Trgovac u ugostiteljstvu
Igor Kolar
Još dok je Igor Kolar bio dječak, otac ga je učio poslu kojim se bavio - trgovini. Uz obitelj, ali i samostalno, "igrao je u različitim epizodama". Kako i sam kaže - u prošlosti je bilo svega. Uvozili su robu iz Kine, Tajlanda, Tajvana. Prodavali su voće, povrće, cvijeće na tržnicama. Radili su i kao veletrgovici, ali i kao maloprodavači. I danas su vlasnici prodavnica mješovite robe. Mada je Kolar, kako kaže, u preduzetničkim vodama od 1996. posljednjih deset godina proveo je radeći i u Zagrebačkoj banci koju je napustio u listopadu prošle godine.
Prije nešto više od dvije godine odlučio je uzeti franšizu riječkog lanca brze hrane Surf'N'Fries. Za razliku od vlastitog posla u kojem mora sam razmišljati o mnogo detalja, franšiza - kako kaže - olakšava poduzetnički život. - U ovom slučaju, sva pravila su jasno definirana, propisana su ugovorom i nikakvih iznenađenja nema. Tvrtka pruža potporu glede nabave svih proizvoda, te to znatno olakšava daljnje poslovanje, a pogotovo onima koji su na samom početku. Ne moraju razbijaju glavu što od koga da nabave, kako to da dostave, gdje prodati i slično - objašnjava on.
Ipak, kao i svi s ovih prostora koji su u privatnom biznisu, bori se sa specifičnim mukama. Inzistiranje države na sitnicama, koje nemaju suštinske veze sa poslovanjem, opći je problem u svim zemljama koje su nastale raspadom SFRJ-a, naglašava Kolar. Pored toga, davanja državi su previsoka. - Prirezi su visoki, doprinosi i prirezi na plaće, također. Zdravstveno, mirovinsko, zaštita na radu, prirez... Da ne nabrajam razne namete znanim i neznanim ustanovama, agencijama, komorama. Papirologija za vođenje jedne firme, ma čime se ona bavila, guši poduzetnički sustav - ističe Kolar.
Ni sa pokretanjem franšize nije mnogo drukčije, jer tvrtka je tvrtka, kakav god koncept da je u pitanju. Prilikom ulaska u franšizni sustav najviše glavobolje mu je zadala količina potrebnih papira za pokretanje tvrtke. Osim toga, mnogo je vrijemena izgubio na pronalazenje adekvatnog lokala u gradu, pošto je naišao na još jedan problem. - Većina objekata u Slavonskom Brodu je pod zaštitom države, odnosno, predstavlja kulturnu baštini i mnogo vrijemena smo utrošili da bismo ishodovali sve dozvole za lokal. Poznato je da za sve promjene na građevini koja je pod zaštitom, treba mnogo dozvola, mnogo rješenja - objašnjava on.
Kolar, međutim, kaže da poslovanje kroz franšizu, a posebno franšizu Surf'N'Fries-a, predstavlja dobru investiciju, jer je povrat uloženog novca relativno brz.
I prije no što je postao primatelj, interesirao se za franšizni model poslovanja. Bio je upoznat, kako kaže, s raznim oblicima franšiza, a uglavnom se radilo o inozemnim tvrtkama koje su prisutne na ovim prostorima.
U franšiznom modelu Surf'N'Fries-a najviše mu se svidjela originalnost. Zapravo, to je presudno utjecalo na konačnu odluku. - Ideja je odlična. Sama ambalaža u kojoj se poslužuju krompirići podržava ideju slobodnog življenja. Naše krumpiriće možete jesti u hodu, bilo da šećete ili jurite, možete sjesti s obitelji ili prijateljima u omiljeni kafić ili na klupu u obližnji park ili, jednostavno, ostati u našem lokalu i uživati u originalnom i ugodnom ambijentu - kaže Kolar.
Poslovanjem je, kako kaže, jako zadovoljan. Ponuda u gradu je bila siromašna, bar što se istih ili sličnih koncepata tiče. - Ljudi su oduševljeni novim pristupom, kvalitetom hrane, okusima, uslugom... Dovoljno govori i činjenica da radimo dulje od dvije godine - naglašava Kolar.
Ljudi, jednostano, vole krumpiriće. Kolar kaže da za sve proizvode biraju najbolje sirovine, bez obzira na cijenu. Koristi se "premium" klasa krumpira koja sadrži minimalne količine suhe tvari i vode u sebi - zbog čega krumpiri nisu masni. Surf'N'Fries krumpir ne prolazi ni kroz kakvu kemijsku obradu i nije genetski modificiran. Ulje u kojem se prži ne sadrži nikakve štetne sastojke. - Potrošači to itekako osjete i znaju cijeniti. Zato se naši potrošači redovito vraćaju. A dobar glas se daleko čuje, te su nam potrošači najbolja reklama. Kada dođu drugi put, često povedu i nekog novog da proba te "posebne" krumpire i sami se uvjere u kvalitetu... Mislim da danas nema osobe u gradu koja nije barem čula, ako ne i probala, naše proizvode - tvrdi Kolar.
Korisni savjeti franšizodavca su i najveći benefit za Kolara, budući da je dobio već razrađen sustav koji je već preležao sve "dječje bolesti". Prilikom pokretanja franšize davatelj pomaže u izboru lokacije, uređenju i planiranju prostora, obuci radnika. - Za mene, prednost rada u franšiznom sustavu jest u stalnim i sigurnim dobavljačima koji su isti za cijeli lanac franšize. Nikada se nije dogodilo da nešto nedostaje u ponudi, da se mora čekati i slično. Usluga je brza i kvalitetna, a ono što najviše znači u ugostiteljstvu je kvaliteta svježeg proizvoda. To je sigurnost koja je jako važna u ovom poslu. Uvijek znate koga treba nazvati i što naručiti, a da to već sutra bude u lokalu - kaže Kolar.
Svom davatelju franšize nema što sugerirati jer je ideja, kako kaže, jako dobro razrađena i uhodana. - Naravno, neke stvari su se u hodu rješavale, ali meni, trenutno, ništa ne pada na pamet. Ipak su već godine rada iza nas - kaže Kolar. Dodaje i da, za ovo vrijeme koliko posluje unutar sustava, nije bilo značajnijih promjena. S vremena na vrijeme se ponuda proizvoda obogaćuje, čime se unapređuje i samo poslovanje. - Sve procedure i sva pravila su poznata i nema nikakvih neugodnih iznenađenja što umnogome olakšava posao - kaže Kolar.
pročitajte članke
Krilca za uspešan biznis
/10.03.2025
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
Najčitanije
Franšizni paket
/13.11.2012
Franšizni paket je suština franšiznog sustava, jer sadrži sve - kompletan poslovni koncept koji nudi davatelj franšize.
Da je savjet prijatelja ponekad zlata vrijedan, reći će i Iztok Levac, mladi poduzetnik iz Slovenije koji je poslušao prijedlog prijatelja i počeo razmišljati o franšizi američkog fast-food lanca Subway.
Modna tvrtka Tiffany Production započela je poslovanje u Hrvatskoj otvorenjem prve franšizne trgovine.
Ugovor o franšizingu temelj je na kojem se gradi odnos između davatelja i primatelja franšizinga.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?