Srbija: Šansa malih uz velike

Ulaskom u franšizni sustav velikih trgovaca, male trgovine bi mogle učinkovitije da se izbore sa krizom i konkurencijom. Njihova razvojna strategija bi mogla biti i povezivanje, mada do sada udruživanje na tržištu Srbije nije imalo uspjeha. S druge strane, u svijetu manji prodavači obično opstaju zahvaljujući tome što nastupaju udruženo. Veliki trgovački lanci koji posluju u Srbiji mogli bi kroz franšize povezati male prodavaonice koje mahom robu i nabavljaju od njih. Na taj način proširili bi vlastiti utjecaj na lokalnom tržištu. S druge strane, mali trgovci bi dobili neophodno znanja i unaprijedili kvalitetu rada.
Trenutno im takvu mogućnost nudi njemački trgovac Metro Cash & Carry koji je upravo s ciljem povećanja konkurentnosti malih trgovinski radnji i podizanja kvalitete njihovih usluga pokrenuo projekt Moja radnja.
Pavel Holik, vlasnik male radnje iz Padine kod Kovačice kaže da se promet u njegovoj radnji povećao za 20 posto od kad je postao dio sustava Moja radnja.
-Već dva mjeseca sam u ovom projektu i vrlo sam zadovoljan suradnjom. Sa svakim poboljšanjem procesa rada dolazi neminovno do boljeg rezultata odnosno većeg prometa - kaže on.
Franšiza "Moja radnja" razvijena je specijalno za istočnoevropsko tržište. U Srbiji trenutno u okviru te mreže posluje više od 400 malih, nezavisnih trgovaca diljem zemlje. Najveći broj prodavaonica "Moja radnja" nalazi se u Beogradu i Novom Sadu, ali potrošači ih mogu pronaći iu Vršcu, Gornjem Milanovcu, Čantaviru, Mokroj Gori, Sevojnu, Horgošu, Vranju i drugim mjestima.
"Metro Cash & Carry" savjetuje trgovce o izgledu radnje, sastavu i pozicioniranju asortimana. Pruža im i podršku iz područja marketinga i obučava zaposlenike i vlasnike radnji koji se uključe u ovaj program.
Domaći trgovački lanac DIS, također, svoju mrežu razvija franšizno. Zanimljivo je da je ta tvrtka biznis započela kao veletrgovina. Maloprodaju je počela razvijati 2005 kroz franšize, a prvu vlastitu radnju otvorila nakon toga, u prosincu 2006.
S početkom krize, istraživanja su pokazala da se potrošači vraćaju "susjedskim" radnjama. Čak 50 posto ukupnog prometa se obavi upravo u njima. Promjene u poslovanju su, međutim, neophodne jer postoji i druga medalja statistike. Naime, iznos prosječnog računa u malim radnjama se sa 500 dinara smanjio na 250 podaci su Unije poslodavaca Srbije. U prva dva mjeseca 2012. zatvoreno je više od 800 poduzetničkih trgovinskih radnji i trgovinskih tvrtki koje se vode kao društva s ograničenom odgovornošću. Unatoč tome, prema istraživanju agencije za analizu tržišta GfK gotovo 45 posto ljudi najveći dio prihoda ostavlja u minimarket i tradicionalnim radnjama, a svega 37 posto u supermarketima. Veleprodaje poput "cash & carry" bilježe pad prometa.
Franšizno ili partnersko širenje uspješan je model za prevazilaženje problema sa kojima se suočavaju i mali i veliki. Mali bi tako dobili razrađen model poslovanja, iskustvo i znanje uspješnih trgovaca, nabavku robe po povoljnijim cijenama, prepoznatljiv brend i marketinšku podršku, dok bi veliki proširili svoju mrežu i povećali plasman robe.
(V. Lapčić)
pročitajte članke

Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježilo je prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom obavezne karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu! Na našoj mapi sada se nalazi novi partner iz Poljske, a s ponosom ističemo i učešće na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?