Trgovac u ugostiteljstvu

Igor Kolar
Još dok je Igor Kolar bio dječak, otac ga je učio poslu kojim se bavio - trgovini. Uz obitelj, ali i samostalno, "igrao je u različitim epizodama". Kako i sam kaže - u prošlosti je bilo svega. Uvozili su robu iz Kine, Tajlanda, Tajvana. Prodavali su voće, povrće, cvijeće na tržnicama. Radili su i kao veletrgovici, ali i kao maloprodavači. I danas su vlasnici prodavnica mješovite robe. Mada je Kolar, kako kaže, u preduzetničkim vodama od 1996. posljednjih deset godina proveo je radeći i u Zagrebačkoj banci koju je napustio u listopadu prošle godine.
Prije nešto više od dvije godine odlučio je uzeti franšizu riječkog lanca brze hrane Surf'N'Fries. Za razliku od vlastitog posla u kojem mora sam razmišljati o mnogo detalja, franšiza - kako kaže - olakšava poduzetnički život. - U ovom slučaju, sva pravila su jasno definirana, propisana su ugovorom i nikakvih iznenađenja nema. Tvrtka pruža potporu glede nabave svih proizvoda, te to znatno olakšava daljnje poslovanje, a pogotovo onima koji su na samom početku. Ne moraju razbijaju glavu što od koga da nabave, kako to da dostave, gdje prodati i slično - objašnjava on.
Ipak, kao i svi s ovih prostora koji su u privatnom biznisu, bori se sa specifičnim mukama. Inzistiranje države na sitnicama, koje nemaju suštinske veze sa poslovanjem, opći je problem u svim zemljama koje su nastale raspadom SFRJ-a, naglašava Kolar. Pored toga, davanja državi su previsoka. - Prirezi su visoki, doprinosi i prirezi na plaće, također. Zdravstveno, mirovinsko, zaštita na radu, prirez... Da ne nabrajam razne namete znanim i neznanim ustanovama, agencijama, komorama. Papirologija za vođenje jedne firme, ma čime se ona bavila, guši poduzetnički sustav - ističe Kolar.
Ni sa pokretanjem franšize nije mnogo drukčije, jer tvrtka je tvrtka, kakav god koncept da je u pitanju. Prilikom ulaska u franšizni sustav najviše glavobolje mu je zadala količina potrebnih papira za pokretanje tvrtke. Osim toga, mnogo je vrijemena izgubio na pronalazenje adekvatnog lokala u gradu, pošto je naišao na još jedan problem. - Većina objekata u Slavonskom Brodu je pod zaštitom države, odnosno, predstavlja kulturnu baštini i mnogo vrijemena smo utrošili da bismo ishodovali sve dozvole za lokal. Poznato je da za sve promjene na građevini koja je pod zaštitom, treba mnogo dozvola, mnogo rješenja - objašnjava on.
Kolar, međutim, kaže da poslovanje kroz franšizu, a posebno franšizu Surf'N'Fries-a, predstavlja dobru investiciju, jer je povrat uloženog novca relativno brz.
I prije no što je postao primatelj, interesirao se za franšizni model poslovanja. Bio je upoznat, kako kaže, s raznim oblicima franšiza, a uglavnom se radilo o inozemnim tvrtkama koje su prisutne na ovim prostorima.
U franšiznom modelu Surf'N'Fries-a najviše mu se svidjela originalnost. Zapravo, to je presudno utjecalo na konačnu odluku. - Ideja je odlična. Sama ambalaža u kojoj se poslužuju krompirići podržava ideju slobodnog življenja. Naše krumpiriće možete jesti u hodu, bilo da šećete ili jurite, možete sjesti s obitelji ili prijateljima u omiljeni kafić ili na klupu u obližnji park ili, jednostavno, ostati u našem lokalu i uživati u originalnom i ugodnom ambijentu - kaže Kolar.
Poslovanjem je, kako kaže, jako zadovoljan. Ponuda u gradu je bila siromašna, bar što se istih ili sličnih koncepata tiče. - Ljudi su oduševljeni novim pristupom, kvalitetom hrane, okusima, uslugom... Dovoljno govori i činjenica da radimo dulje od dvije godine - naglašava Kolar.
Ljudi, jednostano, vole krumpiriće. Kolar kaže da za sve proizvode biraju najbolje sirovine, bez obzira na cijenu. Koristi se "premium" klasa krumpira koja sadrži minimalne količine suhe tvari i vode u sebi - zbog čega krumpiri nisu masni. Surf'N'Fries krumpir ne prolazi ni kroz kakvu kemijsku obradu i nije genetski modificiran. Ulje u kojem se prži ne sadrži nikakve štetne sastojke. - Potrošači to itekako osjete i znaju cijeniti. Zato se naši potrošači redovito vraćaju. A dobar glas se daleko čuje, te su nam potrošači najbolja reklama. Kada dođu drugi put, često povedu i nekog novog da proba te "posebne" krumpire i sami se uvjere u kvalitetu... Mislim da danas nema osobe u gradu koja nije barem čula, ako ne i probala, naše proizvode - tvrdi Kolar.
Korisni savjeti franšizodavca su i najveći benefit za Kolara, budući da je dobio već razrađen sustav koji je već preležao sve "dječje bolesti". Prilikom pokretanja franšize davatelj pomaže u izboru lokacije, uređenju i planiranju prostora, obuci radnika. - Za mene, prednost rada u franšiznom sustavu jest u stalnim i sigurnim dobavljačima koji su isti za cijeli lanac franšize. Nikada se nije dogodilo da nešto nedostaje u ponudi, da se mora čekati i slično. Usluga je brza i kvalitetna, a ono što najviše znači u ugostiteljstvu je kvaliteta svježeg proizvoda. To je sigurnost koja je jako važna u ovom poslu. Uvijek znate koga treba nazvati i što naručiti, a da to već sutra bude u lokalu - kaže Kolar.
Svom davatelju franšize nema što sugerirati jer je ideja, kako kaže, jako dobro razrađena i uhodana. - Naravno, neke stvari su se u hodu rješavale, ali meni, trenutno, ništa ne pada na pamet. Ipak su već godine rada iza nas - kaže Kolar. Dodaje i da, za ovo vrijeme koliko posluje unutar sustava, nije bilo značajnijih promjena. S vremena na vrijeme se ponuda proizvoda obogaćuje, čime se unapređuje i samo poslovanje. - Sve procedure i sva pravila su poznata i nema nikakvih neugodnih iznenađenja što umnogome olakšava posao - kaže Kolar.
pročitajte članke

Lanac Surf'n'Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtjevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Ana i Dražen Toić su prije pet godina odselili iz Hrvatske u Irsku, a početkom ove godine na to su tržište „doveli“ i Surf’n’Fries.
Što je ključno za Surf’n’Fries koncept koji posluje na 16 tržišta, koje sve modele suradnje nude te kako kontroliraju sada već veliki franšizni sustav, govori Andrija Čolak
Franšizni sustav Surf’n’Fries već treću godinu posluje na austrijskom tržištu. Kako je sve počelo i što je postigao do sad, govori primatelj franšize Lukas Lenzinger.
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim umacima te origanalnoj ambalaži, stigao je u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.