Srbija: Šansa malih uz velike

Ulaskom u franšizni sustav velikih trgovaca, male trgovine bi mogle učinkovitije da se izbore sa krizom i konkurencijom. Njihova razvojna strategija bi mogla biti i povezivanje, mada do sada udruživanje na tržištu Srbije nije imalo uspjeha. S druge strane, u svijetu manji prodavači obično opstaju zahvaljujući tome što nastupaju udruženo. Veliki trgovački lanci koji posluju u Srbiji mogli bi kroz franšize povezati male prodavaonice koje mahom robu i nabavljaju od njih. Na taj način proširili bi vlastiti utjecaj na lokalnom tržištu. S druge strane, mali trgovci bi dobili neophodno znanja i unaprijedili kvalitetu rada.
Trenutno im takvu mogućnost nudi njemački trgovac Metro Cash & Carry koji je upravo s ciljem povećanja konkurentnosti malih trgovinski radnji i podizanja kvalitete njihovih usluga pokrenuo projekt Moja radnja.
Pavel Holik, vlasnik male radnje iz Padine kod Kovačice kaže da se promet u njegovoj radnji povećao za 20 posto od kad je postao dio sustava Moja radnja.
-Već dva mjeseca sam u ovom projektu i vrlo sam zadovoljan suradnjom. Sa svakim poboljšanjem procesa rada dolazi neminovno do boljeg rezultata odnosno većeg prometa - kaže on.
Franšiza "Moja radnja" razvijena je specijalno za istočnoevropsko tržište. U Srbiji trenutno u okviru te mreže posluje više od 400 malih, nezavisnih trgovaca diljem zemlje. Najveći broj prodavaonica "Moja radnja" nalazi se u Beogradu i Novom Sadu, ali potrošači ih mogu pronaći iu Vršcu, Gornjem Milanovcu, Čantaviru, Mokroj Gori, Sevojnu, Horgošu, Vranju i drugim mjestima.
"Metro Cash & Carry" savjetuje trgovce o izgledu radnje, sastavu i pozicioniranju asortimana. Pruža im i podršku iz područja marketinga i obučava zaposlenike i vlasnike radnji koji se uključe u ovaj program.
Domaći trgovački lanac DIS, također, svoju mrežu razvija franšizno. Zanimljivo je da je ta tvrtka biznis započela kao veletrgovina. Maloprodaju je počela razvijati 2005 kroz franšize, a prvu vlastitu radnju otvorila nakon toga, u prosincu 2006.
S početkom krize, istraživanja su pokazala da se potrošači vraćaju "susjedskim" radnjama. Čak 50 posto ukupnog prometa se obavi upravo u njima. Promjene u poslovanju su, međutim, neophodne jer postoji i druga medalja statistike. Naime, iznos prosječnog računa u malim radnjama se sa 500 dinara smanjio na 250 podaci su Unije poslodavaca Srbije. U prva dva mjeseca 2012. zatvoreno je više od 800 poduzetničkih trgovinskih radnji i trgovinskih tvrtki koje se vode kao društva s ograničenom odgovornošću. Unatoč tome, prema istraživanju agencije za analizu tržišta GfK gotovo 45 posto ljudi najveći dio prihoda ostavlja u minimarket i tradicionalnim radnjama, a svega 37 posto u supermarketima. Veleprodaje poput "cash & carry" bilježe pad prometa.
Franšizno ili partnersko širenje uspješan je model za prevazilaženje problema sa kojima se suočavaju i mali i veliki. Mali bi tako dobili razrađen model poslovanja, iskustvo i znanje uspješnih trgovaca, nabavku robe po povoljnijim cijenama, prepoznatljiv brend i marketinšku podršku, dok bi veliki proširili svoju mrežu i povećali plasman robe.
(V. Lapčić)
pročitajte članke

Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježilo je prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom obavezne karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije

Edukido u 3 godine otvara 15 centara u Hrvatskoj i širi se na regiju. Donosimo razgovor sa voditeljicom franšize, Ines Slunjski, o rastu, podršci i planovima za budućnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Raditi s djecom i uživati u poslu kojim se bavite bilo je ostvarenje snova, kaže Sandra Bilić-Kandić, primateljica master franšize koncepta Tinker Labs. Cilj joj je podijeliti iskustvo i proširiti franšiznu mrežu škola u Srbiji i Crnoj Gori.