Franšiza škole za 21. stoljeće
Kako obrazovati današnje generacije djece koje se suočavaju s neviđenim tempom društvenih, demografskih, ekonomskih, tehnoloških i ekoloških promjena? Ako „Institut za budućnost“ (IFTF) predviđa da čak 85% zanimanja koja će postojati 2030. u ovom trenutku nije niti izmišljena, što bi škole u tom slučaju trebale učiti djecu? Kakav to obrazovni sustav može odgovoriti na izazove budućnosti?
Polazeći upravo od ovih pitanja, Kanada je još sredinom 90-ih godina 20. stoljeća počela razvijati nastavni program koji će njegovati i poticati vještine – za 21. stoljeće. Umjesto dotadašnje metodologije poučavanja koja se temeljila na prijenosu informacija, kanadski je obrazovni sustav prihvatio metodologiju „naučite kako da učite“ i fokusirao se na razvoj kompeticija poput kritičkog mišljenja, istraživačkog duha, kreativnosti, rješavanja problema, digitalne i informatičke pismenosti. Rezultati koje su tijekom godina postizali, svrstali su Kanadu u jednog od svjetskih lidera u obrazovanju. Prema posljednjem PISA* ocjenjivanju vještina i znanja učenika, kanadski je obrazovni sustav rangiran na 5. mjesto, a prema najnovijoj listi „Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj“ (OECD**), Kanada je na 6. mjestu – u oba slučaja, kao najbolje rangirana zemlja engleskog govornog područja u svijetu.
Škola za globalne đake
Dokazani koncept kanadskog dvojezičnog kurikuluma i metodologije rada već dugi niz godina izvan granica domaćeg tržišta širi i kanadski obrazovni sustav Maple Bear. S više od 380 vrtića, osnovnih i srednjih škola u 17 zemalja i više od 40.000 učenika, Maple Bear danas je jedan od najbrže rastućih brandova u obrazovanju te najveći franšizni obrazovni sustav u svijetu po broju zemalja u kojima posluje.
Od prošle godine ovaj je obrazovni sustav pokrenuo i razvoj mreže u Europi, kada je potpisan ugovor o master franšizi za zemlje Centralne i Istočne Europe. Tvrtka Maple Bear Central & Eastern Europe imat će sjedište u Bugarskoj i bit će zadužena za razvoj mreže škola u ovom dijelu Europe. – Cilj nam je da i na ovim prostorima stvorimo siguran i poticajan sustav obrazovanja koji će prenijeti najbolje prakse kanadskog bilingvalnog kurikuluma i metodologije poučavanja, ali koji će biti prilagođeni lokalnim regulativama i lokalnom nastavnom planu i programu – kaže Yann Bidan, generalni direktor Maple Beara za Centralnu i Istočnu Europu.
Maple Bear, objašnjava Bidan, već traži lokalne partnere koji bi, kao primatelji Maple Bear franšize, otvorili i vodili škole na području Centralne i Istočne Europe, pa tako i na teritoriju Hrvatske.
– Pozicija naših škola vrlo je specifična – kaže Bidan. – Iako se radi o međunarodnom sustavu, Maple Bear je na svakom pojedinom tržištu registriran kao lokalna obrazovna institucija, koja se, kao što smo već istaknuli, prilagođava i lokalnim propisima. To znači da prihvaća lokalni kurikulum, ali ga nadograđuje primjenom kanadskog kurikuluma i najbolje kanadske metodologije i strategija poučavanja – kaže Bidan.
– To donosi nekoliko prednosti. Kako slijedimo lokalni nastavni plan i program, djeca koja pohađaju naše škole mogu se lako uklopiti u državni obrazovni sustav, ako, iz bilo kojeg razloga, odluče napustiti Maple Bear. S druge strane, dvojezična nastava i razvoj adekvatnih vještina i ljubavi prema učenju i stjecanju znanja, pripremit će ih da budu istaknuti članovi svoje zajednice, ali i građani svijeta – objašnjava Bidan.
