Kroz igru do znanja
Iskustvo pokazuje da je iznimno mali broj ljudi koji će reći da su potpuno zadovoljni onim čime se bave. Činjenica je da se u poslu teško može uživati ako to nije povezano s našim najiskrenijim interesima i strašću – strašću koju smo, u svom najčišćem obliku, osjećali dok smo se igrali, zabavljali i maštali kao djeca.
Kad je i sama razmišljala o svom životnom putu, Sandra Bilić-Kandić kaže da se pri odabiru zanimanja možda više vodila praktičnim razlozima nego „unutarnjim glasom“. Nije, stoga, bilo ništa neobično kada je nakon određenog vremena i svega što je postigla poželjela promijeniti posao. Znala je da sada želi raditi nešto inspirativno, nešto u čemu će uživati te što će pomoći drugima da pronađu svoj put.
– Zanimljivo je da po ovom pitanju mnogi moji prijatelji i ja dijelimo gotovo isto iskustvo. Učinili smo sve što se od nas očekivalo: završili fakultete, našli dobre poslove s dobrim beneficijama, postigli maksimum i napredovali koliko se u tim branšama može napredovati, a onda, nakon 10-15 godina, shvatili da nas rad u korporaciji i rad za drugoga više ne ispunjava. Iako smo po svim društvenim standardima bili uspješni i ostvareni – više nismo osjećali strast. I to je bio jasan znak da je vrijeme potražiti nešto novo – započinje svoju poduzetničku priču Sandra Bilić-Kandić.
Pokazat će se da je na tom putu poznanstvo sa Alanom Matom Orlićem bilo presudno.
Od igre preko strasti do svrhe
Kad se nakon života i školovanja u Americi, gdje je doktorirao filozofiju i povijest umjetnosti, Alan Mate Orlić vratio u Hrvatsku, shvatio je da na tržištu nedostaje inovativnih izvannastavnih aktivnosti za djecu. Sam je osmislio i pokrenuo Tinker Labs, projekt eksperimentalnih radionica za djecu od 4 do 12 godina. Ideja je bila upoznati djecu sa svijetom prirodnih znanosti, tehnologije, matematike, inženjerstva, ali i umjetnosti – sve to kroz igru i razne zabavne i praktične pokuse. Radionice su privlačile polaznike ne samo zbog obrazovnog sadržaja i zanimljivog pristupa području STEAM-a, već i zato što su djeci otkrivala što ih doista zanima i u kojem području leži njihova strast. Saznanje tim vrijednije jer su se djeca kasnije, kroz formalno školovanje, lakše mogla usmjeriti i pretvoriti ljubav prema određenom području ili zanimanju u svoju svrhu.
Prvi Tinker Labs otvoren je 2016. u Osijeku, a već nakon prve godine rada bilo je jasno da je potreba za jednim ovakvim konceptom ogromna te da prelazi granice lokalnog tržišta. Orlić je, stoga, pronašao partnera kojemu je prodao master prava za širenje franšize na području Hrvatske, dok je sam nastavio voditi centar u Osijeku, radeći na razvoju novih programa i međunarodnoj promociji koncepta.
Danas, s franšizom dostupnom u cijeloj regiji, 16 centara Tinker Labsa djeluje u Hrvatskoj, tri u Sjevernoj Makedoniji, jedan u Bosni i Hercegovini, dok će od rujna ove godine tri centra raditi i u Srbiji.
Edukacija – biznis i misija
Master franšizu za tržišta Srbije i Crne Gore preuzela je2020. upravo Sandra Bilić-Kandić. Koncept koji je osmislio i razvio Alan Mate Orlić savršeno se uklapao u viziju onoga što je željela raditi, potvrđuje ona. Pogotovo jer je i kao roditelj bila svjesna ograničenja tradicionalnog školskog obrazovanja, ali i revolucije koju bi jedan ovakav program donio u područje izvanvanškolske edukacije.
– Alana poznajemo odranije i još od 2015. pričamo o ovom projektu. Kada smo napokon potpisili ugovor i uzeli master franšizu, ja sam, s jedne strane, dobila priliku pokrenuti biznis koji će mi osigurati bezbolnu tranziciju iz korporacijskog svijeta u svijet poduzetništva, a s druge – posao u kojem ću neizmjerno uživati i u koji iskreno vjerujem. Sigurna sam da pokretanjem Tinker Labsa, u Srbiju donosimo koncept koji je inovativan, moderan i, prije svega, potreban – kaže Sandra Bilić-Kandić.
