Kriza mijenja pravila
Nikola Oršanić se godinama bavio komercijalom, da bi na kraju ipak odlučio pokrenuti samostalni biznis. Kao jedno od najboljih rješenja našao je u franšizingu. Tragajući za idealnim sustavom za Hrvatsku posjetio je nekoliko zemalja i razgovarao s nekoliko davatelja franšiza. Najzad, izabrao je talijanski sustav Dama Service koji se prije svega bavi obnovom tonera za ispis. Tako je tvrtka Dama toneri ubrzo postala nositelj master franšize talijanskog sustava za područje Hrvatske.
Prihodi od poslovanja su iz godine u godinu rasli, ali se ni ovaj biznis nije mogao oduprijeti ekonomskoj krizi – da bi opstali, moralo se nešto promijeniti u samom sustavu. Na kojim je promjenama inzistirao, zbog čega i kako je tekla komunikacija s davateljem franšize, reći će nam Nikola Oršanić, vlasnik tvrtke Dama toneri.
Nedavno ste izjavili da ste bili primorani unijeti određene promjene u koncept poslovanja, i pored toga što primatelji franšize po pravilu ne mijenjaju sustav. O čemu je zapravo riječ – što se konkretno mijenjalo u konceptu i zašto ste to morali učiniti?
Nažalost, kako kriza traje i pretvara se zapravo u redovito, izrazito loše gospodarsko stanje, tako broj kupaca-pravnih subjekata i njihova kupovna moć značajno pada. Zapravo, tržište za potrošni materijal se značajno smanjilo. Istovremeno, strahovito je porasla ponuda jeftinih, mahom nekvalitetnih novoproizvedenih zamjenskih tonera kineske proizvodnje koji su cijenu patrona na tržištu srušili na toliko niske grane da se lokalna obnova više ne isplati, ako tvrtka živi samo od toga.
Zato smo odlučili proširiti našu ponudu iz obnove tonera na široku paletu proizvoda i usluga vezano na ispis.Tu prvenstveno mislim, uz obnovu, na ponudu uređaja u najam – pay per click – ali prvenstveno manjih uredskih printera i multifunkcijskih uređaja. Ponudili smo i servis uređaja, te ispis – ne tisak – većih količina materijala formata A4 i A3, po vrlo povoljnim cijenama te cjeloukupnu ponudu toner patrona.
Kako je u vezi s tim tekla komunikacija s davateljem franšize i koliko su oni bili spremni prihvatiti te novine? Je li bilo neobično što primatelj master franšize predlaže promjene?
U nedavnom višednevnom posjetu Italiji i osobno sam se uvjerio da je ekonomska situacija izrazito loša, a najosjetnije pad se dogodio u zadnjih godinu, godinu i pol. Talijanima je općenito bilo vrlo teško prihvatiti da se tako nešto događa, pa je i reakcija davatelja franšize bila sporija od očekivanog. Međutim, s mnogo komunikacije uspjeli smo im objasniti smjer u kojem smo odlučili ići tako da smo postigli konkretne dogovore. U dio inovacija Dama toneri će ići samostalno, a dio u suradnji s davateljem franšize.
Jesu li Vaši prijedlozi danas inkorporirani u sustav, to jest, primjenjuju li se i na ostalim tržištima?
U ovom trenutku još ne, ali kada steknemo određeno iskustvo u Hrvatskoj, ne vidim razloga da isto ne primjenimo i na druga tržišta.
Okupljaju li se primatelji franšize Dama tonera kako bi razmjenili iskustva? Je li tijekom krize bilo prijedloga i drugih primatelja franšize?
Prvo, moramo biti svjesni kako ekonomska situacija nije ista u svakoj zemlji, te kako niti krizu različite regije u Hrvatskoj nisu osjetile istom snagom. Zagreb je, ekonomski gledano, ipak izdvojen od ostatka zemlje, pa stoga nije jednostavno neke stvari primjenjivati jednako. To dobro znamo iz međusobne komunikacije i upravo zato je komunikacija bitna.
Kako sada teče poslovanje i kakvi su daljnji planovi?
Poslovanje je stabilno, što u ovakvoj ekonomskoj situaciji smatram uspjehom, a planovi su da rastemo u segmentu najma uređaja s godišnjim ugovorima.
pročitajte članke
Koji su poslovni ciljevi ProfitAppa, koja su tržišta otvorili, kakav profil primatelja franšize traže i što očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer tvrtke Marko Mirović
Slovenačka prevodilačka agencija K&J Translations posluje na osam stranih tržišta i ima franšize u četiri zemlje. Ko su poželjni franšizni partneri te koja su tržišta u fokusu za dalji franšizni razvoj?
Da bi do zračne luke stigli lako i komforno, morali su pokrenuti vlastiti biznis. Tako je nastao GoOpti, tvrtka specijalizirana za putnički prijevoz, koja danas svoje usluge nudi u pet zemalja te namjerava franšiznu mrežu proširiti i izvan ove regije.
ProfitApp International, vlasnik istoimene aplikacije koja se temelji na programu lojalnosti, povezujući tvrtke iz različitih industrija i kupce, prva je crnogorska franšiza koja je započela širenje u regiji.
Flash Europe, europski lider u pružanju usluga premium transporta, nastavlja franšizno širenje, a od ove godine uvodi i praksu godišnjih skupova franšizne mreže.
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.