Alan Mate Orlić, tvorac i vlasnik koncepta Tinker Labs / „Vjerujemo da se do znanja dolazi samo ako u djeci pobudimo maštu ili ih potaknemo na razmišljanje, traženje rješenja, i zato se čvrsto držimo Sokratove misli da obrazovanje nije samo ulijevanje znanja u prazne sudove, već potpaljivanje vatre.“
Srijeda
15.09.2021
Kako je nastao Tinker Labs, što je potrebno za otvaranje franšize te zašto se vođenje jedne ovakve škole smatra dobrom poslovnom prilikom, otkriva Alan Mate Orlić, tvorac i vlasnik koncepta
 

U svakom djetetu tinja iskra znanja, samo je treba potpaliti – podjseća nas na ovu Sokratovu misao Alan Mate Orlić, tvorac i vlasnik koncepta Tinker Labs.

Kad je prije nekoliko godina počeo osmišljavati program edukativnih radionica za djecu, pošao je upravo od uvjeranja da je kreativnost i ljubav prema učenju kod djece najlakše probuditi kroz igru i zabavne eksperimente. Na taj ih je način, zapravo, moguće uvesti čak i u vrlo zahtjevna područja poput prirodnih znanosti, tehnike, matematike, inženjerstva i umjetnost (STEAM). Tako je 2016. u Osijeku pokrenuo vlastiti projekat STEAM radionica za djecu od 4 do 10 godina – Tinker Labs. Već u prvoj godini rada, bilo je jasno da se na tržištu pojavio inovativan, moderan i prijeko potreban koncept izvanškolske aktivnosti. Usto, koncept koji se lako mogao replicirati širom Hrvatske.

Danas, zahvaljujući franšiznom razvoju, program Tinker Labs-a dostupan je djeci širom regije. Šesnaest Tinker Labs centara posluje u Hrvatskoj, tri u Sjevernoj Makedoniji, jedan u Bosni i Hercegovini, a od rujna ove godine tri će raditi i u Srbiji. Tvorca ovog koncepta pitali smo kako je sve počelo, što je potrebno za otvaranje Tinker Labs-a te zašto se vođenje jedne ovakve škole smatra dobrom poslovnom prilikom.

Kad govorimo o izvannastavnim edukativnim programima, u pravilu prvo pomislimo na specijalizirane škole – škole stranih jezika ili škole programiranja, robotike, mentalne aritmetike... Vi ste, ipak, osmislili program koji povezuje više područja. Odakle ideja za Tinker Labs?

Kad sam se nakon školovanja u Americi vratio u Hrvatsku, počeli smo razmišljati što bismo mogli raditi. Stjecajem okolnosti, u Osijeku smo imali prijatelje koji su nam mogli pomoći otvoriti firmu i, u tom trenutku, škola engleskog jezika dojmila se kao idealna opcija. Uzeli smo dobro poznatu franšizu Helen Doron i počeli raditi. Ja sam, međutim, sve vrijeme imao želju osmisliti nešto svoje – koncept koji će biti namijenjen djeci te koji će povezivati prirodne znanosti, inženjerstvo i matematiku s umjetnošću. I sam sam završio multidisciplinarne studije, doktorirao filozofiju i povijest umetnosti te znam koliko je važno široko obrazovanje.

Na ideju o Tinker Labs-u dosta je utjecalo i moje zanimanje za stanje edukacije u svijetu. Primjetio sam da se čak i u najbolje ocijenjenim školskim sustavima, poput azijskih ili američkog, djeca uglavnom potiču naučiti samo ono što im treba kako bi položili ispit. Pokazalo se, naravno, da taj pritisak stvara nevjerojatnu anksioznost kod djece, da ona u jednom trenutku prestanu biti djeca, već mali ljudi koji samo razmišljaju kako upisati fakultet. Suvišno je isticati koliko to nije dobro. Djeca trebaju imati neki ventil, a trebaju ići na fakultet samo ako znaju što žele studirati, ako istinski gaje strast prema određenoj profesiji ili oblasti.

Postoji, pak, još jedan i vrlo osoban razlog zašto sam pokrenuo ovaj posao. Imam dvije ćerke i mislim da djevojčice treba posebno potaknuti da uđu u STEM profesije. Statistika je surova i pokazuje da od ukupnog broja studenata inženjerstva tek 20% su žene.

Ipak, svi smo mi svjesni da je tradicionalni školski sustav gotovo nemoguće promijeniti. Zato sam se zapitao što mi možemo učiniti.

Možemo djetetu dati šansu da se pronađe. Možemo dati nešto dodatno, „sa strane“, što će djetetu pomoći da pronađe svoju strast kako bi mnogo lakše prošlo kroz školski sustav. Na tom je temelju izgrađen Tinker Labs.

