Mnogo problema, ali ima rešenja

Marica Vidanović, PKS
Dakle, Marica Vidanović je osoba koja je ne samo profesionalnim angažmanom i iskustvom, već i institucionalnom pozicijom, dobar sugovornik za uvid u stanje franšizinga u Srbiji.
Kako franšizing trenutačno "živi" u Srbiji: koliko domaćih kompanija nudi franšize, a koliko stranih franšiznih kompanija posluje na tržištu Srbije?
Franšizno poslovanje u Srbiji je sigurniji način ulaska u poduzetništvo, jer statistički podaci dokazuju da više od 90 posto franšiza preživjeti u prvih pet godina poslovanja. Taj postotak kod samostalnog ulaska u poduzetništvo je tek 20 posto za isti period. Dakle, franšizing je oprobani koncept koji sigurno donosi profit.
Tržište Srbije je u velikoj mjeri otvoreno za poslovanje pod okriljem franšizinga, jer svojim potencijalom i diversifikovane tražnjom lokalnog stanovništva predstavlja najznačajnije tržište od svih zemalja bivše Jugoslavije. Međutim, svijest o prednostima i mogućnostima franšiznog poslovanja u Hrvatskoj i dalje nije na nivou na kojem bi trebalo da bude u poslovnim krugovima, te je samim tim evidentan nedostatak prihoda kroz franšizing, za razliku od mnogih naših susjeda.
Prema broju primatelja i davatelja franšize, Srbija dosta kaska za zemljama Europe i regije, a velika je i razlika u odnosu domaćih i inozemnih franšiza. U razvijenim zemljama ovaj odnos je čak i do 80 posto u korist domaćih franšiza, au većini zemalja je jednak. U Srbiji postoji tek mali broj kvalitetnih domaćih franšizing koncepata, a broj inozemnih je mnogo veći. Po neslužbenim podacima Centra za franšizing Privredne komore Srbije (PKS), u Srbiji posluje ukupno 150 franšiznih koncepata. Čak 80 posto su strani brendovi, zapravo više od 2.000 maloprodajnih kapaciteta koji zapošljavaju više od 20.000 ljudi. Tržište franšiza u Europi je "vrijedno" oko 200 milijardi dolara iu tim tvrtkama je zaposleno više od 2.500.000 ljudi, dok se u Sjedinjenim Američkim Državama čak 70 posto tržišne privrede temelji na franšiznom poslovanju.
U Srbiji, franšizing kao poslovni koncept najviše je zastupljen u sektoru usluga i gotovo da nema djelatnosti u kojoj se franšizing ne može uspješno primijeniti (ugostiteljstvo - restorani brze hrane, klasični restorani, zatim promet nekretnina, autoservisnim usluge, poslovne usluge, održavanje, hotelijerstvo, turizam ...).
Da li je srpsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su, po Vama, osnovne prednosti, ali i mane?
Franšizing može odigrati vrlo važnu ulogu u unapređenju poslovnog ambijenta, podizanju standarda građana i smanjenju nezaposlenosti. U doba svjetske ekonomske krize značaj franšizinga je postao još veći. Ovaj poslovni model osigurava niže cijene kod dobavljača i više financija za marketinške strategije. To doprinosi da roba ili usluga za krajnjeg kupca bude konkurentnija.
Prednosti Srbije su i brojni potpisani sporazumi o slobodnoj trgovini s drugim zemljama, koji pridonose bržem i jeftinijem plasmanu i protoku roba i usluga na različitim tržištima.
Mnoge stvari bi trebalo unaprijediti u ovoj oblasti. Franšize se spominju samo u Zakonu o zaštiti konkurencije, ta oblast nije zakonski regulirana i postoji manjak zaštite primatelja i davatelja franšize. Ne postoji ni dovoljno stručnog kadra, a institucije i država ne pružaju potporu razvoju. Pored toga, nema banaka koje odobravaju franšizni kredite, te se poduzetnici mahom oslanjaju na vlastite financije. Mali poduzetnici imaju strah od konkurencije, ne razmišljaju strateški i nerado prihvaćaju ovakav način rasta zbog straha od krađe intelektualnog vlasništva.
Kakva je institucionalna potpora zainteresiranim akterima? Gdje je tu SURF, a gdje Privredna komora?
Centar za franšizing pri Privrednoj komori Srbije od 2007. godine aktivno djeluje na podizanju svijesti o prednostima i potencijalima franšiznog poslovanja u Srbiji i na raspolaganju je svim zainteresiranima za stručne informacije. Centar je započeo uvođenje kvalitetnog modela franšiznog poslovanja u Srbiji. Zato smo organizirali brojne seminare, konferencije, nacionalne sajmove, medijske nastupe. Pripremamo edukativni materijal, websajt, pružamo besplatne konzultacije i asistencije, kao i pravnu pomoć. Uspostavili smo suradnju s nacionalnim i inozemnim institucijama da bismo pozicionirali Srbiju kao mjesto pogodno za prijenos najbolje prakse pri razvijanju franšiznog poslovanja. U Centru naglašavamo da franšize igraju ključnu ulogu u razvoju slobodnog poduzetništva, promoviramo zaštitu franšiznog poslovanja kroz usvajanje Europskog etičkog kodeksa, kao i edukaciju i udruživanje i uspostavljanje regulative i certifikacije franšiznog poslovanja u Srbiji.
Prije tri godine je osnovano i Srpsko udruženje za razvoj franšizinga (SURF) kako bi se objedinili svi franšizni subjekti u Srbiji i pružila podrška srpske tvrtkama za daljnji razvoj kroz franšizing. Daljnji razvoj franšizinga u Srbiji zahtijeva mnogo veću angažiranost SURF-a, kako na nacionalnoj, tako i na polju suradnje s međunarodnim asocijacijama.
pročitajte članke

Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Razvili ste franšiznu mrežu na domaćem tržištu, spremni ste za međunarodno širenje? Što dalje? – otkriva Michał Wiśniewski, direktor franšiznog konzaltinga u grupi PROFIT system
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.