Franšizing je jedini izbor

Snežana Rađenović
Za Snežanu Rađenović franšizing je bio jedini izbor kada je odlučila pored svoje osnovne profesije – knjigovodstva – započeti još neku djelatnost. Na pitanje "Zašto franšizing?" odgovor je, kaže, vrlo jednostavan i logičan. Željela je uhodan koncept, jasno definirana pravila i podršku iskusnog poslovnog partnera.
– Ideja da se pored knjigovodstva bavim još nekim poslom dolazila je u obzir samo ako drugi biznis može biti "dodatni". Zato nisam razmišljala da sama nešto smišljam, kreiram, već mi je franšiza bila idealno rješenje. Meni je zapravo kod franšize najznačajniji "know-how", odnosno, znanje koje kao primatelj dobivam. Franšizing je vrlo komforna opcija za one koji imaju više poslova i nisu stručni u određenom području – objašnjava ova sada već iskusna poduzetnica iz Vršca.
Upravo je ona bila prvi primatelj mađarske franšize Fornetti koja je do prije nekoliko godina poslovala u Srbiji. – Fornetti sam vidjela sasvim slučajno kad sam putovala u Mađarsku i Rumunjsku, gdje su već poslovali. Odlučila sam pisati vlasniku, dobila sam odgovor da još uvijek ne posluju u Srbiji, no, da će me zvati ukoliko se odluče na taj potez. Nakon samo mjesec dana su me pozvali i 2002. otvorila sam prvu franšizu tog branda u Srbiji – objašnjava Rađenović.
Kada se 2012. primatelj master franšize Fornettija za Srbiju osamostalio, te promenio ime tvrtke i branda u Mini Pani, Snežana je nastavila raditi kao primalac Mini Pani franšize. Danas, posjeduje tri Mini Pani objekta u Vršcu. Ona kaže da je od samog početka željela sama pokriti tržište tog grada, koje broji oko 40.000 stanovnika. Širenje je išlo postupno, a danas, prema njenim riječima, u Vršcu ima dovoljno Mini Pani pekara.
– Nedostatak financija se osjeća, ljudima je sve postalo skupo. Konkurencija je velika, ali postoje lojalni potrošači koji vole Mini Pani peciva i koji ih stalno kupuju. Naši se objekti nalaze na prometnim lokacijama, u blizini škola, sportiskih centara, da bi promet bio dobar – objašnjava ona.
"Nemiran" poduzetnički duh motivirao ju je potražiti novu franšizu. Nedavno je potpisala ugovor s kave-pekarom Kralj Coffee. Opredijelila se, iz poslovnih razloga, za format koji ne podrazumijeva preuzimanje branda, ali omogućuje kompletan prijenos znanja i sigurnu dostavu kave i smrznutih peciva, što je Snežani Rađenović i najvažnije.
Pronašla je lokal u istoj ulici u kojoj se nalazi i jedna od pekara Mini Pani, a u konceptu Kralj Coffee najviše ju je privukao jedinstven spoj kave, pekarskih proizvoda i zdrave hrane u vidu raznih salata. – Slična ponuda ne postoji u Vršcu, što je također jedan od razloga zašto mi je ovaj koncept, o kojem sam čitala na portalu Franchising.rs, bio primamljiv – kaže ona.
Kao poduzetnicu najviše je opterećuje neuređeno tržište i visoki nameti s kojima se mali privrednici ne mogu nositi. – Najviše me povrijedi kada nam stignu računi za uslugu koju praktično sami obavljamo. Tako nam, primjerice, redovito naplaćuju uslugu iznošenja smeća, a smeće sama iznosim svaku večer. Troškovi poslovanja su visoki, a mi ipak zapošljavamo određeni broj radnika koji su uredno prijavljeni – objašnjava ona.
Bez obzira na navedene poteškoće, s kojima se suočava veliki broj malih i srednjih poduzeća u Srbiji, Rađenović nastavlja dalje svoj poduzetnički put u želji da "udomi" još neku franšizu u Vršcu. – Želja mi je u Vršac dovesti kinesku hranu, te opet bih željela uzeti franšizu – kaže ona.
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.