Spoj tradicije i inovacije
Foto: Thomas Pavlović sa osobljem Holiday Inn
Za tih pet godina, hotel je tri puta osvojio najeminentniju nagradu "Nositelj baklje" koju dodjeljuje InterContinental Hotels Group (IHG), grupacija u okviru koje hotel posluje.
Koliko Vam u poslovanju pomaže to što ste dio velikog svjetskog sustava InterContinental Hotels Group?
Mi smo dio, zapravo, najvećeg svjetskog hotelskog sustava. Sigurno da nam pomaže. Brend Holiday Inn je najpoznatiji hotelski brend na svijetu. Ne samo zato što je najstariji, već zato što je to prvi hotelski lanac na svijetu. Prednosti su brojne. Recimo, centralni rezervacijski sustav Holidex je prvo uveden u Holiday Inn-u. Internet kao distribucijski kanal je, također, prvo upotrebljen u ovom lancu hotela ... To su sve elementi koji pomažu u poslovanju. Kada ste dio skupine koja raspolaže s više od 660.000 soba diljem svijeta, onda predstavljate silu na tržištu. Sam brend ne dovodi do uspjeha, uspjeh kuće je uvijek vezan za umješnost domaćeg menadžmenta i personala. To dokazuje i činjenica da je beogradski Holiday Inn na vrhu unutar grupe, a ne berlinski ili pariški, na primjer.
Možete li nam detaljnije objasniti franšizni odnos s davateljem franšize InterContinental Hotels Group?
Firma Belexpocentar je vlasnik objekta i hale, a Savath Hospitality Management je menadžment kompanija koja upravlja ovim hotelom. Potpisnik franšiznog ugovora, odnosno nositelj franšize je tvrtka Belexpocentar i nije riječ o master franšizi za srpsko tržište, već o pojedinačnom ugovoru. To je model koji je u svjetskom hotelijerstvu uobičajen i veliki broj hotela upravo posluje na taj način.
Franšizni odnos je vrlo kompleksan. Ugovorne strane potpisuju pet ugovora. Jedan od njih je i ugovor o franšizi koji ima oko 50 stranica. Zatim se potpisuju ugovori u vezi s tehničkom podrškom, pa ugovor o korištenju centralnog rezervacijskog sustava Holidex. Četvrti ugovor je za Property Report, a peti Trademark user agreement.
Standardi koje franšizoprimac treba zadovoljiti opisanog na stotinama tisuća stranica. Polazi se od arhitektonsko-građevinskih standarda i standarda tehnologije, zatim se definiraju standardi protupožarne zaštite i najzad, dizajnerski, operativni i mnogi drugi. Standardi su nešto do čega se dolazi potpisivanjem prethodnih pet ugovora. Ugovori su obostrano obvezujući i definiraju rok sporazuma (postojeći ugovor je na 20 godina), propisuju naknade i obveze poštovanja svih standarda i različite klauzule o sankcijama ukoliko se oni ne ispoštuju.
Odnos podrazumijeva i nekoliko vrsta naknada: za prijavu, za tehničku potporu, od ostvarenog prihoda od prodaje soba (royalty fee), zatim naknade za marketing i izravne rezervacije preko Holidex sustava koje se plaćaju na temelju realizacije, pa naknade za program lojalnosti i Global Distribution System (GDS).
Kada možemo očekivati otvaranje novih Holiday Inn hotela u Srbiji?
Otvaranje hotela Holiday Inn Novi Sad je planirano za rujan sljedeće godine. Holiday Inn Kragujevac je trebalo da se otvori odmah nakon beogradskog, ali je razvoj tog projekta trenutno usporen. Zakon o prostornom planiranju i izgradnji je zbog dijelova o konverziji zemljišta "ukrao" bar godinu dana u realizaciji projekta. Kada se sve to završilo, investitor je otišao u stečaj. Potpisan je ugovor o franšizi, menadžmentu, urbanistički plan predviđa izgradnju hotelskog objekta na tom zemljištu, ali se sada čeka investitor. Kragujevcu je neophodan jedan ovakav hotel. Ono što je trenutno u ponudi u tom gradu je u srednjoj donjoj klasi i nijedan ne ispunjava međunarodne standarde.
Za hotele u Beogradu, Novom Sadu i Kragujevcu zajednički su menadžment kompanija i brand, dok je investitor svuda različit.
Član ste Upravnog odbora SURF-a. Zbog čega Udruženje nije aktivnije?
Posljednja veća aktivnost je bio prošlogodišnji Sajam franšiza. Postali smo i član Europskog udruženja franšiza. Međutim, možda smo mnogo rano pokrenuli tu priču, pa ove godine neće biti ni Sajma franšiza. Ne postoji još dovoljno sluha za ovakve stvari na srpskim tržištu. Nerijetko ljudi postavljaju pitanje zašto plaćati nekome neke naknade jer svi smatraju da i sami znaju sve raditi. Franšize funkcioniraju, prije svega, kod velikih kompanija. Taj način poslovanja nije u Srbiji zaživio kao u drugim zemljama. Iskreno se nadam da će se u skorijoj budućnosti ovo promijeniti nabolje.
pročitajte članke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio s dva nova tržišta – Sjevernom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi te očekivanja novih primatelja franšize?
CityPal, web platforma i brošure putem kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mjesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
Koje je tržište „poželjna destinacija“ za razvoj franšizne mreže, tko su idealni partneri te koliko treba investirati u ovu turističku franšizu, otkriva Nino Dubretić, suvlasnik Direct Bookera
Direct Booker, franšizni sustav turističkih agencija za iznajmljivanje i upravljanje privatnim smještajem, započinje poslovanje u Poljskoj. Franšiznu su mrežu proširili i u regiji.
Pod kojim je uvjetima moguće franšizni ugovor prenijeti na drugoga? Direct Booker, turistička agencija za upravljanje privatnim smještajem, daje dobar primjer.
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.