Nije franšizing za svakoga
Razlozi zbog kojih se poduzetnici odlučuju na uzimanje franšize sasvim su logični. Franšizing je, ukratko, „davanje“ provjerenog i uspješnog poslovnog koncepta drugim poduzetnicima koji su voljni voditi svoj privatni biznis pod krovom danog franšiznog sustava. Pokretanje vlastitog posla „od nule“, s druge strane, uvijek donosi mnogo neizvjesnosti.
No, istina je i da uzimanje franšize podrazumijeva preuzimanje određenog rizika, a postoji i mogućnost da ovakav način suradnje ne odgovara svakom profilu poduzetnika. Od primatelja franšize se, primjerice, očekuje da strogo posluju u skladu s procedurama i uputama davatelja franšize, a uvjeti su precizno navedeni u ugovoru o franšizi. Ovo je, pak, samo jedna od stvari koje treba imati na umu kada razmišljate o uzimanju franšize. Koji drugi aspekti mogu utjecati na odluku poduzetnika da odustane od franšizne suradnje?
Ograničena kontrola poslovanja
Budući da franšizni sustavi imaju unaprijed pripremljenu „formulu“ poslovanja, definirane procedure, protokole i standarde kvalitete koje primatelji franšize moraju slijediti, često se čini da u franšiznom poslovanju nema puno prostora za kreativnost i želje primatelja. Ova okolnost, da je kontrola nad poslovanjem ograničena, jedan je od najčešćih razloga odustajanja od franšizne suradnje. Ovaj je model posebno neprihvatljiv za primatelje franšize s izraženim poduzetničkim duhom, koji sami žele inovirati, mijenjati ili dopunjavati svoje poslovanje: bilo da je to način na koji biznis funkcionira, bilo da se radi o asortimanu proizvoda koji se nude ili popisu dobavljača s kojima bi primatelj trebao surađivati... U franšiznim sustavima, zapravo, svi su ti aspekti već unaprijed određeni i uključeni u ugovor o franšizi.
Ulaganje u franšizu
Jedna od najvećih prepreka preuzimanju franšize svakako je pitanje financija. Pokretanje posla pod izgrađenim i poznatim brendom nije jeftino. Ako želi poslovati unutar franšiznog sustava, primatelj najprije mora izdvojiti određeni iznos novca za kupnju licence za franšizu. Iako na tržištu postoje franšize „za svačiji džep“, treba uzeti u obzir da se cijena licenci kreće od nekoliko tisuća do nekoliko desetaka ili stotina tisuća eura.
Nakon pokretanja poslovanja, primatelj nastavlja plaćati tekuće/redovite franšizne naknade za obuku, podršku i druge usluge ili pomoć davatelja franšize. Redoviti troškovi uključuju i naknadu za marketing koja se naplaćuje na mjesečnoj ili godišnjoj razini tijekom trajanja ugovora o franšizi. Naknade za franšizu propisane su ili kao postotak ukupnog prihoda tvrtke ili kao fiksni iznos. Jasno je da svi ti troškovi značajno utječu na dobit primatelja franšize.
Neželjeni primatelj franšize
Pristup franšiznom sustavu doista donosi brojne prednosti, a jedna od njih je poslovanje pod prepoznatljivim i renomiranim brendom. Problem, međutim, može nastati ako se u mreži pojavi „jedna trula jabuka“, primatelj franšize koji svom poslu ne posvećuje dovoljno truda i vremena. Posljedično, takvo ponašanje neće utjecati samo na njegovo poslovanje, već može narušiti imidž i ugled cijele mreže. Istini za volju, davatelj franšize može napraviti istu grešku. A kada je imidž brenda ugrožen, svatko tko radi unutar danog franšiznog sustava „osuđen“ je na plaćanje visoke cijene.
Stupanj podrške i uvažavanja
Kako je svaki primatelj franšize drugačiji, tako je i svaki davatelj franšize drugačiji. A to je posebno vidljivo u razini podrške koju davatelj pruža svojim franšiznim partnerima. Pojedini davatelji će se službeno obvezati na pružanje dodatne obuke i podrške, ali neće održati obećanje. Osim toga, budućnost primatelja uvijek je u rukama davatelja franšize. On odlučuje hoće li produžiti ugovor ili ne, bez obzira na to je li se primatelj pridržavao svih standarda i procedura te postigao izvrsne rezultate. Iako je to doista rijetko, treba biti oprezan i dobro razmisliti kojem se franšiznom sustavu isplati pristupiti.
Odluka o uzimanju franšize vrlo je ozbiljan korak i s njom svakako ne treba žuriti. Stoga se budućim primateljima savjetuje da prije ulaska u pregovore prikupe što više informacija, ne samo od potencijalnog budućeg davatelja franšize, već i od postojećih primatelja franšize koji već znaju koje su prednosti i nedostaci danog sustava. Konačno, prije potpisivanja ugovora o franšizi preporučljivo je kontaktirati i konzultirati se sa stručnjacima koji imaju iskustva s franšiznim savjetovanjem – oni vam mogu uštedjeti vrijeme, trud i novac.
pročitajte članke
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.