Godine nisu presudne

Otkako je prvi put objavljena, sada već daleke 1980. godini, lista 500 najuspješnijih američkih franšiza magazina Entrepreneur "pamti" samo pet brandova koji su, za ovih 40 izdanja, svaki put bili na popisu – Subway (sendviči), Lawn Doctor (održavanje travnjaka), Martinizing (kemijsko čišćenje i pranje), ali i McDonald's i Dunkin', legendarni brandovi brze prehrane, koji su ove godine, pak, na samom vrhu liste, na prvom i drugom mjestu. Dodatnih 12 brandova, piše Entrepreneur, izostali su s popisa samo jednom ili dvaput, no, ovi podaci, koliko god bili intrigantni, zapravo svjedoče o živom i dinamičnom sektoru koji cvjeta u stalnoj borbi između "starih" i "mladih" sustava. Ovogodišnji popis pokazuje da je samo 86 od 500 rangiranih tvrtki počelo razvijati franšiznu mrežu prije 1980. godine. U prosjeku, tvrtke na ovom popisu posluju u franšiznom sustavu otprilike 25 godina, a čak 22 tvrtke počele su davati franšize prije pet ili manje godina.
Ova je dihotomija vidljiva i u prvih 10 najuspješnijih – polovica rangiranih sustava uvela je franšizing prije 1980. godine, polovica nakon toga. Među "veteranima" su lanci brze prehrane McDonald's (1), Dunkin' (2), Sonic Drive-In (3), Taco Bell (4) i lanac supermarketa 7-Eleven (10), a među "milenijalcima" poštansko-kurirske postaje UPS Store (5), brandovi brze prehrane Culver's (6) i Jersey Mike's Subs (9), fitness klubovi Planet Fitness (7) i frizerski saloni Great Clips (8).
Kao što pokazuje ovogodišnja lista, hrana je i dalje dominantna kategorija – 24% svih rangiranih tvrtki su sustavi povezani s hranom. Međutim, taj se sektor stalno mijenja i raslojava, što se može vidjeti i po broju novih, uskospecijaliziranih koncepata (snack food, doručak, veganstvo, zdrava hrana...).
Međutim, brojke odaju još par zanimljivih trendova. Ukupan broj podružnica svih 500 rangiranih tvrtki iznosi 533.125, od čega 36% tog broja djeluje – izvan tržišta SAD-a. Za američke tvrtke, franšizing je, zapravo, najčešća strategija širenja na međunarodnim tržištima. Na taj su način i neki brandovi prisutni u ovoj regiji – s ovogodišnje liste 500 najuspješnijih, u zemljama regije posluju RE/MAX (15), KFC (23), Holiday Inn (36), Doubletree by Hilton (56) te Subway (125), lanac poznat po sendvičima, koji za sada ima dva restorana u Sloveniji i jedan u Hrvatskoj – gdje još uvijek traži nove primatelja franšize.
Međutim, piše Entrepreneur, primjetno je da se tempo širenja franšiznih mreža usporio. U razdoblju od srpnja 2017. do srpnja 2018. godine tvrtke s ovog popisa otvorile su 13.935 novih podružnica, što je pet tisuća manje nego prošle godine i dvije tisuće manje od prethodne. S druge strane, zamjetan je pad broja poslovnica u izravnom vlasništvu tvrtki, što je posljedica strategije koju su posljednjih godina usvojila i "velikih imena" franšizinga – Pizza Hut, KFC i McDonald's, naime, prodali su veliki broj vlastitih restorana primateljima franšize. Podsjetimo, po ovom je pitanju znamenit upravo Subway, koji nema niti jedan restoran u svom posjedu – svih 44.000 restorana diljem svijeta drže – primatelji franšize.
Cjelokupnu listu Entrepreneur’s Franchise 500 možete pronaći ovdje.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
Kada davatelj franšize traži idealnog primatelja, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se kvalitete i vještine uzimaju u obzir?
Najčitanije

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu! Na našoj mapi sada se nalazi novi partner iz Poljske, a s ponosom ističemo i učešće na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?