Moderno, zanimljivo, praktičnoTinkerLabs nudi jedinstveni izvannastavni program koji potiče inovativnost i razvoj samopouzdanja kod djece. Kroz igru i zabavne pokuse djeca uče o prirodnim znanostima (biologija, kemija, fizika), tehnologiji (programiranje), inženjerstvu (robotika), umjetnosti i matematici. Prvi stupnj piramide TinkerLabsa je tečaj TinkerTots, uz sljedeći napredniji tečaj TinkerTots Plus. Namijenjen je učenicima predškolske dobi, od 4 do 6 godina, a uključuje nastavu koja se održava jednom tjedno po 45 minuta. Djeca na ovom tečaju dobivaju osnove iz područja STEAM-a na zabavan način, uz puno eksperimenata i praktične nastave, ali i uvježbavaju grafomotoriku. Tečaj Tinker Town (i njegov par Tinker Town Plus) osnovni je tečaj koncepta TinkerLabs i namijenjen je učenicima školske dobi od 6 do 10 godina. Na ovom tečaju, koji traje 60 minuta tjedno, učenici se upoznaju s raznim zanimanjima iz STEAM spektra. Treći stupanj je Tinker World (i njegov par Tinker World Plus), namijenjen djeci od 8 do 12 godina. Ovaj tečaj, koji traje 75 minuta tjedno, učenicima iz tjedna u tjedan otkriva povijesno-geografski kontekst najpoznatijih otkrića iz povijesti čovječanstva, kao i znanstvenike koji su zaslužni za ta otkrića. |
Franšizna mreža raste
Budući da je primateljica master franšize, Sandra Bilić-Kandić preuzima obvezu da na tržištima Srbije i Crne Gore razvije mrežu franšiznih jedinica. Kaže da samo u Srbiji ima potencijala za 40 škola Tinker Labsa. Stoga je od samog početka bila usmjerena na promicanje koncepta i pronalaženje pojedinačnih primatelja franšize – poduzetnika koji su zainteresirani za edukaciju djece i koji u Tinker Labsu vide kao idealnu priliku za pokretanje vlastitog posla, objašnjava ona.
Tako je prvi Tinker Labs otvoren u listopadu 2020. u Beogradu, u sklopu jednog privatnog dječijeg boravka na teritoriju općine Vračar. Vlasnici te franšizne jedinice ove godine, praktički, upisuju drugu generaciju polaznika. Osim toga, od rujna ove godine, djeci iz Beograda svoja vrata će otvariti još dva franšizna centra (Tinker Labs Senjak i Tinker Labs Cvetni trg na Vračaru).
– I ja, kao primateljica master franšize, planiram otvoriti svoj Tinker Labs u Novom Sadu. Iako je sve bilo spremno za početak ove školske godine, otvaranje smo ipak pomaknuli za rujan 2022. Jedini razlog je taj što nam se rodilo treće dijete – kaže Sandra s osmijehom. – Smatram da se čovjek, što god radi, trebao tome u potpunosti posvetiti. U ovom trenutku, dok je sin još uvijek mali, više ću vremena provoditi s obitelji, a od sljedeće godine bit će mi puno lakše posvetiti se poslu u centru – objašnjava ona.
Ova je okolnost, međutim, nije spriječila u aktivnom radu na pronalaženju i regrutiranju novih franšiznih partnera. Kandidati se svakodnevno javljuju iz svih dijelova Srbije i Crne Gore. Trenutno procjenjuje mogućnost suradnje sa zainteresiranim poduzetnicima iz Kraljeva i Novog Pazara, a čeka i sastanke s potencijalnim primateljima iz Budve, Kotora i Podgorice. Prema zacrtanim ciljevima, u Srbiji bi sljedeće godine trebalo biti sedam ili osam škola.
Kako otvoriti Tinker Labs?
Ni prethodno iskustvo niti neko posebno obrazovanje nisu presudni pri odabiru primatelja franšize, kaže Sandra. Naglašava, međutim, da kod kandidata žele vidjeti i ljubav prema edukaciji i poduzetnički duh – što čini „idealnu kombinaciju“.
– Iskustvo iz područja obrazovanja svakako je prednost, ali to ne treba biti prepreka svim drugim ljudima da se prijave za franšizu. Mnogo nam je važnije da je to osoba koja je u sebi pronašla ljubav prema poučavanju djece i koja razumije slogan i misiju Tinker Labsa: kroz igru do strasti, od strasti do svrhe! – objašnjava ona.
