Šalovi „nove generacije“

Čak 33 grada iz Poljske nalazi se na listi 50 gradova Europske unije s najzagađenijim vazduhom
Četvrtak
23.04.2020
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirne šalove. Potražnja je i tijekom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da na javnim mestima usta i nos budu pokriveni.
 

Danas više nema sumnje da smog i zagađenje zraka predstavljaju smrtonosnu prijetnju. Nažalost, sustavna borba protiv ovog onečišćenja je spora i skupa, pa se ljudi uglavnom štite na svoju ruku i u granicama svojih mogućnosti. U ovim su okolnostima neke tvrtke prepoznale neiskorištenu tržišnu nišu i ponudile brojne proizvode koji pomažu u borbi protiv zagađenja zraka – od aplikacija koje prate razinu zagađenja do filtrirnih maski i pročišćivača zraka.

Zbog relativno pristupačne cijene, ljudi prvo posežu za zaštitnim maskama kako bi izbjegli udisanje štetnih čestica. Međutim, iskustvo pokazuje da se maske u europskim zemljama i ne koriste tako često, za razliku od, na primjer, azijskih zemalja u kojima je nošenje maske već postalo dio svakodnevne kulture. Kvalitetne filtrirne maske, istina, izgledaju prilično ekscentrično i privlače pažnju i poglede, što mnoge ljude – posebno one koji su manje otporni na tuđe mišljenje – odvraća od nošenja maski. Troje poljskih poduzetnika, međutim, pronašlo je način da filtrirne maske učine atraktivnim. Diana i Przemysław Jaworski i Adam Muszyński osnovali su tvrtku Lekko i pokrenuli proizvodnju elegantnih „antismog“ šalova.

Pošli od osobnog iskustva

Adam Muszyński je astmatičar. Prije nekoliko godina, kada je koncentracija čestica PM10 i PM2.5 u zraku u Wroclaw bila značajno iznad normalne, osjetio je svu težinu tog onečišćenja na vlastitim plućima. – Završio sam tada kod liječnika, no, srećom, testovi su pokazali da stanje nije bilo teško. Međutim, od tada sam počeo koristiti zaštitne maske. Rezultati nisu bili zadovoljavajući. Nakon susreta s Dianom i Przemekom, koji su i sami koristili i testirali postojeće filtrirne maske, počeli smo razmišljati o učinkovitijem rješenju – kaže Adam Muszyński.

Nakon rođenja djece, počeli smo pomno pratiti podatke s mjernih postaja. Brinulo nas je što se tako malo radi na poboljšanju kvalitete zraka. Kupili smo pročišćivače za kućnu upotrebu i ugradili senzore zagađenja. Koristili smo maske koje su u to vrijeme bile dostupne na tržištu, ali su uglavnom bile neugodne i neugledne. Zato ih nismo nosili po gradu. Unatoč činjenici da na tržištu danas postoji prilično puno različitih proizvoda, ljudi se i dalje stide nositi zaštitne maske. Mislim da je to prije svega zbog njihovog izgleda i manjka udobnosti prilikom korištenja – kaže Przemysław Jaworski.

Estetika i efikasnost

Upravo je ovo bio jedan od razloga zašto su vlasnici branda Lekko podjednako inzistirali na estetici i efikasnosti maske. Šal koji su dizajnirali vrlo podsjeća na klasični spojeni, okrugli šal. Međutim, kad se promatra izbliza, na prednjoj se strani mogu vidjeti rupice koje su, zapravo, dio filtra za pročišćavanje zraka.

Prije no što su šalovi pušteni u prodaju početkom 2019. godine, kreatori branda proveli su nekoliko mjeseci radeći na razvoju prototipa, provedbi testova koji su trebali potvrditi učinkovitost maske, uspostavi prve serije proizvoda. Na sve te procese potrošili su većinu svog početnog kapitala koji je iznosio oko 66.000 eura (300 tisuća zlota). Ostatak su, kažu, uložili u branding, marketinške kampanje i razvoj online prodaje.

Na kraju su došli do zadovoljavajućeg rezultata. Šal se sastoji od četiri sloja: vanjskog, koji je izrađen od dvoslojnog kvalitetnog pamuka – on štiti filtar i pruža toplinu. Također, izgleda dobro i ugodan je na dodir. Unutra je dvoslojni, zamjenjivi filtar koji omogućuje filtriranje u skladu s N99 standardom. – Sloj aktivnog ugljena uklanja plinove i neugodne mirise. Patentirana nanovlakna filtriraju PM 0,1 čestice, što znači da blokiraju: pelud, pesticide, prašinu, bakterije, neke viruse, dim cigarete, kao i čestice iz motora na tekuće gorivo, uključujući dizel – objašnjava Adam Muszyński. – Učinkovitost maske, koja je testirana u uglednom laboratoriju Nelson Labs, iznosi 99,97 posto – dodaje on.

Svi ključni elementi – od dizajna, proizvodnje elemenata do konačnog proizvoda – nastali su u Poljskoj. Vlasnici su pokrenuli suradnju s postrojenjima koja su specijalizirana za proizvodnju određenih elemenata i sastavljanje konačnog proizvoda. Tkanine za šal također potječu iz Poljske, a u poljskim se radionica za šivanje šalovi i proizvode. – Veliki dio posla obavlja se ručno, što dodatno uvećava kvalitetu našeg proizvoda – kaže Przemysław Jaworski.

