Tržište koje obećava

Europsko tržište auto-dijelova vrijedno je 100 milijarde eura, ako se uzmu dobavljač dijelova od Irske do Rusije, pokazuje posljednje istraživanje koje je objavila konzultantska kuća Frost & Sullivan. Prihodi godišnje rastu 2,4 procenta i može se reći da se industrija kompletno oporavila od krize u koju je zapala 2009. i 2010. godine. U narednim godinama, rast diljem Europe bit će potaknut rastom prodaje automobila u Istočnoj Europi – prije svega u Poljskoj i Rusiji – ali i većom potražnjm za uslugama popravki i održavanja automobila, čija se starost povećava i u Zapadnoj Europi.
Trendovi su u ovom pogledu slični i u Sjedinjenim Američkim Državama. Naime, starost automobila raste čak i na tom tržištu, i sve veći broj ispitanika u raznim istraživanjima kaže da automobile zadržavaju dulje nego ranije, što znači i da se prosječna starost automobila povećava. Zbog svega toga ne čudi što Franchise Times, jedan od vodećih časopisa o franšizingu, sugerira poduzetnicima razmotriti uzimanje neke od franšiza iz ove oblasti, budući da je riječ o industriji vrijednoj milijarde dolara.
Među franšiznim liderima u ovoj oblasti u svijetu je svakako tvrtka NAPA iz SAD, koja je osnovana 1931. pod okriljem Nacionalne asocijacije auto-dijelova. Oko 91 posto do-it-yourself klijenata prepoznaje ovaj brand. Mrežu čini više od 6.000 trgovina diljem Amerike.
Trend franšiznog širenja u ovom području postoji i u zemljama ove regije, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inozemne tvrtke. Od modela poslovanja zastupljene su klasične trgovine auto-dijelova, sustavi koji objedinjuju servise i maloprodaju, kao i sustavi kojima je usluga, odnosno, popravak automobila primarna.
Franšize u Hrvatskoj
Od lanaca koji posluju franšizno, jedino je Vulco rasprostranjen regionalno, a pod tim brandom posluju vulkanizeri u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji i Makedoniji. U Hrvatskoj, pod markom Vulco posluju 42 franšizna partnera, Sloveniji 44, Srbiji 45, a u Makedoniji sedam. Tvrtka Vulco je multinacionalni franšizni lanac vulkanizera u vlasništvu koncerna Goodyear i prisutan je i u zemljama zapadne Europe, ali i u zemljama zapadne Afrike – također kroz franšizu.
Među domaćim lancima, malo obiteljsko poduzeće – Tokić autodijelovi – preraslo je u ozbiljan franšizni sustav. Samo u ovoj godini ovom lancu trgovina auto-dijelovima pridružilo se pet partnera – u Novskoj, Dubrovniku, Virovitici, Drnišu i Đakovu. Tvrtka je osnovana 1990. Ovlašteni je uvoznik i distributer 135 najpoznatijih svjetskih proizvođača dijelova za sve vrste osobnih i teretnih automobila, navodi se na službenom portalu tvrtke. Franšizni model poslovanja uvodi se 2005, a danas zajedno s franšiznim partnerima mreža broji 100 maloprodajnih prodavaonica diljem Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
U Hrvatskoj se kroz franšizu razvija i AH servis, u vlasništvu tvrtke Auto Hrvatska Autoservisi, koji nudi ujedno servisiranje, ali i prodaju auto-dijelova. Kako se navodi na zvaničnom portalu, mrežu trenutno čini 41 prodajno-servisni centar.
pročitajte članke

Prve su benefite već ostvarili. Vlasnici auto-servisa koji su postali primatelji Motoo franšize ubrzo očekuju i pune efekte od pristupanja ovom franšiznom sustavu.
Andrej Tomljenović iz Osijeka četiri se godine samostalno bavio apliciranjem auto-folija. Razmišljajući o proširenju posla, došao je do Car Foil Shopa. Danas je primatelj master franšize ovog branda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
Vlada Vojnović iz Novog Sada prije nešto više od godinu dana postao je primatelj Bosch Car Service franšize. Danas smatra da ovaj sustav može postati lider na srbijanskom tržištu.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim se gradovima nudi franšiza ovog branda te kako vidi daljnji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primatelj master franšize za Sloveniju
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.