tržišta franšiza na svijetu i tko se među njima posebno istaknuo?
Lideri i trendovi
Opći i najpovoljniji dojam je da franšizni sektor u SAD-u, unatoč svemu, nastavlja rasti – stoji u analizi časopisa Entrepreneur. Za ulazak na ovogodišnju listu prijavio se rekordan broj tvrtki – 1.177, koje su od srpnja 2020. do srpnja 2021. (razdoblje u kojem se prikupljaju podaci relevantni za rangiranje) dodale 17.082 poslovnice na tržištima diljem svijeta – što je 2,9% više nego prethodne godine.
Kako su zbog pandemije potrošači u ovom razdoblju provodili više vremena kod kuće, tako je rasla je i potreba za uslugama biznisa vezanih za popravke i uređenje doma. Taj se rast odrazio i na ovogodišnju listu, budući da je rangiran veći broj tvrtki iz ovog sektora – 34 (za osam više nego prethodne godine). Ako se pogleda prosječni rast franšiznih jedinica u Sjedinjenim Državama, ovo je bila treća najbrže rastuća kategorija na listi, s tvrtkama koje su dodale, u prosjeku, 11 i više novih franšiznih jedinica, stoji u analizi časopisa Entrepreneur.
Za razliku od prethodnih godina, kada je udio gastro franšiza vidljivo opadao, ove se godine trend preokrenuo – posebice u kategoriji restorana brze usluge. Prošle je godine na listu ušlo 80 franšiza, ove ih godine ima čak 97. Gotovo 20% od ukupnog broja rangiranih franšiza odlazi na restorane brze usluge, a više od 25 brendova ušlo je u 100 najuspješnijih. Zanimljivo je – ističe se u analizi – da su neki od većih i poznatijih brendova iz ove kategorije prijavili manji broj restorana u odnosu na prošlu godinu, što ne mijenja dojam da je gastronomski sektor, u cjelini, ove godine bio stabilan i jak. Kao rezultat sve veće potražnje za zdravim obrocima i uslugom dostave, na listu su dodane čak tri nove kategorije: salate, poke (havajski specijalitet) i ghost kitchen (restorani koji imaju samo uslugu dostave).
Međunarodni rast i dalje nadmašuje rast u Sjedinjenim Državama – i to je trend koji se dulji niz godina ne mijenja, iako se jaz postupno smanjuje – ove je godine u SAD-u otvoreno 6.179 novih franšiza, a na inozmenim tržištima 7.741.
Konačno, zanimljivo je da je ove godine tržište iznajmljivanja znakova za dvorišta eksplodiralo, toliko da su priređivači Entrepreneurove liste morali uvesti posebnu kategoriju. I to, kategoriju koja je zabilježila najveći prosječni rast franšiznih jedinica u Sjedinjenim Državama, pri čemu su dvije tvrtke – obje relativno nove – dodale ukupno 569 franšiznih jedinica za godinu dana. Uspjeh ove kategorije ukazuje na još jedan trend: poduzetnici koji se odluče za uzimanje franšize traže koncepte za koje ne treba izdvojiti puno novca, a pogotovo ako se radi o biznisima koji se mogu voditi od kuće i predstavljati dodatni izvor prihoda.
10 najuspješnijih američkih franšiza 2022.
- Taco Bell (brza prehrana)
- The UPS Store (poštansko-kurirska služba, usluge za MSP)
- Popeyes Louisiana Kitchen (brza prehrana)
- Jersey Mike's Subs (brza prehrana)
- Culver's (brza prehrana)
- Kumon Math & Reading Centers (edukacija djece)
- Planet Fitness (fitness)
- Servpro (restauracija, čišćenje, sanacija štete od požara, poplava)
- 7-Eleven (lanac supermarketa)
- Trophical Smoothie Cafe (smoothie, sokovi)
Cjelokupnu listu *Entrepreneur's Franchise 500 možete pronaći ovdje.
Formula za rangiranje
Za rangiranje franšiza Entrepreneur koristi složenu formulu koja uključuje: veličinu franšizne mreže, stopu rasta, financijsku snagu i stabilnost sustava, iznos početnog ulaganja, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora. U formulu su uključeni i dodatni faktori: razina potpore koju primatelj franšize dobiva, trajanje obuke, pomoć u pregovaranju pri najmu poslovnog prostora ili pronalaženju izvora financiranja. Usto, uzima se u obzir i faktor prepoznatljivosti brenda te prisutnost na društvenim mrežama, što također može pokazati koliko koncepti ulažu u razvijanje kvalitetnog odnosa s kupcima i privlačenje novih potrošača. Sve to, zajedno s financijskim pokazateljima, pomaže u rangiranju najjačih brendova i ukazuje na sustave s najboljim uvjetima za primatelje franšize.
pročitajte članke
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.