Informatičar u ugostiteljstvu

Miladin Kovačević
Mnogi bi se mogli zapitati kako je jedan specijalist za informatiku u sustavima naplate postao primatelj franšize iz područja ugostiteljstva. – Odluka o franšizi nije bila slučajna niti impulzivna – kaže Miladin Kovačević iz Beograda koji je prije dvije godine uzeo franšizu srbijanskog lanca kafeterija Greenet.
U poduzetničkim je vodama odavno. U svojoj tvrtki, koja se između ostalog bavi i video-nadzorom, radi kao specijalist za informatiku u sustavima naplate. Sa Greenetom je, pak, počeo surađivati prije više od 20 godina na poslovima programera i sistem administratora. Tako je upoznao koncept "iznutra", a kasnije, kada se odlučio uzeti franšizu, znao je u što se upušta. – Dugogodišnja suradnja i uzajmno povjerenje bili su presudni. Prvi lokal smo otvorili 2012. godine. I to nije bila proba: kad ulazite u ovakav pothvat i investirate veliki novac, nema probe – računate na uspjeh. Taj posao, iako se bavim sasvim drugom djelatnošću, za mene nije bio stran. U to vrijeme sam i tražio lokale za Greenet te kad je "naletio" jedan koji mi se baš dopao, odluka je istog trena sazrela – priča Kovačević.
Prvi lokal – Greenet Line – otvoren je krajem 2012. godine, a drugi – Greenet Square – početkom 2014, oba u Beogradu. Greenet Line mali je lokal, sa galerijom i vrtom, i posao se u njemu, kako kaže Kovačević, vrlo brzo razradio. – Kada smo vidjeli kako nam ide sa prvim lokalom, odlučili smo otvoriti i drugi, a igrom slučaja, ostalo je još neiskorištene opreme koja je poslužila da se lakše odlučimo na taj korak. Vrlo je teško naći dobru lokaciju i kvalitetan lokal, pa smo drugi otvorili tek nakon godinu i pol dana. Square je otvoren s partnerima i triput je veći od prvog. Posao u njemu razrađen je za samo nekoliko mjeseci – kaže Kovačević.
Poslovanje u ovom franšiznom sustavu mu nije donijelo mnogo iznenađenja. Kaže da je znao kako funkcionira Greenet i što točno može očekivati. Nije, međutim, bilo lako ispoštivati sve standarde koje postavlja Greenet, iako je bio svjestan da od toga zavisi i uspjeh u poslu. – Sve što smo uložili isplatilo nam se i vratilo. Jedna od glavnih prednosti je to što nismo morali razrađivati posao, s obzirom da razdoblje uhodavanja novog ugostiteljskog objekta može trajati vrlo dugo. U franšizi, ne morate "izmišljati toplu vodu" –netko je to već uradio za vas i to funkcionira uspješno. Što bismo onda mi lupali glavu i nudili nešto "novo i neviđeno" do sada? – objašnjava Kovačević.
Bilo je, kako kaže, dovoljno postaviti ploču ispred novog lokala "Otvaranje Greenet kafeterije uskoro", a prolaznici bi već počeli kucati i raspitivati se kad će moći kupiti kavu ili moku. – Jak i prepoznatljiv brend šalje jasnu poruku. Nije bilo potrebno čak ni praviti velika otvaranja, vijest o novom lokalu pod tako poznatim imenom pročuje se vrlo brzo u susjedstvu. Mušterije točno znaju što mogu očekivati i što će dobiti – kakav ambijent, izgled lokala, kakvu uslugu i ponudu. Većina gostiju i ne otvara karte pića u novootvorenom lokalu već poručuje iz glave ono što inače piju u bilo kojem drugom Greenetu. To je san svakoga tko je tek otvorio kafeteriju, zar ne? Naravno da ima nedostataka, u ovom slučaju, samo jedan – franšiza košta. Ipak, kad se sve zbroji i oduzme na kraju mjeseca, mogu reći da je ovo bila najbolja odluka – kaže Kovačević.
Foto: Greenet Line
Sigurnost, stabilnost i povjerenje najvažnija su podrška koju ima od davatelja franšize. Svi potencijalni problemi su zajednički i, kako kaže, nikada nije prepušten sam sebi. – Franšizodavac se pojavljuje u savjetodavnoj ulozi. Greenet je na tržištu 25 godina i preležao je mnoge dječje bolesti tako da sigurno znaju kako isplivati iz neke problematične situacije – dodaje.
Ništa nije manje važna ni podrška u području marketinga. Greenet se reklamira, pravi promocije, kampanje, organizira nagradne igre, prateći uvijek aktualne događaje. Franšizoprimac sve marketinške materijale dobiva iz direkcije i svi Greenet lokali jednako sudjeluju u akcijama. – To osigurava stalne novine u lokalima, i ljudi vole dolaziti u kafeteriju koja promovira popularne i lijepe događaje. Greenet je tradicionalno vezan za značajne kulturne manifestacije u gradu i drago nam je što smo dio toga – objašnjava.
Velika prednost za primatelja je i što dobiva gotove proizvode, naročito što ne mora sam smišljati, u ovom slučaju, nove kave i druga pića. – Potrebno je samo ispoštivati recepturu i način serviranja – potvrđuje Kovačević.
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.