– Iako iskustvo u vođenju posla nije neophodno, vrlo je važno da primatelj bude poduzetna osoba, da je vješta u prodaji i odnosima s ljudima – jednostavno, da ima osjećaj za biznis – kaže Sandra Bilić-Kandić i dodaje da, na temelju osobnog iskustva, može reći da je ova franšiza idealna i za osobe koje traže rješenje za prelazak iz korporacijskog svijeta u poduzetništvo.
Kandidati koji se pokažu kao poželjni primatelji franšize i službeno postaju dio sustava nakon potpisivanja ugovora i obuke. Njihova prva obveza bit će pronaći odgovarajući prostor za školu Tinker Labsa. U idealnom slučaju, kako kaže naša sugovornica, to bi trebali biti zasebni objekti ili lokali od najmanje 50 m2. U franšiznoj mreži, međutim, imaju i vrlo uspješne primjere „simbioze“, gdje se radionice Tinker Labsa organiziraju u prostorijama postojećeg vrtića (Zagreb) ili dječjeg boravka (Beograd). U oba slučaja, primatelj će „iz centrale“, kao oblik podrške davatelja franšize, dobiti kompletan branding program, uređenje prema standardima franšize, kao i popis opreme i materijala potrebnog za provođenje nastave i pokusa. – Dio opreme dobivaju i od nas, dio nabavljaju sami. Važno je da će za sve što im je potrebno dobiti detaljne upute, točne opise i specifikacije – kako bi svaki eksperiment bio uspješan – precizira Bilić-Kandić.
Franšizni paket uključuje i sav nastavni materijal i priručnik za učitelje (Teacher's Guide). – To je, da tako kažem, naša Biblija, naš najvrjedniji know-how, budući da sadrži metodologiju poučavanja i sva detaljna objašnjenja i smjernice za provođenje pokusa – kaže Sandra.
Budući da će proći detaljnu obuku, tijekom koje će se osposobiti za izvođenje planiranih nastavnih jedinica i eksperimenata, očekuje se da primatelj franšize bude uključen u rad centra i kao predavač. – Naravno, s rastom broja djece, moći će zaposliti i nove predavače – kaže Bilić -Kandić.
Praksa pokazuje da jedna škola može pokriti potrebe tržišta od 50.000 stanovnika. Veliki su gradovi, dakle, teritorijalno podijeljeni na više „franšiznih“ teritorija, što znači da će biti prostora za više primatelja. U gradovima s manjim brojem stanovnika, jedna će škola biti dovoljna.
Jedinstven program i dobra poslovna prilika
Dosadašnje iskustvo pokazuje da se kandidati za franšizu javljuju jer ih je, prije svega, privukao inovativni program Tinker Labsa, kaže Sandra Bilić-Kandić. Kada je i sama započinjala ovu priču, bila je oduševljena obrazovnim materijalima i načinom na koji su se djeca upoznavala s tradicionalno teškim konceptima iz matematike, inženjerstva, fizike, kemije, robotike... – Poanta je, zapravo, u tome da dijete sve vrijeme uči kroz izravan, praktičan rad i zabavne eksperimente. I to je najveća prednost Tinker Labsa. Naši satovi nisu zamišljeni kao klasična predavanja niti su svedeni na puki prijenos informacija. Mi pružamo doživljaj! – objašnjava Bilić-Kandić.
Unutar jednogodišnjeg tečaja djeca dobivaju 40 doživljaja iz različitih područja. Radi se u malim skupinama do desetoro djece, a cilj je u svakom djetetu probuditi kreativnost, želju za učenjem, razmišljanjem, maštanjem, eksperimentiranjem, traženjem rješenja. Zanimljivo je da se pojedini znanstveni pojmovi i pojave, s kojima se učenici obično susreću tek u petom, šestom ili sedmom razredu, u Tinker Labsu obrađuju s djecom u predškolskoj i mlađoj školskoj dobi. I sve to bez teških, apstraktnih objašnjenja ili pritisaka.
– Osim toga – naglašava Sandra Bilić-Kandić – tijekom tih šest godina našeg programa mi djetetu pružamo priliku da otkrije u kojem je području dobro, što ga zanima i pokreće, gdje mu je strast. A to je možda najlakši način da sazna čime bi se jednog dana trebao baviti. S aspekta roditelja kojem je stalo da njegovo dijete pronađe svoj san i svoju svrhu – to znanje nema cijenu – kaže naša sugovornica.