Prvu smo školu otvorili u okviru naše postojeće škole engleskog jezika. Zaposlili smo učiteljicu i dizajnera koji je počeo raditi na oblikovanju udžbenika za nastavu. Već prve godine imali smo gotovo stotinu djece, naveliko se pričalo o Tinker Labs-u. I učenici i roditelji bili su, prije svega, zadovoljni kako je nastava u Tinker Labs-u utjecala na raspoloženje i samopouzdanje kod djece.

Nije, stoga, neobično da ste vrlo brzo razvili i ponudili franšizu te tako omogućili otvaranje škola širom Hrvatske…

Da, mi smo u to vrijeme već par godina radili kao primatelji franšize Helen Doron i dobro smo znali kako taj model suradnje funkcionira: što se dobiva od mastera, odnosno, davatelja franšize, koje su obveze primatelja franšize, kako treba sistematizirati know-how, napraviti Operativni priručnik, odrediti uvjete suradnje... Tako smo i sami kreirali franšizni paket i ponudili franšizu – a time, omogućili da i drugi poduzetni ljudi, koji gaje ljubav prema edukaciji djece, otvore i vode svoj Tinker Labs. Za širenje franšizne mreže od 2018. zadužen je naš partner koji je otkupio prava za master franšizu. Ja se, praktički, ne bavim razvojem, već sam zadužen za kreiranje sadržaja, kao i jačanje i promociju projekta. U ovom trenutku, u Hrvatskoj postoji 16 škola.

Zahvaljujući franšiznom modelu suradnje, uspjeli smo prenijeti Tinker Labs na još nekoliko tržišta regije. Primatelje master franšize za sada imamo za tržišta Bosne i Hercegovine, Sjeverne Makedonije, Srbije i Crne Gore. Osmislili smo i dizajnirali udžbenike i nastavni materijal za šest godina tečajeva. Također, i Operativni priručnik za otvaranje franšize, kao i priručnik za predavače, koji čini esenciju našeg know-how-a. Svi materijali su prevedeni na engleski i većinu jezika regije, dostupni su i na latinici i na ćirilici. U najkraćem, imamo potpuno zaokružen sustav koji se lako može replicirati na bilo kom tržištu.

Kako su zamišljeni tečajevi u Tinker Labs-u?

Najlakše je to objasniti ako pođemo od riječi „tinker“, što na engleskom znači petljati nešto, raditi rukama, prčkati. Ideja je da se svaka nastavna jedinica prezentuje kroz jedan zabavan eksperiment, ali tako da djeca moraju i sama nešto raditi rukama, sudjelovati u izvođenju eksperimenata. Vjerujemo da se do znanja dolazi samo ako u djeci pobudimo maštu ili ih potaknemo na razmišljanje, traženje rješenja, i zato se čvrsto držimo one spomenute Sokratove misli da obrazovanje nije samo ulijevanje znanja u prazne sudove, već potpaljivanje vatre.

Dat ću jedan primjer kako predškolskoj djeci objašnjavamo pojam ravnoteže. Osmislili smo radionicu na kojoj djeca prvo trebaju sama napraviti vagu, što znači da će koristiti drvo, čekić, čavliće; morat će kuckati i sklapati – i tako vježbati finu motoriku. Zatim, na svaki tas trebaju poslagati tegiće – na jedan stave pet, pa još pet, na drugi 10. Ovo je jednostavan opis, ali smo mi djeci kroz opipljivu i praktičnu aktivnost približili nekoliko matematičkih i fizičkih pojmova: sabiranje, princip jednakost, ravnotežu.

Za sada smo razvili tri programa, pri čemu svaki od njih ima nastavljački tečaj. Za tih šest godina, pokrivamo dvije godine vrtića, a zatim četiri godine osnovne škole. Početni tečaj je Tinker Tots, a nastavljački Tinker Tots Plus. Osmišljeni su za djecu predškolskog uzrasta. Kako ta djeca ne znaju čitati, njihovi su udžbenici koncipirani kao slikovnice. Tinker Town i Tinker Town Plus su za djecu od prvog razreda. Djeci se predstvalja koncept malog grada gdje se kroz „život“ tog grada objašnjava tko, što i kako radi. Na taj način, djeca upoznaju i profesije vezane za oblast STEAM-a. Treći program čine Tinker World i Tinker World Plus, namijenjeni starijoj djeci, od 10 do 12 godina, a cilj tečaja je da djeca upoznaju povjest znanosti i inovacija kroz priče o velikim znanstvenicima i umjetnicima koji su zaslužni za ta otkrića. Tako je, na primjer, po jedan sat posvećen Tesli, Ajnštajnu, Da Vinčiju...