Proizvodnja je podijeljena u nekoliko zasebnih procesa i ne mora se nužno odvijati svaki mjesec. Koliko će se šalova proizvesti ovisi o razvojnom planu i prodajnom učinku tvrtke. Do sada je pod markom Lekko proizvedeno nekoliko tisuća šalova.

Ljepota izbora

Trenutno se šalovi izrađuju u šest boja: plavoj, koraljnoj, senf žutoj i tri nijanse sive, a dostupni su u dvije tehnološke verzije 2.0 i 1.0. Iako izvana izgledaju slično, njihove su unutarnje strukture različite. – Verzija 2.0 je proizvod u kojem smo optimizirali protok zraka promjenom dizajna filtra. Dodali smo mogućnost podešavanja protoka zraka kako bi olakšali disanje tijekom većeg napora. Poboljšali smo i prilagođavanje licu te uveli sustav veličina, koji je, s drugim izmjenama, povećao udobnost i sigurnost proizvoda – objašnjava Jaworski.

Cijena ovog šala iznosi 65 eura (299 zlota), dok je za verziju 1.0 potrebno izdvojiti 57 eura (259 zlota). Oba se proizvoda mogu prati i, kako tvrde kreatori, ako se pridržavamo uputa za održavanje, šal bi trebao trajati kao i bilo koji drugi odjevni predmet. Ponuda uključuje i filtere za šal, koji se moraju zamijeniti nakon 60 sati korištenja.

Većina kupaca su žene koje obično kupuju za sebe i svoje partnere, pokazuju interne statistike. Narudžbe uglavnom dolaze iz Poljske, ali dolaze i od inozemnih kupaca, uglavnom iz zemalja Zapadne Europe, a posebno iz Italije i SAD-a. Međutim, vlasnici branda ciljaju na azijske zemlje, u kojima živi više od tri milijarde ljudi i gdje je onečišćenje zraka među najvećim u svijetu.

Verzije za ljeto

Međutim, popis planova se tu ne završava. Zasad se Lekko šalovi uglavnom koriste zimi, tako da najveći dio prihoda od prodaje ostvaruju od listopada do ožujka. Ostatak godine, kako kažu vlasnici branda, rezerviran je za razvoj proizvoda koji se mogu koristiti i ljeti.

Trenutno rade na ugodnom i djelotvornom rješenju za djecu i verziji antialergijskog šala koji bi štitio od proletnje peludi. Tu je i lagani sportski šal koji bi filtrirao zagađenje od ispušnih plinova tijekom umjerene fizičke aktivnosti. – U budućnosti planiramo razviti još nekoliko tehnološki naprednih proizvoda, poput električnih „pametnih“ dodataka. Željeli bismo u potpunosti iskoristiti potencijal tzv. „wearable“ proizvoda, jer vidimo da smo ovim dotakli tek vrh ledenog brijega – kaže Muszyński.

Autor teskta: Małgorzata Ciechanowska
Priredila: N. Bogojević


Troje poduzetnika s vizijom / Vlasnici brenda Lekko Adam Muszyński, Diana i Przemysław Jaworski
Nataša Bogojević
Urednik

Najčitanije

Plivati na duge staze /07.01.2019

– U biznisu, kao i u sportu, liderstvo i smjelost u prihvaćanju određenih izazova jednako su važni. No, važna je i istrajnost i umijeće prihvaćanja poraza, pogrešaka, kao i želja da se ide dalje – kaže Igor Erhartič, srbijanski plivač, olimpijac, vlasnik City hostela iz Novog Sada

Franšiza kao sigurna luka /21.04.2020

„Kriza neće izbrisati franšize s lica zemlje. Kada pandemija prođe, davatelje franšiza čeka dobar period za razvoj mreže“, kaže Grzegorz Morawski, franšizni menadžer IT škola Coders Lab iz Poljske

Netipična cvjećarnica Maje Bohosiewicz /08.01.2019

– Mislili smo da ćemo u ovaj posao barem jedno vrijeme morati dodatno ulagati novac. Srećom, to se dosad nije dogodilo! – kaže Maja Bohosiewicz, poznata poljska glumica, koja je prije nekoliko godina sa zaručnikom u Varšavi otvorila luksuznu cvjećarnicu Flower Store

Od hokeja do Subwaya /09.01.2019

– Na početku, javila se i bojazan – kako ćemo ući u posao kojim se nikad nismo bavili! No, shvatili smo da kupnja Subway franšize znači da ćemo imati stalnu pomoć i potporu regionalnog agenta za razvoj. Za nekoga tko tek ulazi u posao, ovo je bila ključna prednost i olakšica – kaže Peter Frühauf, poznati slovački hokejaš koji je nedavno postao i primatelj Subway franšize

Uz DepilConcept do vlastitog biznisa /23.07.2019

Od travnja 2019. u Srbiji posluje DepilConcept, portugalski franšizni sustav specijaliziran za epilaciju. Primatelji master franšize za ovo tržište otkrivaju po čemu se DepilConcept izdvaja od drugih – kao koncept i biznis prilika.

Popularno na forumu