I želja i potreba

Jedno „filozofsko pitanje“ obilježilo je ovogodišnju analizu liste 500 najuspješnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur: „Kupuju li poduzetnici radije franšizu koja zadovoljava želju ili potrebu potrošača?“ Nema sumnje da svaki biznis postoji kako bi zadovoljio neku želju ili potrebu kupca ili klijenta, međutim – franšizni biznisi po tom pitanju moraju biti još striktniji. Trebaju, naime, imati razvijen, izuzetno uređen i učinkovit sustav poslovanja koji se može „replicirati“ na desetke, stotine ili tisuće puta s predvidljivim i željenim uspjehom. A je li biznis u području udovoljavanja želje ili potrebe, manje je važno. Što nam ipak pokazuje ovogodišnja lista 500 najuspješnijih franšiza magazina Entrepreneur?
Željni dobre hrane
Najbrojnija kategorija na ovoj listi ove godine je gastronomija. Više od petine rangiranih franšiza povezano je s hranom. I premda je čovekova osnovna potreba, ova kategorija, kako je navedeno u analizi magazina Entrepreneur, ipak ima veze s jednom određenom vrstom želje. – McDonald's, Sonic Drive-In, Culver's i drugi gastronomski brendovi „natječu se“ u tome tko, zapravo, nudi najpoželjniji burger. A budući da će ljudi uvijek željeti ukusnu i dobru hranu, tako će i gastronomske franšize uvijek biti među najpoželjnijim poslovnim prilikama – navodi se u ovoj analizi. O tome svjedoči i sam vrh ovogodišnje liste sa sedam gastro sustava koji su među prvih 10 najuspješnijih franšiza, a više od 25 je među prvih 100.
No, zanimljivo je da je ukupan broj gastronomskih franšiza mnogo manji u odnosu na prošlogodišnju listu – ove su godine rangirane 103 gastronomske franšize, dok ih je prošle godine bilo 120. Od ovogodišnjih stotinjak franšiza, 86 su lanci brze hrane, kojih je prošle godine bilo 94. Klasični restorani s punom uslugom u najmanje su zavidnoj situaciji – ove godine rangirano je samo devet, dvostruko manje nego lani. Međutim, smanjenje broja rangiranih sustava nije pokazatelj stvarnog problema, kaže se u analizi magazina Entrepreneur, već je pokazatelj rasta druge najveće kategorije na ovom popisu – sektora održavanja. A ovo je kategorija koja je u potpunosti povezana – s potrebama.
Zadovoljiti potrebe korisnika
Različite usluge popravaka, čišćenja, restauracije, održavanja travnjaka – sve su ovo vrste djelatnosti koje spadaju u kategoriju održavanja. Baš kao što će ljudi uvijek ići u restorane, tako će im uvijek trebati usluge tvrtke koja može riješiti bilo koji problem u domaćinstvu. Stoga se za franšize u ovoj kategoriji često kaže da su otporne na krizu, pored toga što koštaju znatno manje od gastronomskih franšiza, dok se za vođenje biznisa ne mora unajmiti zasebni uredski prostor jer se sve može organizirati od kuće.
Ove godine na listi je 70 tvrtki iz sektora održavanja, što je čak osam više nego prošle godine, a 14 je sustava rangirano među prvih 100.
Po neko mjesto za svakog
Među sektorima koji se dobro kotiraju našli su se i biznisi za osobnu njegu, posebno fitness klubovi i frizerski saloni. Na ovogodišnjoj listi rangirana su 22 fitness branda, ali to je samo dio priče – navodi se u analizi. Za listu se, naime, prijavilo 60 fitness tvrtki, a zanimljivo je da se uglavnom radi o „mladim“ franšizama, tvrtkama koje su osnovane u posljednjih pet godina. Ovaj rast broja tržišnih igarača, navodi se u analizi, govori da će u narednim godinama neminovno rasti i broj rangiranih fitness franšiza.
Manji broj franšiza rangiran je iz područja zdravlja i rekreacije. U kategoriji zdravlja, ove je godine na listu ušlo devet franšiza, a zanimljivo je da se čak pet tvrtki nalazi među prvih 100. Sektor rekreacije je, pak, obilježen stalnim smjenama trendova. Primjetno je da su u porastu „uradi sam“ radionice, za razliku od donedavno vrlo popularnih studija za slikanje uz vino (paint-and-sip). Trampolinski parkovi, s druge strane, i dalje dobro posluju, ali većina pokušava proširiti ponudu uvođenjem dodatnih atrakcija poput kartinga ili stijene za penjanje.
Želja ili potreba?
– Iako se vremena mijenjaju, neke će stvari zauvijek ostati iste. Ljudi će uvijek željeti dobru hranu, kao što će imati polomljene prozore ili travnjak koji treba urediti. Ljudi vole isprobati nove zabavne atrakcije, samo da bi prešli na neku novu zabavnu aktivnost. Dakle, bez obzira da li franšiza udovoljava željama ili potrebama ili nečem drugom, njezin će uspjeh najviše ovisiti o njezinoj mogućnosti evoluiranja te prilagodbe – navodi se u analizi magazina Entrepreneur.
Mnoge tvrtke koje su rangirane na ovoj listi nisu samo najuspješniji franšizni sustavi na sjevernoameričkom kontinentu, već sustavi koji utječu na globalno tržište franšiza, budući da se šire i van domaćeg tržišta. Pojedini su brandovi dobro poznati i već godinama posluju i u zemljama ove regije – među njima su McDonald’s (3. mjesto), KFC (24. mjesto), Holiday Inn and Holliday Inn Express (36), RE/MAX (40), Hilton (101), Doubletree by Hilton (103). Franšiznu mrežu razvija i lanac brze usluge Subway (107), koji za sada ima restorane u Sloveniji i Hrvatskoj, gdje i dalje traži nove primatelje franšize.
Top 10 franšiza 2020.
1. Dunkin' (brza prehrana)
2. Taco Bell (brza prehrana)
3. McDonald's (brza prehrana)
4. Sonic Drive-Inn (brza prehrana)
5. The UPS Store (poštansko-kurirska služba, printanje, usluge za MSP)
6. Ace Hardware (prodaja profesionalnog i hobi alata)
7. Planet Fitness (fitness)
8. Jersey Mike's Subs (brza prehrana)
9. Culver's (brza prehrana)
10. Pizza Hut (brza prehrana)
Cjelokupnu listu Entrepreneur Franchise 500, možete pronaći ovdje.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.