Dobar biznis u školi programiranja
Kliker IT centar za djecu, u kojem se na interaktivan i inovativan način predaju osnove računalnog programiranja, robotike i digitalne kreativnosti, nastao je u svibnju 2015. u Beogradu. Tečajevi Kliker IT centra namenjeni su djeci u dobi od pet do 18 godina.
– Ideja o osnivanju Klikera došla je u vrijeme kada sam i sam počeo učiti Java programiranje koristeći materijale dostupne s Interneta. Počevši s najjednostavnijim koracima, naišao sam na platforme namijenjene djeci, što me zaintrigiralo. Međutim, sve se to poklopilo s jednom sretnom okolnošću – u to se vrijeme raspisao natječaj za poslovnu ideju koja je imala društveni utjecaj. Moj brat, koji radi u inozemstvu, također je primjetio da je edukacija djece na području novih tehnologija još uvijek u povojima, pa smo se zajedno prijavili na natječaj – i ušli smo u prvih 10 najboljih ideja, što je bio jasan signal da naša ideja o školi programiranja za djecu – ima potencijala – priča Miomir Popeskov, osnivač Kliker IT centra.
Programi tečajeva, kako kaže, osmišljeni su tako da potaknu kreativnost, maštu, interes za rješavanje problema. Deca uče osnovne principe programiranja kroz kreiranje vizualnih, interaktivnih i multimedijalnih aplikacija – različitih igrica, animacija, mobilnih aplikacija, pa čak i internetskih stranica.
– Potražnja za našim programima raste, jer sve više roditelja shvaća da su zanimanja iz područja informatičkih i komunikacijskih tehnologija najperspektivnija, kako u svijetu, tako i kod nas. Međutim, nemamo zabludu da će se svi naši đaci baviti programiranjem, a toga su i roditelji svjesni. Ideja je da djeca, kao tvorci digitalnog sadržaja, u kontaktu s elektronikom i robotikom, steknu prva pozitivna iskustva, ali i razviju logiku, kreativnost, algoritamsko razmišljanje, timski rad – što će im svakako koristiti, bez obzira na to što budu radili u životu. Spomenuo bih i da mnoga djeca pohađaju sve naše tečajeve i uvijek pitaju kada ćemo im ponuditi nove, jer su iskreno zainteresirani za IT i već u toj dobi pokazuju jaku motivaciju za rad – priča Popeskov.
– Još jedna prednost našeg koncepta su male grupe, do osam polaznika, tako da su predavači posvećeni svakom djetetu, prate njegov napredak i izvještavaju roditelje o tome. Naše četvorogodišnje iskustvo i broj dosadašnjih polaznika te suradnja s različitim tvrtkama i organizacijama, jesu kvaliteti zbog kojih nas roditelji i djeca rado preporučuju drugima – kaže Miomir Popeskov.
Na porast interesa ukazuje i to što je za nekoliko godina Kliker IT centar započeo poslovanje u nekoliko gradova Srbije, ali i u Banjoj Luci (BiH) i Nikšiću (Crna Gora). Osim tri vlastita centra u Beogradu, Kliker IT centar širi mrežu i putem franšize. – O franšizingu smo počeli ozbiljno razmišljati nakon susreta sa zainteresiranima iz Banje Luke koji su upravo željeli otvoriti školu programiranja tako što bi kupili našu franšizu. Oni su, zapravo, i naši prvi franšizni partneri, s kojima surađujemo i danas. Nakon toga su se zainteresirani za franšizu sami javljali, iako nismo radili na promidžbi te opcije. Shvatili smo, međutim, da potreba za školama programiranja postoji i izvan Beograda, što nas je motiviralo za razvoj franšiznog sustava, kako bismo na najbolji mogući način naše programe učinili dostupnim što većem broju djece, a i kako bismo dalje razvijali biznis – objašnjava Popeskov.
U Srbiji za sada posluju dvije franšizne škole te četiri franšizna kornera, a od rujna, kako kaže Miomir, bit će otvorena još tri franšizna centra – u Požarevcu, Pančevu i Čačku.
– Pojedine su škole aktivnije od drugih, ali sa svim postojećim primateljima dobro surađujemo. Naime, idealan primatelj franšize je osoba koja je, prije svega, spremna posvetiti se tom poslu. Ovo zvuči kao kliše, ali zaista jest tako, jer je potrebno konstantno unapređivati imidž škole na lokalnoj razini, testirati nove kanale komunikacije te osluškivati potrebe i dojmove djece i roditelja. Pokazalo se kao prednost ako primatelji franšize već imaju iskustva u području edukacije, jer poznaju principe marketinga za tu branšu, imaju bazu potencijalnih polaznika i njihovih roditelja te manje-više spremne prostorije za rad. Poznavanje programiranja nije neophodno, ali je svakako prednost, jer će tako lakše objasniti zainteresiranim roditeljima što djeca uče i zašto je to korisno za njih, lakše će naći potencijalne predavače, jer se već kreću u tim krugovima, a mogu i sami voditi neke tečajeve – kaže Miomir.
Bez obzira na prethodno iskustvo i znanje, primatelji Kliker franšize prolaze obuku, a specifično je to što su treneri koji drže obuke za nove predavače uglavnom i autori programa, tako da su njihova iskustva i poznavanje tečajeva dragocjeni za primatelje franšize. – Svako unapređenje i svaki novi program, nakon što se testira u Beogradu, dijeli se s ostalim franšizerima. Kao davatelji franšize, naravno, mi smo na raspolaganju za sve savjete po pitanju organizacije, a poslovanje i suradnja se relativno lako razvijaju uz zalaganje primatelja franšize te našu potporu – objašnjava Miomir.
Primjetno je da konkurencija u području škola programiranja raste. Popeskov kaže da se Kliker IT centar izdvaja od ostalih po iskustvu stečenom u obrazovanju djece i raznolikosti ponuđenih programa. – Spomenuto se iskustvo preslikava na kvalitet naših programa koje stalno unapređujemo, ali i odnos s djecom i roditeljima. S više od 3.000 polaznika, skoro da nema djeteta ili situacije s kojom se nismo susreli ili je ne znamo riješiti na najbolji mogući način, a to nesebično dijelimo i s našim partnerima. Spomenuo bih i eksterne događaje koje organiziramo kako bismo podigli svijest o važnosti ovakve edukacije. Uglavnom su to skupovi na kojima profesionalci iz IT i srodnih industrija djeci i roditeljima približavaju svoja zanimanja. Tu su i periodična natjecanja u programiranju “Future Kids Hackathon”, koja trebaju motivirati djecu da razvijaju vještine programiranja i izvan Klikera. Usto, spomenuti događaji utječu i na jačanje branda i povjerenja kod roditelja, kao i umrežavanje Klikera s iskusnim profesionalcima iz branše i njihovim tvrtkama – objašnjava Miomir Popeskov.
On kaže da u narednom razdoblju očekuje snažnije širenje franšizne mreže u Srbiji, ali i šire.
– Interes postoji i u zemljama regije te bismo početkom naredne godine trebali ući i na tržište Sjeverne Makedonije. Međutim, želimo da naš sustav uvođenja novih franšiznih partnera bude dobro ustrojen i temeljan – naglašava Popeskov.

pročitajte članke

„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
U franšiznom sustavu Edukido većina primatelja franšize su žene. Zašto je to tako?
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ jedan je od rijetkih regionalnih franšiznih sustava sa zavidnim brojem primatelja franšize koji vode dvije ili više poslovnica. Zašto je ovaj fenomen važan i što to govori o samom franšiznom sustavu?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.