Tržište koje obećava
Europsko tržište auto-dijelova vrijedno je 100 milijarde eura, ako se uzmu dobavljač dijelova od Irske do Rusije, pokazuje posljednje istraživanje koje je objavila konzultantska kuća Frost & Sullivan. Prihodi godišnje rastu 2,4 procenta i može se reći da se industrija kompletno oporavila od krize u koju je zapala 2009. i 2010. godine. U narednim godinama, rast diljem Europe bit će potaknut rastom prodaje automobila u Istočnoj Europi – prije svega u Poljskoj i Rusiji – ali i većom potražnjm za uslugama popravki i održavanja automobila, čija se starost povećava i u Zapadnoj Europi.
Trendovi su u ovom pogledu slični i u Sjedinjenim Američkim Državama. Naime, starost automobila raste čak i na tom tržištu, i sve veći broj ispitanika u raznim istraživanjima kaže da automobile zadržavaju dulje nego ranije, što znači i da se prosječna starost automobila povećava. Zbog svega toga ne čudi što Franchise Times, jedan od vodećih časopisa o franšizingu, sugerira poduzetnicima razmotriti uzimanje neke od franšiza iz ove oblasti, budući da je riječ o industriji vrijednoj milijarde dolara.
Među franšiznim liderima u ovoj oblasti u svijetu je svakako tvrtka NAPA iz SAD, koja je osnovana 1931. pod okriljem Nacionalne asocijacije auto-dijelova. Oko 91 posto do-it-yourself klijenata prepoznaje ovaj brand. Mrežu čini više od 6.000 trgovina diljem Amerike.
Trend franšiznog širenja u ovom području postoji i u zemljama ove regije, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inozemne tvrtke. Od modela poslovanja zastupljene su klasične trgovine auto-dijelova, sustavi koji objedinjuju servise i maloprodaju, kao i sustavi kojima je usluga, odnosno, popravak automobila primarna.
Franšize u Hrvatskoj
Od lanaca koji posluju franšizno, jedino je Vulco rasprostranjen regionalno, a pod tim brandom posluju vulkanizeri u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji i Makedoniji. U Hrvatskoj, pod markom Vulco posluju 42 franšizna partnera, Sloveniji 44, Srbiji 45, a u Makedoniji sedam. Tvrtka Vulco je multinacionalni franšizni lanac vulkanizera u vlasništvu koncerna Goodyear i prisutan je i u zemljama zapadne Europe, ali i u zemljama zapadne Afrike – također kroz franšizu.
Među domaćim lancima, malo obiteljsko poduzeće – Tokić autodijelovi – preraslo je u ozbiljan franšizni sustav. Samo u ovoj godini ovom lancu trgovina auto-dijelovima pridružilo se pet partnera – u Novskoj, Dubrovniku, Virovitici, Drnišu i Đakovu. Tvrtka je osnovana 1990. Ovlašteni je uvoznik i distributer 135 najpoznatijih svjetskih proizvođača dijelova za sve vrste osobnih i teretnih automobila, navodi se na službenom portalu tvrtke. Franšizni model poslovanja uvodi se 2005, a danas zajedno s franšiznim partnerima mreža broji 100 maloprodajnih prodavaonica diljem Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
U Hrvatskoj se kroz franšizu razvija i AH servis, u vlasništvu tvrtke Auto Hrvatska Autoservisi, koji nudi ujedno servisiranje, ali i prodaju auto-dijelova. Kako se navodi na zvaničnom portalu, mrežu trenutno čini 41 prodajno-servisni centar.
pročitajte članke
Prve su benefite već ostvarili. Vlasnici auto-servisa koji su postali primatelji Motoo franšize ubrzo očekuju i pune efekte od pristupanja ovom franšiznom sustavu.
Andrej Tomljenović iz Osijeka četiri se godine samostalno bavio apliciranjem auto-folija. Razmišljajući o proširenju posla, došao je do Car Foil Shopa. Danas je primatelj master franšize ovog branda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
Vlada Vojnović iz Novog Sada prije nešto više od godinu dana postao je primatelj Bosch Car Service franšize. Danas smatra da ovaj sustav može postati lider na srbijanskom tržištu.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim se gradovima nudi franšiza ovog branda te kako vidi daljnji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primatelj master franšize za Sloveniju
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.