Internacionalne škole uglavnom pohađaju djeca stranaca ili djeca imućnih roditelja koji namjeravaju nastaviti školovanje u inozemstvu. Usprkos uvriježenoj praksi, Maple Bear se ne obraća isključivo tim ciljanim skupinama. – Upravo zbog dvojnog kurikuluma i naslijeđa bilingvalizma i multikulturalizma, na kojima počiva kanadski identitet, naše su škole otvorene za sve. Maple Bear jeste premium brand, no, cjenovno želimo biti pristupačniji od većine konkurenata u toj klasi te dostupniji većem broju potencijalnih polaznika koji žele vrhunsko obrazovanje. Treba, međutim, istaknuti da mi, kao davatelji franšize, ne propisujemo cijenu školarine, već se o tome dogovaramo s našim primateljima franšize – mi ćemo ih posavjetovati, ali je konačna odluka na njima – kaže Bidan.
Iskustvo nije presudno
Promatrano s poslovne strane, Maple Bear obraća se dvjema skupinama potencijalnih partnera. To su, prije svega, postojeći vrtići koji žele rebrandirati svoj koncept ili iskoračiti na novo područje – područje osnovnog obrazovanja. Međutim, oni moraju ispuniti nekoliko specifičnih uvjeta – prije svega, postojeći nastavnici moraju tečno govoriti engleski jezik, a bilo bi najbolje i vrlo poželjno da su i djeca do sada učila na engleskom jeziku. Druga skupina poželjnih partnera su poduzetnici koji do sada nisu radili na području obrazovanja, ali imaju jaku želju razvijati ovaj sektor. – Podržat ćemo i poželjeti dobrodošlicu svima onima koji dijele naše vrijednosti i imaju strastvenu želju baviti se edukacijom – potvrđuje Bidan.
– Vrlo je važno naglasiti da u ovoj vrsti partnerstva nije riječ samo o ustupanju licence za nastavni plan i program, što je tipična i prilično rasprostranjena praksa, već o prijenosu cijelog koncepta, strategija poučavanja, kurikuluma i, prije svega, ozbiljnoj obuci koja nije jednokratna, već stalna, kako to, uostalom, franšizna suradnja i podrazumijeva – naglašava Bidan.
Postojeće škole, objašnjava dalje, možda će lakše ući u ovaj posao jer već imaju prostor, opremu i stručni kadar te će i investicija za konverziju u Maple Bear biti niža u odnosu na investiciju partnera koji bi školu otvarao i opremao „od nule“. – No, treba uzeti u obzir da mi posvećujemo veliku pozornost prostoru u kojem djeca borave. To bi trebao biti siguran i stimulativan prostor. Učionica je osnovni identifikacijski element naših škola, to je ključno mjesto, jer se upravo tu sve naše metodologije i strategije poučavanja primjenjuju i dolaze do izražaja. Stoga, bez obzira radi li se o novoj gradnji s već postojećom opremom, ili je riječ o postojećoj zgradi koju je potrebno obnoviti, nastojat ćemo što više optimizirati troškove opremanja. Međutim, sve bi učionice trebale izgledati slično i biti slično opremljene – kaže Bidan.
Iznos ukupne investicije, stoga, varira i uglavnom će ovisiti o veličini i vrsti zgrade, dodaje Bidan. Početno ulaganje, u obliku jednokratne franšizne naknade za licencu, iznosi 35.000 eura, a važno je napomenuti da će prvi primatelj franšize Maple Beara na teritoriju Hrvatske platiti ovu licencu – upola manje. Druga važna činjenica je da kupnjom licence svaki primatelj ima pravo otvoriti sve „formate“ ustanova – od vrtića do srednje škole. – Međutim, partner nema obvezu otvoriti cijeli spektar, već može, recimo, otvoriti samo vrtić. To se obično preporučuje za početak. Ako počnu s vrtićem, imat će neusporedivo manje ograničenja i više vremena za primjenu i provedbu naših protokola. Za vrtić je potrebno manje osoblja, može se otvoriti u bilo koje vrijeme tijekom godine, a pruža i mogućnost stalnog upisa djece – objašnjava Bidan.