Ovo je ujedno i jamstvo da primatelji franšize Tinker Labsa neće imati problema s upisom djece. Prema iskustvu iz postojećih centara, broj novih upisa raste iz godine u godinu. Statistika pokazuje da se, uz veliki broj novih učenika, u sljedeću godinu (novi stupanj tečaja) upiše 80% djece iz prethodne godine. – Vidimo da to nije slučaj s drugim franšizama. A da je ovo zaista dobra poslovna prilika, možda dovoljno govori i činjenica da nema nikoga tko je započeo ovaj posao a da nije uspio! – ističe Bilić-Kandić.
Dobru statistiku ne narušava čak ni činjenica da se, za razliku od drugih obrazovnih koncepata, nastava u Tinker Labsu održava jednom tjedno. – Često nas pitaju zašto je to tako. Da se ovdje radi o učenju stranog jezika ili karatea, svakako bi bilo idealno da dijete vježba što više, jer to poboljšava vještine. Međutim, u Tinker Labsu, kao što smo već spomenuli, djeci se pruža doživljaj – jedno složeno iskustvo kojemu treba dati vremena da se iskristalizira u djetetovom umu. Tijekom tih sedam dana dijete razmišlja, analizira, polako usvaja ono što je radilo na prethodnom satu – objašnjava naša sugovornica.
Sigurnost uz franšizu
Ljudima koji u ovom trenutku razmišljaju o promjeni ili pokretanju vlastitog posla može reći da prije svega pogledaju koje franšize postoje na tržištu – a posebno što nudi Tinker Labs. – Nama je franšizing poslužio kao most, kao siguran prijelaz iz jednog posla u drugi. Prije svega, jer ništa nismo morali sami osmišljavati. Otišla sam u Hrvatsku, vidjela kako koncept funkcionira, dobila know-how i način na koji ovaj model treba implementirati na tržište. Imam dojam da radimo 10% od onoga koliko bi netko radio da je počinjao „od nule“. Ovo je franšiza osmišljena po principu „ključ u ruke“ – kaže Sandra Bilić-Kandić.
Primalac franšize, dodaje ona, ne mora da bude angažovan puno radno vreme u Tinker Labs-u, barem ne u početku. Možda će moći da ga kombinuje i s nekim drugim, postojećim poslom. –Ovo će, međutim, biti posao u kojem ćete zaista uživati: počinjete s tri-četiri sata dnevno, radite s decom. Kada dođete do toga da radite osam-devet sati dnevno, to već znači da imate 100 upisanih učenika i zaposlenog učitelja. Posao u tom trenutku postaje toliko profitabilan da primalac franšize zarađuje skoro na nivou generalnog direktora u Srbiji – i može sebi priuštiti da se bavi samo Tinker Labs-om – kaže Sandra Bilić-Kandić.
Primatelj franšize, dodaje ona, ne mora biti angažiran puno radno vrijeme u Tinker Labsu, barem ne u početku. Možda će ovo moći kombinirati s nekim drugim, postojećim poslom. – Ovo će, međutim, biti posao u kojem ćete zaista uživati: počinjete s tri ili četiri sata dnevno, radite s djecom. Kad dođete do toga da radite osam do devet sati dnevno, to već znači da imate upisanih 100 učenika i zaposlenog učitelja. Posao u tom trenutku postaje toliko profitabilan da primatelj franšize može si priuštiti da se bavi samo Tinker Labsom – kaže Sandra Bilić-Kandić.
pročitajte članke
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
U franšiznom sustavu Edukido većina primatelja franšize su žene. Zašto je to tako?
Dobro ustrojeni franšizni sustavi nastoje konstantno uvoditi inovacije koje će unaprijediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Što je aktualno u obrazovnom sustavu Maple Bear?
„Škola brzog čitanja i mudrog učenja“ jedan je od rijetkih regionalnih franšiznih sustava sa zavidnim brojem primatelja franšize koji vode dvije ili više poslovnica. Zašto je ovaj fenomen važan i što to govori o samom franšiznom sustavu?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
LG Laundry Lounge, lanac samoposlužnih praonica rublja, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davatelj franšize savjetuje svoje primatelje da se u vrijeme COVIDa-19 obvezno pridržavaju i određenih pravila.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?