Preko franšize u svijet gaminga
Kada je i sam počeo ozbiljno razmišljati o otvorenju Esports Arene, David Kosir, vlasnik koncepta Friendly Fire, oslonio se na „dobar osjećaj“ koji je nosio iz osobnog iskustva. U mladosti je, kako kaže, kao i mnogi iz njegove generacije, posjećivao tadašnje računalne igraonice i uživao u odličnoj atmosferi i nezaboravnim satima igranja s društvom. Ideja o sopstvenoj Esports Areni sazrijevala je, međutim, godinama, da bi prva lokacija bila otvorena 2017. u Zagrebu, u okviru shopping centra Avenue Mall. Danas, pod brandom Friendly Fire djeluje osam Esports Arena. – Dvije su u izgradnji i uskoro se otvaraju, a za još nekoliko smo u pregovorima, koji se bliže kraju – kaže David Kosir.
Zanimljivo je da su širenje lanca prije nekoliko godina potakli i davanjem franšize. Sada su, kaže Kosir, otvoreni za suradnju s poduzetnim ljudima iz svih krajeva Europe. Važno je, međutim, da budući franšizeri budu zainteresirani za razvoj biznisa i svijet gaminga – industriju koja, iz godinu u godinu, postaje sve popularnija i bilježi konstantan rast.
Kada ste i zašto odlučili ponuditi franšizu za svoje Esports Arene?
Iako je ideja franšiziranja koncepta oduvijek bio finalni cilj, u početku se nismo time zamarali, pošto su Esports Arene koje smo sami vodili bile poprilično profitabilne. Mislili smo da je franšiziranje nešto što nas čeka za 10 godina.
Ipak, u 2018. smo krenuli s testiranjem franšiznog poslovanja, i to u Bosni i Hercegovini. Ta priča se pokazala uspješna. Prošle godine smo krenuli s nuđenjem franšize na međunarodnom tržištu. Rekao bih da je glavni razlog našeg zakretanja u smjeru franšiziranja taj što smo shvatili da je svaka naša lokacija puno profitabilnija kada je vodi franšizer od toga kada je vodimo mi. Franšizer je, zapravo, involviran u svakodnevne aktivnosti puno dublje i produktivnije nego što smo mi to radili, vodeći istovremeno puno Esports Arena u različitim državama.
Za koja ste tržišta – zemlje, gradove – zainteresirani?
Friendly Fire je specifičan jer, za razliku od nekih drugih franšiza, podjednako dobro funkcionira u malim i velikim sredinama. Imamo primjer naših uspješnih franšiza u gradovima od nekoliko milijuna stanovnika do mjesta od par tisuća stanovnika. Također, uspješno poslujemo u ekonomski razvijenim i nerazvijenim sredinama. Naš trenutni fokus je svakako na Europi.
Tko bi bili idealni primatelji ove franšize? Koje uvjete trebaju ispuniti?
Idealni primatelj franšize je osoba koja ima iskustva u poduzetništvu te poznaje gaming svijet. Naravno, mora imati zatvorenu financijsku konstrukciju za izgradnju lokacije. Preferiramo osobe koje su se voljne posvetiti svakodnevnom vođenju svoje Esports Arene. Svakako, u početku preferiramo single-unit franšizere. Imamo tu sreću da je naša franšiza toliko popularna i da je konkurencija više-manje nepostojeća, pa možemo birati između kandidata i odabrati one za koje smo sigurni da će biti uspješni.
Kakav know-how i podršku primatelj dobiva s vaše strane?
Friendly Fire se ističe u podršci svojim primateljima franšize u svim segmentima – od izgradnje, preko managementa, marketinga do IT-a. Imamo tim koji stoji na raspolaganju primateljima franšize u bilo koje doba. Glavna prednost Friendly Fire franšize je naš software koji automatizira sve procese unutar Esports Arene i štedi puno vremena i novaca našim primateljima franšize. Naplaćivanje, analitika, izvješća, kasa, upravljanje korisnicima, roditeljska zaštita, GDPR kompatibilnost, mobilna aplikacija, desktop aplikacija, upravljanje serverom, mrežna konfiguracija, esports lige i turniri, sustav nagrađivanja i vjernosti – samo su neke od karakteristika našeg software-a.
