Franšizing je jedini izbor

Snežana Rađenović
Za Snežanu Rađenović franšizing je bio jedini izbor kada je odlučila pored svoje osnovne profesije – knjigovodstva – započeti još neku djelatnost. Na pitanje "Zašto franšizing?" odgovor je, kaže, vrlo jednostavan i logičan. Željela je uhodan koncept, jasno definirana pravila i podršku iskusnog poslovnog partnera.
– Ideja da se pored knjigovodstva bavim još nekim poslom dolazila je u obzir samo ako drugi biznis može biti "dodatni". Zato nisam razmišljala da sama nešto smišljam, kreiram, već mi je franšiza bila idealno rješenje. Meni je zapravo kod franšize najznačajniji "know-how", odnosno, znanje koje kao primatelj dobivam. Franšizing je vrlo komforna opcija za one koji imaju više poslova i nisu stručni u određenom području – objašnjava ova sada već iskusna poduzetnica iz Vršca.
Upravo je ona bila prvi primatelj mađarske franšize Fornetti koja je do prije nekoliko godina poslovala u Srbiji. – Fornetti sam vidjela sasvim slučajno kad sam putovala u Mađarsku i Rumunjsku, gdje su već poslovali. Odlučila sam pisati vlasniku, dobila sam odgovor da još uvijek ne posluju u Srbiji, no, da će me zvati ukoliko se odluče na taj potez. Nakon samo mjesec dana su me pozvali i 2002. otvorila sam prvu franšizu tog branda u Srbiji – objašnjava Rađenović.
Kada se 2012. primatelj master franšize Fornettija za Srbiju osamostalio, te promenio ime tvrtke i branda u Mini Pani, Snežana je nastavila raditi kao primalac Mini Pani franšize. Danas, posjeduje tri Mini Pani objekta u Vršcu. Ona kaže da je od samog početka željela sama pokriti tržište tog grada, koje broji oko 40.000 stanovnika. Širenje je išlo postupno, a danas, prema njenim riječima, u Vršcu ima dovoljno Mini Pani pekara.
– Nedostatak financija se osjeća, ljudima je sve postalo skupo. Konkurencija je velika, ali postoje lojalni potrošači koji vole Mini Pani peciva i koji ih stalno kupuju. Naši se objekti nalaze na prometnim lokacijama, u blizini škola, sportiskih centara, da bi promet bio dobar – objašnjava ona.
"Nemiran" poduzetnički duh motivirao ju je potražiti novu franšizu. Nedavno je potpisala ugovor s kave-pekarom Kralj Coffee. Opredijelila se, iz poslovnih razloga, za format koji ne podrazumijeva preuzimanje branda, ali omogućuje kompletan prijenos znanja i sigurnu dostavu kave i smrznutih peciva, što je Snežani Rađenović i najvažnije.
Pronašla je lokal u istoj ulici u kojoj se nalazi i jedna od pekara Mini Pani, a u konceptu Kralj Coffee najviše ju je privukao jedinstven spoj kave, pekarskih proizvoda i zdrave hrane u vidu raznih salata. – Slična ponuda ne postoji u Vršcu, što je također jedan od razloga zašto mi je ovaj koncept, o kojem sam čitala na portalu Franchising.rs, bio primamljiv – kaže ona.
Kao poduzetnicu najviše je opterećuje neuređeno tržište i visoki nameti s kojima se mali privrednici ne mogu nositi. – Najviše me povrijedi kada nam stignu računi za uslugu koju praktično sami obavljamo. Tako nam, primjerice, redovito naplaćuju uslugu iznošenja smeća, a smeće sama iznosim svaku večer. Troškovi poslovanja su visoki, a mi ipak zapošljavamo određeni broj radnika koji su uredno prijavljeni – objašnjava ona.
Bez obzira na navedene poteškoće, s kojima se suočava veliki broj malih i srednjih poduzeća u Srbiji, Rađenović nastavlja dalje svoj poduzetnički put u želji da "udomi" još neku franšizu u Vršcu. – Želja mi je u Vršac dovesti kinesku hranu, te opet bih željela uzeti franšizu – kaže ona.
pročitajte članke

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Najčitanije

„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.