Preuzeti stvar u svoje ruke
Uroš Protić
Početkom srpnja turistička agencija i tur-operator Odeon World Travel obogaćena je još jednom franšiznom poslovnicom u Beogradu. Dvadesetpetogodišnji Uroš Protić postao je primatelj njihove franšize. Za turizam se odlučio na inicijativu dugogodišnje djevojke Nine, ali je u prilog toj odluci išla i činjenica što ta grana, kako kaže, nije bila toliko pogođena krizom poput ostalih. To ga je ohrabrilo.
- Za vlastiti biznis sam se odlučio i jer stanje u državi uopće nije naklonjeno mladima, bar kad je pronalaženje dobrog posla u pitanju. A pod "dobrim poslom" mislim na posao gdje će mladi, obrazovani i ambiciozni ljudi biti adekvatno vrednovani, a ne iskorištavani višemjesečnim neplaćenim radom, plaćama ispod prosjeka i drugim nekorektnim uvjetima. Država je to omogućila, a tvrtke se vode logikom: Ako nećeš ti da radiš, postoji armija mladih koja hoće. Drugi razlog za ulazak u privatni biznis leži vjerojatno i u mojum karakternim osobinama, pošto za sebe mogu reći da sam samostalna osoba i inicijator - kaže Protić.
Agenciju Odeon World Travel je izabrao jer je dugo prisutna na tržištu, ali i zato što je riječ o velikoj i ozbiljnoj tvrtki. - Franšizodavac ima vrlo posjećenu i dobru internet stranicu, dobru organizaciju rada, ulijeva veliko povjerenje kod klijenata i, po mom mišljenju, imala je u posljednje dvije godine dobar marketing: radio-reklame, bilbordi i sponzorstva na raznim sportskim i ostalim događanjima. To su sve jako bitni i pozitivni pokazatelji na osnovu kojih sam donio odluku - objašnjava on.
Svakom bi savjetovao da ne čeka na posao već da preuzme inicijativu jer, kako kaže, u Srbiji nije teško biti poduzetnik, ako postoji volja. Državni nameti bi, prema njegovim riječima, ipak mogli biti niži, budući da bi to potaknulo više ljudi da uđu u poduzetništvo, ali uz dobru "matematiku", nije nemoguće dobro poslovati. - U tom smislu, nema mnogo iznenađenja. U svakom poslu postoje nepredviđene stvari, ali do sada mi se nije dogodilo ništa strašno da bih odustao od samostalnog posla. Moj moto je da me tuđa ruka neće hraniti. Osim toga, mislim da aktualna ekonomska kriza mijenja način razmišljanja o karijeri i budućnosti. Vjerujem da je budućnost pojedinca, ali i cijele zemlje, u poduzetništvu - naglašava Protić.
Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, i kako kaže, pojedini smjerovi jesu stimulirali poduzetništvo, ali, da li će netko i krenuti tim putem, mnogo više ovisi o samom čovjeku. O pokretanju privatnog posla sam je počeo razmišljati tek kasnije, tijekom master studija koje je završio na London School of Commerce.
Franšizing mu, bar teorijski, nije bio stran. S tim modelom poslovanja se upozano još na početku studija. Ukoliko promatra isključivo svoju djelatnost - turizam - daleko je više, kako kaže, prednosti nego mana. - Jako je važno raditi pod brendom agencije koja ulijeva povjerenje kod klijenata. To je najvažnija stvar, jer su ljudi vremenom zbog raznih prevaranata u turizmu izgubili povjerenje u tzv. "no name" agencije. Također, franšiza pokriva logistiku i organizaciju posla, marketing, internet stranicu i kataloge i brošure, što bi bilo jako skupo i neizvedivo za jednu malu i novu agenciju - objašnjava Protić.
Zbog toga bi, bar kad se radi o turizmu, svakom preporučio franšizu, pošto je prodaja najvažniji dio svakog posla. - Ako nemaš kome prodati proizvod, čemu onda posao?! U franšizi, mnogo više vremena se može odvojiti na građenje i razvijanje baze klijenata uz minimalne troškove. To bi u samostalnoj režiji bilo mnogo teže i skuplje. Samostalan početak je dobar ako imate iskustvo, kapital i, najbitnije, ideju da ponudite nešto novo tržištu, što je vrlo teško, budući da sve najpopularnije destinacije već dugo rade velike agencije, a boriti se s njima je uzaludno trošenje vremena i novca - ističe Protić.
pročitajte članke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio s dva nova tržišta – Sjevernom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi te očekivanja novih primatelja franšize?
CityPal, web platforma i brošure putem kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mjesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
Koje je tržište „poželjna destinacija“ za razvoj franšizne mreže, tko su idealni partneri te koliko treba investirati u ovu turističku franšizu, otkriva Nino Dubretić, suvlasnik Direct Bookera
Direct Booker, franšizni sustav turističkih agencija za iznajmljivanje i upravljanje privatnim smještajem, započinje poslovanje u Poljskoj. Franšiznu su mrežu proširili i u regiji.
Pod kojim je uvjetima moguće franšizni ugovor prenijeti na drugoga? Direct Booker, turistička agencija za upravljanje privatnim smještajem, daje dobar primjer.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.