Kako je organizirana obuka za primatelje?
Obuka novog primatelja franšize je temeljita i ima tri faze. U prvoj fazi primatelj franšize dolazi u naš trening centar u Zagreb te kroz tri tjedna uči sve u Friendly Fire-u kroz praktične primjere u najbližoj Esports Areni. Druga faza se odvija u njegovoj franšizi prije otvorenja, gdje smo prisutni dva tjedna prije otvorenja i vodimo ga kroz proces otvorenja kako bi prošao glatko. Treća faza traje do tri mjeseca nakon otvorenja, gdje smo često prisutni i pomažemo našem primatelju franšize uspostaviti stabilno svakodnevno poslovanje.
Odakle primatelj nabavlja opremu i proizvode?
Oprema se nabavlja od nas, a zbog naših ugovora s dobavljačima ona bude značajno povoljnija od iste opreme na tržištu. Postoji i mogućnost najma opreme od nas, što značajno smanjuje financijske zahtjeve. Što se tiče proizvoda koji se prodaju u Esports Areni – kao sokovi i grickalice – to je franšizer slobodan kupovati gdje god želi.
Koje su lokacije idealne za ovakvu vrstu koncepta? Što se preporučuje?
Friendly Fire ne zahtjeva prime lokaciju zato što korisnici tamo dolaze planski. Drugim riječima, uspješnost franšize ne ovisi o tome je li na skupoj i istaknutoj lokaciji. Preporučamo prostore koji imaju barem 120 m2 površine, a iskustvo je pokazalo da najbolje prolaze lokacije gdje je gusta naseljenost i mlado stanovništvo.
Koliko primatelj treba investirati u pokretanje posla? Koje sve financijske obveze ima prema davatelju franšize?
Investicija, naravno, ovisi o državi gdje se franšiza otvara. U državama Balkana je dovoljno oko 60.000 eura ako primatelj franšize uzima opremu u najam od Friendly Fire-a, odnosno, oko 120.000 eura ako sam kupuje opremu. Primatelj franšize plaća početnu naknadu za franšizu prilikom potpisa ugovora, a kada poslovanje krene, plaća određeni postotak od prometa na ime franšizne naknade.
Najzad, što biste poručili potencijalnim primateljima franšize – zašto je ovo perspektivna poslovna prilika te zašto bi trebali uzeti franšizu Friendly Fire-a?
U vremenu neizvjesnosti možemo biti sigurni da je gaming industrija koja će rasti u budućnosti. Ulaganje u Friendly Fire franšizu je ulaganje u provjeren koncept koji ima snažnu podršku, veliku potražnju krajnjeg korisnika i malo ili nimalo konkurencije na tržištu.
pročitajte članke
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Europi, lanac esports igraonica Friendly Fire namjerava ući na tržište SAD-a.
KiDS Escape Room je u kratkom roku postao najtraženije mjesto za dječje proslave rođendana u Rijeci. Je li ovo dobra poslovna prilika i za poduzetne iz drugih gradova regiona i što je potrebno za uzimanje franšize?
Master franšizu Carwiz rent a cara za tržište Hrvatske kupila je tvrtka ABmobil rent.
Pandemija jeste usporila, ali nije zaustavila tempo širenja franšiznog lanca samoposlužnih praonica rublja LG Laundry Lounge. Što se promijenilo te na što sada mogu računati primatelji ove franšize?
Željeli su ponuditi jedinstveno posjetiteljsko iskustvo koje će spojiti zabavu i edukaciju i privući posjetitelje svih uzrasta. „Muzej osjetila“ je za kratko vrijeme postao nezaobilazna atrakcija, i naveo osnivače da sada ponude i – franšizu.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.