Tržište diktira poslovne modele
Bojan Mitić
Tvrtka BJN, primatelj je master franšize turskog modnog branda Tudors za zemlje ovog regiona. Kako su najavili u početku, mrežu trgovina će razvijati samostalno. Odnedavno su, međutim, počeli davati pojedinačne (single-unit) franšize te tražiti partnere diljem Srbije i zemalja regije. Prva single-unit franšiza branda Tudors otvorena je u centru Vršca. U želji da brand što bolje pozicioniraju, Bojan Mitić, vlasnik tvrtke BJN, kaže da su spremni ponuditi i različite poslovne modele kako bi koncept u bilo kojoj sredini bio uspješan. Mitić otkriva i što ih je motiviralo dati pojedinačnu franšizu, kako prilagođavaju poslovni model tržištu te kakve partnere traže.
Do sada ste sve franšizne modne brandove iz svog portfelja razvijali samostalno. Zašto ste počeli davati single-unit franšize za brand Tudors, što vas je motiviralo na taj potez?
Tudors je u Srbiji postao „brand broj jedan“ u segmentu košulja, s više od 200.000 prodanih komada u posljednjih godinu dana. To niti jedan drugi brand nije uspio u kategoriji muških košulja i asesoara u tom razdoblju. Kao novi brand, brzo smo primjećeni, kupci nas uvijek pozitivno komentiraju, a s poštovanjem i konkurentni brandovi. S tim u vezi imali smo i dosta upita, iz Beograda i drugih gradova Srbije – ljudi su se raspitivali o mogućnostima prodaje, veleprodaje, te single-unit franšize jer su prepoznali odličan koncept trgovine, kvalitetu proizvoda i pristupačnost cijena kao ključ uspjeha.
U organizacijskom smislu, Tudors je brand koji funkcionira poput tourbillon mehanizma, i to nam daje prostora za testiranje raznih poslovnih modela. Da pojasnim, tvrtka BJN vlasnik je master franšize za brand Tudors. Naš je cilj da u regiji, a kasnije i u Europi, postavimo brand na način na koji smo to napravili u Srbiji i Crnoj Gori. Trudimo se vidjeti dalje, razmišljati o vrijednostima branda, važnosti koncepta, načinu izlaganja, dinamičnosti prodaje, te samoj svijesti kupaca – više no samo o prodaji. Održivi razvoj branda Tudors daleko je važniji od jednokratnih i brzih profita. S tim u vezi, tražimo i najbolji tim suradnika i partnera i spremni smo širiti Tudors obitelj na načine koji su u skladu s Tudors obiteljskim vrijednostima.
Kakvi su, stoga, sve poslovni modeli na raspolaganju, što podrazumijeva franšizni model te kakve partnere tražite?
Riječ je zaista samo o biznis modelu, i radije bih i sam pojam „franšiza“ zamijenio bilo kojim oblikom poslovnog modela koji vodi do uspjeha. Situacija na tržištu zahtijeva od nas da se ne držimo striktno pravila već da budemo prilagodljivi, budni i brzi, i da pored profesionalizma, imamo malo i amaterske energije kako bismo bolje razumjeli i potrebe i želje kupaca – koje moramo ispuniti kako bismo kupce zadržali – očekivanja zaposlenih, te osobna zadovoljstva koja su ključ motivacije u radu s kupcima. Naravno, u ovaj „paket“ ulazi i organizacija posla, pravodobno donošenje odluka, očekivanja naših suradnika te, konačno, održivost i napredovanje.
Partneri branda bi trebali prihvatiti ovakav poslovni model i vjerovati u Tudors. Lokacija i financije u drugom su planu, jer, prije svega, mi prodajemo Tudors proizvode i jedino kroz zajednički interes možemo doći do uspjeha. Uspjeh nije u pravilima koja postoje na papiru, a ne funkcioniraju u praksi, niti u visini najma lokacije ili investicije u interijer. Drigim riječima, opcija je – biti uspješan s novom prilikom – ili je uopće ne razmatrati.
Kako je došlo do suradnje s partnerom iz Vršca?
Trgovina u Vršcu otvorena je 1. travnja ove godine, u samom centru grada. Primatelj franšize je poduzetnik iz Vršca koji je uvidio prednosti Tudorsa u odnosu na druge brandove, kao i potencijal tržišta. Prethodno je i sam često kupovao u našim trgovinama u Beogradu, te bio oduševljen kvalitetom proizvoda, ponudom, cijenom i svim ostalim elementima koji čine Tudors uspješnim.
Srbija nema mnogo velikih gradova, je li to brand i za manje gradove?
Trgovine za sada imamo u Beogradu, Nišu, Novom Sadu, Kraljevu, Kragujevcu, Užicu, Leskovcu i Vršcu. Sve su one otvorene u prethodnih 20 mjeseci. Mi nastavljamo dalje sa širenjem mreže, a pažljivom ćemo analizom vidjeti gdje, u kojim sredinama te s kakvim partnerima naš poslovni model može biti uspješan.
A hoćete li single-unit franšizu širiti i u ostalim zemljama regije?
Vjerujem da ćemo biti uspješni i u regiji.
pročitajte članke
Turski modni brand LOFT već 30 godina uspješno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Europi, a franšizne partnere traže i u ovoj regiji.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Švedski modni brand H&M već posluje na 74 tržišta, a do kraja ove godine planira ući i u regiju Centralne Amerike uz pomoć iskusnog franšiznog partnera.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirne šalove. Potražnja je i tijekom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da na javnim mestima usta i nos budu pokriveni.
Modnu je industriju također pogodila epidemiološka kriza, posebice od zatvaranja trgovačkih centara. Kako se franšizni sustavi snalaze u novim okolnostima?
Najčitanije
Pek-Snack je jedna od najvećih pekarskih franšiza u Mađarskoj i Centralnoj Evropi. Svojim kupcima svaki dan nudi čitav niz svježih i ukusnih pekarskih proizvoda.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Kupaca s intolerancijom na gluten te alergijama na hranu nema mnogo, ali se svakako ne mogu ignorirati. Oni će uvijek kupovati posebno primpremljenu hranu jer – ne mogu drukčije. Małgorzata Dąbrowska, poduzetnica iz Varšave, vidjela je u tome dobru poslovnu priliku te otvorila prvu certificiranu bezglutensku pekaru u Poljskoj.
Saloni ljepote koji nude „sve“, zapravo se ničim posebnim ne izdvajaju na tržištu. Uz DepilConcept smo uspjeli biti drukčiji, kaže Mariusz Włoczkowski, direktor razvoja franšize DepilConcept u Poljskoj