Najbolji partneri spremni su učiti i raditi

Đorđe Stanković
Đorđe Stanković / Naš je posao pružiti primatelju franšize širok, konkurentan asortiman i dobar imidž
Utorak
17.04.2018
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
 

Franšiza je suradnja vrlo zahtjevna i oba partnera trebaju dati svoj maksimum – kaže Đorđe Stanković na početku razgovora za Franchising portale.

Nakon skoro dvije godine širenja franšizne mreže, Stanković je iskusio brojne pozitivne strane franšizinga, ali se suočio s poteškoćama koje ovaj poslovni model nosi. U ovom trenutku, Car Foil Shop, koncept za prodaju i montažu folija, ima operativne franšize u tri zemlje regije, u tijeku je finalizacija ulaska na još jedno tržište, ali i redefinicija samog franšiznog modela te modela franšiznog širenja.

Što vam se ukazao kao najveći problem pri širenju franšizne mreže? Što vam se točno dogodilo, budući da ste za kratko vrijeme ušli na inozemna tržišta, a na tržištu Srbije dali nekoliko novih franšiza?

Počeli smo sa širenjem mreže istodobno u zemlji i tržištima regije i, prije svega, vrlo jasno vidimo da zaista postoji potreba i interes za našim biznisom, jer nam upiti za suradnju sve vrijeme stižu. Reklo bi se da će širenje ići točno kako je planirano. Međutim, ponekad se stvari, čak i kad ništa na to ne upućuje, odvijaju neobično.

Pravi je primjer tržište Hrvatske za koje smo potpisali, a potom raskinuli dva franšizna ugovora, iako ništa nije ukazivalo na takav scenarij – niti jedan ugovor, zapravo, nije zaživio u praksi. Ne mogu reći da nismo pravilno odabrali primatelje – primatelji su bili vrlo ozbiljni kandidati. Unatoč tome, oba su partnera doživjela određene probleme, što se prenijelo i na našu suradnju te su ugovori sporazumno raskinuti.

Takve se stvari događaju, a vi niste mogli učiniti mnogo da ih spriječite. Vjerujem da je presudno što nijedna strana nije oštećena, što smo imali razumnu i predviđenu komunikaciju cijelo vrijeme te došli do sporazumnog rješenja. Nakon svega toga, ustanovili smo da je teže pronaći partnera za kombiniranu –prodajno-uslužnu franšizu – kako smo to prethodno radili, jer je zadatak kompleksniji, pa je i to jedan dio iskustva koje nas je dovelo do promjena u samom franšiznom modelu. Sada, sa svim saznanjima, ozbiljno razgovaramo s potencijalnim trećim partnerom za dio tržišta Hrvatske, koji je također vrlo ozbiljan poduzetnik s iskustvom iz branše. Nadam se da ćemo ovaj put imati više uspjeha.

U međuvremenu smo uveli promjene u sam franšizni model – odvajanje formata na prodaju i usluge – i takav smo model već implementirali na domaćem tržištu, i za sada imamo dobre prve rezultate i pet primatelja franšize.

Možemo li, stoga, uopće govoriti o idealnom profilu primatelja franšize? Što vam je najvažnije u ovom odnosu i što su vaša očekivanja?

Zanimljivo je da su se dosada kao najbolji primatelji pokazali ljudi koji nemaju prethodno iskustvo – uglavnom nezaposleni i mladi koji se nikada nisu bavili ovim poslom. Ključno je da su spremni učiti i raditi, što je i bit franšizne suradnje, a potom, da žele pratiti naše protokole i smjernice i ono što smo definirali kao međusobne obveze. Svaki naš primatelj franšize, bez obzira za koji je teritorij dobio prava, dobio je i propisane obveze. S druge strane, naš je posao pružiti širok, konkurentan asortiman i dobar imidž. Zato smo u posljednje dvije godine značajno proširili asortiman folija za sve namjene i omogućili svim našim primateljima da još bolje rade svoj posao. Širenjem asortimana praktički smo proširili ciljnu skupinu kupaca. I to je upravo ono što očekujemo od našeg partnera – aktivan i angažiran rad.

Dakle, jeste li zadovoljni rezultatima poslovanja i poslovanjem primatelja franšize?

Da, no ima još prostora za napredovanje, pogotovo kada je u pitanju tržište Slovenije. Mi smo, primjerice, na tržištu Slovenije prisutni gotovo dvije godine i mislim da možemo postići mnogo više u pogledu razvoja franšizne mreže, upravo u segmentu usluge i servisnih franšiza – formata koji podrazumijeva pružanje usluge montaže folija koje se, pak, kupuju od naših prodajnih franšiza. Takve su franšize pogodne za bilo koje mjesto bez obzira na broj stanovnika. S naše strane, kako sam spomenuo, omogućili smo vrlo širok asortiman folija za sve namjene, od osnovnih auto-folija do tiskarskih, koje se sve više koriste, kao i onih koje se koriste za oblaganje namještaja, interijera. Primjena je postala vrlo široka i sukladno tome proširili smo našu ponudu, što je rezultiralo većim brojem potencijalnih kupaca. Stoga, mislim da rezultati u Sloveniji mogu biti bolji te da bude više uslužnih franšiza.

Kao davatelji, imamo pravo pratiti rad svakog od naših partnera, vidjeti jesu li ispunili prethodno dogovorene obveze, u smislu rezultata. Postignuti rezultati zapravo su jedini kriterij za svakog primatelja.

Kakvi su daljnji planovi širenja?

Osim novog partnera za Hrvatsku i planova daljnjeg širenja u toj zemlji, planiramo, kako sam rekao, jačanje tržišta u Sloveniji. Također, u Crnoj Gori smo već pronašli dobrog primatelja franšize koji dugi niz godina pruža uslugu montaže folija i ima veliko iskustvo. On je tome htio dodati prodaju. Potpisali smo ugovor o master franšizi, on je već započeo s radom, a pored vlastite podružnice, ima pravo razvijati mrežu Car Foil Shop servisnih franšiza te pružati potrebnu edukaciju novim franšiznim partnerima na području Crne Gore.

Osim toga, aktivno pregovaramo s partnerima iz Bosne i Hercegovine, gdje ćemo se predstaviti na na sajmu grafike „Proljetni digitalni form“ (PDF) u Sarajevu, koji se održava 18. i 19. travnja. Jedan od ciljeva je, naravno, pronalaženje novih partnera u toj zemlji. Dugoročno, naša je namjera imati partnere u svim zemljama bivše Jugoslavije i, naravno, ojačati naše pozicije u tim zemljama.


Popularno na forumu