Kvaliteta prije svega

Matej Varga
Prema broju restorana, Subway je najveći lanac brze usluge na svijetu i svakako jedan od najrazvijenijih franšiznih sustava. Zahvaljujući ambicioznim planovima ekspanzije, Subway je samo u Europi otvorio više od 4.200 restorana, a širenje mreže će biti jedan od glavnih ciljeva i ove godine. Kako je protekla 2013. godina u Slovačkoj, što očekuju u tekućoj godini, tko je idealni primatelj franšize i kakvu potporu može očekivati, novinarima našeg slovačkog portala Franchising.sk odgovarao je Matej Varga, zadužen za razvoj branda u Slovačkoj.
Možete li nam reći kako je Subway poslovao prošle godine na slovačkom tržištu? Koliko je otvoreno novih restorana?
Godina koja je za nama protekla je opet u znaku krize. Kupci su bili vrlo oprezni, mnogo više obazriviji kada su kupovina i ukupni troškovi u pitanju. Međutim, i pored toga, primijetili smo da je klijentima u Slovačkoj prije svega važna kvaliteta i da, generalno, zahtijevaju mnogo viši standard nego potrošači u zapadnoj Europi. Iako bi kvaliteta proizvoda trebala utjecati na promet više nego cijena, ipak i cijena igra važnu ulogu kad su klijenti odlučivali kome će pokloniti naklonost. A tijekom krize, cijena naročito dođe do izražaja. Mi smo, i pored toga, uspjeli održati isti nivo posjećenosti kao rekordne 2012. godine, što smatramo velikim uspjehom. Prošle godine je, pak, otvoren jedan novi restoran u Bratislavi.
Kakvi su planovi širenja za ovu godinu? Postoje li mjesta ili lokacije koje će biti više u fokusu?
Možemo reći da će 2014. biti godina snažnog razvoja za Subway u Slovačkoj. Trenutno, pripremamo otvorenje dva nova restorana, a za četiri restorana tražimo pogodne lokacije. A što se mjesta tiče, klijenti u Slovačkoj su navikli da Subway vide na nekoj od tradicionalnih lokacija, poput centra grada ili trgovinskog centra. U svijetu, međutim, Subway je poznat i kao "ekspert" za netradicionalne lokacije. To uključuje mjesta na kojima obično ne biste očekivali tradicionalni restoran - recimo, benzinske crpke, studenstski kampusi, bolnice, aerodromi, željezničke stanice, a u Sjedinjenim Državama, čak i bolnice.
Kakvu vrstu potpore primatelj Subway franšize može očekivati od matične tvrtke?
Ako ste zainteresirani otvoriti Subway restoran, ako ispunite sve zahtjeve i budete odabrani kao prava osoba za pokretanje franšize, onda možete očekivati bezrezervnu pomoć - već od prvih koraka. Pomoći ćemo pri izboru lokacije, pregovorima s vlasnicima prostora, dizajnu i opremanju restorana. Tvrtka, također, za sve primatelje franšize organizira dvotjednu intenzivnu obuku u jednom od naših centara za obuke u svijetu. Budući da informacija nikad ne može biti dosta, primatelj ima stalan pristup online forumima za potporu, jer potpora ne prestaje s otvorenjem restorana. Svaki restoran, međutim, redovito posjećuje ovlašteni konzultatant koji analizira i nadzire stanje u restoranu, provjerava poštuju li se standardi koje je propisala matična tvrtka. Na kraju, ali ne i najmanje važno, primateljima su na raspolaganju i zaposlenici iz regionalnih ureda diljem svijeta. Za Slovačku, recimo, regionalni centar je u Češkoj, u Pragu.
Tko je idealni primatelj Subway franšize?
Idealni kandidat je osoba poduzetničkog duha, koja će biti predana razvoju branda. Primatelj bi trebao biti spreman i sam raditi u restoranu, naročito u početku. Godište kandidata nije presudno. Među postojećim primateljima franšize ima ljudi svih dobi - u dvadesetima, tridesetima, četrdesetima, pa i pedesetima. Prednost ovog koncepta je zaista u njegovoj jednostavnosti, budući da vam nikakvo prethodno znanje iz gastronomije nije potrebno. Međutim, iskustvo u ovoj oblasti je svakako prednost.
Promatrajući konkurenciju na tržištu, po čemu se Subway izdvaja od ostalih?
To je sigurno - kvaliteta proizvoda. I to nas značajno odvaja od konkurencije. Velike količine svježeg povrća, ponuda sendviča koji imaju udjel masti manji od 6 grama, svježe pečen kruh - sve su to činjenice na koje smo ponosni! Razvojnu strategiju ne namjeravamo mijenjati ni u budućnosti. Naprotiv, želimo se i dalje širiti. U 2013. otvoreno je više od 40.000 restorana u 102 zemlje diljem svijeta. Po tom pitanju smo franšizni koncept bez premca. U Slovačkoj trenutno radi 10 Subway restorana, ali mogu reći da smo tek na početku razvoja na ovom tržištu.
Na temelju intervjua s našeg slovačkog portala Franchising.sk, priredila redakcija Franchising.hr.
pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.