Stabilan oslonac za partnere
Primatelji Maple Bear franšize mogu računati na sveobuhvatnu i stalnu potporu. – Kako smo već istaknuli, primatelj naše franšize ne kupuje jednostavnu licencu, već postaje dijelom globalne mreže i može koristiti najbolje prakse i iskustva naših škola iz cijelog svijeta – kaže Bidan, dodajući kako se potpora može podijeliti u dvije osnovne kategorije – akademsku potporu i operativnu i marketinšku potporu.
Akademska potpora dolazi iz sjedišta Maple Beara u Kanadi. – Kvaliteta nastavnika jedan je od faktora koji kanadsko obrazovanje čini tako snažnim – kaže Bidan. Budući nastavnici formiraju se kroz specifične obrazovne programe, koji su vrlo selektivni i uzimaju samo učenike iz najboljih srednjih škola kako bi usavršavanje nastavili i tijekom svojih nastavničkih karijera. – Replicirali smo ovaj ekosustav i stvorili akademski tim od 200 stručnjaka iz Kanade koji izlaze na teren i putuju svijetom kako bi pružili početnu i redovitu godišnju obuku svim našim nastavnicima. Uz to, svakoj će školi biti dodijeljen i virtualni voditelj nastave iz Kanade, koji je zadužen za stalnu podršku nastavnicima i ravnateljima škola – objašnjava Bidan.
Primatelj franšize dobiva i pristup online alatu koji uključuje detaljan kurikulum za djecu u dobi od tri mjeseca do 18 godina, kao i operativni priručnik za upravljanje školom. – Kurikulum je za nas živo biće koje diše i evoluira – zato se stalno i ažurira, nadopunjava novim najboljim praksama kanadskog obrazovanja – kaže Bidan.
Za operativnu podršku zadužen je primatelj master franšize, tvrtka Maple Bear Central & Eastern Europe. Primatelj, za početak, dobiva biznis plan i plan za provedbu koncepta, pomoć u pronalaženju odgovarajućeg objekta, odabiru osoblja, ali i pomoć oko strategija upisa, rješavanja hitnih situacija. – Stalna podrška u poslovanju uključuje i podršku u marketinškim kampanjama, a primatelj će dobiti puni pristup odgovarajućim video-materijalima, vizualnim sadržajima te sadržajima za društvene medije – kaže Bidan.
U Hrvatskoj, dodaje Bidan, planiraju otvoriti više predškolskih ustanova i osnovnih škola, stvarajući potencijal za otvaranje srednjih škola u sljedećoj fazi razvoja.
Franšiza Maple Beara već se pokazala kao stabilna poslovna prilika na globalnoj razini. – Nijedna od naših škola nije zatvorena niti je doživjela neuspjeh – kaže Yann Bidan.
*PISA – Programme for International Student Assesment
**OECD – Organization for Economic Co-operation and Development

pročitajte članke

Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
„Podrška koju dobivamo, i na koju ćemo uvijek moći računati, ključna je u franšiznoj saradnji i objašnjava svjetski uspjeh Maple Beara“, navodi Ljiljana Nikolova zašto se odlučila za franšizu ovog obrazovnog sistema
Franšize iz oblasti edukacije djece nastavile su širiti svoje mreže i tokom pandemije. Nekoliko sistema je potpisalo franšizne ugovore i započelo poslovanje i u zemljama ove regije.
Kanadski sustav Maple Bear jedna je od najvećih svjetskih obrazovnih franšiza. Što nudi ova franšiza te tko bi bili idealni partneri u zemljama ove regije, objašnjava Yann Bidan, generalni direktor za Centralnu i Istočnu Europu
Obrazovni sustav Maple Bear već godinama razvija franšiznu mrežu svojih vrtića i škola izvan granica Kanade. Ove će godine otvoriti i prvu franšiznu školu u Europi.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.