Bitno je istaknuti da se uvijek trudimo povezati više oblasti, pa se, tako, radionica posvećena kemiji može provesti u kuhinji, i to kroz sat pravljanja palačinki. Bitno je i da se radi u grupama do desetoro djece, jer želimo da učitelj posveti pažnju svakom djetetu. Zanimljivo je, također, da se kroz naše programe djeca susreću sa određenim pojmovima koje, u biti, neće vidjeti do šestog razreda osnovne škole. Zbog svega toga, kvalitetu naših tečajeva prepoznala je i država te smo od Ministarstva obrazovanja Hrvatske dobili pozitivno mišljenje o vrednosti programa.

To može biti još jedna preporuka za potencijalne primatelje franšize. Tko se, zapravo, ubraja u poželjne kandidate za ovu franšizu?

To što se radi o oblasti STEAM-a i edukaciji djece, ne treba biti prepreka za ljude da se jave za franšizu. Jednostavno, može se javiti tko god hoće, bez obzira na profesiju ili neko ranije poslovno iskustvo. Mnogo je bitnije da kandidat ima osjećaj za biznis te da voli raditi s djecom, jer će sve ostalo tijekom naše obuke vrlo lako savladati.

Zaista su različite priče primatelja iz naše mreže. Recimo, „master“ iz Sjeverne Makedonije ujedno je i primateljica master franšize za Helen Doron, što znači da se radi o gotovo idealnom kandidatu, jer ima dragocjeno iskustvo iz područja edukacije djece, franšizinga i vođenja privatnog posla, tako da nismo mnogo razmišljali kada nam je odmah tražila i master franšizu za Bugarsku.

Zanimljiv je i primjer primateljice iz Našica koja je prošle godine otvorila Tinker Labs. Prije toga je godinama radila kao učiteljica na zamjeni, jer nije mogla naći stalno zaposlenje. U jednom su trenutku čak odlučili seliti u Austriju. Međutim, ona je sasvim slučajno, pretražujući internet, u neko gluvo doba noći naišla na Tinker i istog trenutka probudila muža i rekla: „Ne moramo se seliti! Našla sam što ćemo raditi!“ Ne samo što je pokrenula vlastiti posao, i to u vrijeme pandemije, već ove godine otvara drugi centar u Požegi. I sama nam je rekla da je ovo bolje nego da se zaposlila u školi, jer radi ono što voli, s djecom, ali bez pritiska, ocjena, administaracije, politike. Čist užitak! Kad čujete tako nešto, shvatite da ste nekome promjenili život! Mogu reći da je osjećaj fantastičan…

Istina, postoji razlika u profilu između primatelja master i pojedinačne franšize. Prije svega, zbog obima i drugačije vrste obveza. Masteri moraju biti agilni, izuzetno poduzetni, spremni juriti s jednog na drugi kraj države, jer su, u biti, zaduženi za razvoj franšizne mreže na čitavom tržištu. To znači da imaju zadatak i pronalaziti kandidate, ići na sastanke, dogovarati se i pružati operativnu podršku pojedinačnim primateljima franšize.

S druge strane, za single unit franšizu nije potreban neki određen profil i zato kažemo da se može javiti tko god je zainteresiran za jedan ovakav koncept. Na osnovu iskustva iz Hrvatske, vidimo da većina naših franšizera nisu bili ljudi iz biznisa, mnogi nisu znali ni kako otvoriti firmu niti kako voditi bilanse. No, ti ljudi nisu slučajno postali naši primatelji jer smo u njima prepoznali prave „tinkere“, ljude koji su se usprkos svemu uspjeli snaći i savladati sve prepreke.

Po Vašem mišljenju, što presudno utječe na kandidate da uzmu Tinker Labs franšizu?

Gledano s čisto biznis strane, mi, faktički, dajemo „ključ u ruke“ nekome tko želi pokrenuti vlastiti posao, čak i kad govorimo o ljudima koji se do sada nisu bavili biznisom. U roku od mjesec dana moguće je proći obuku, urediti prostor, zaposliti učitelje, organizirati promotivne radionice, odraditi marketing. Faktički, primatelji mogu krenuti s poslom u mjesec dana od konačnog dogovora i potpisivanja ugovora.

Samim tim što smo i sami poslovali u sustavu franšize kao primatelji, vrlo dobro znamo kako funkcionira franšizna suradnja. Međutim, mi smo došli do toga da sada, kao davatelji franšize, ne želimo gušiti svoje franšizere preambicioznim zahtjevima, jer je nama uspjeh ako oni uspiju! Mogu reći da nudimo vrlo korektne uvjete i da smo čak u određenim aspektima profitabilniji od nekih drugih franšiza. Znamo, recimo, koliki treba biti prostor za školu, koliko treba učitelja na koliko djece i slično, tako da kad primatelj stavi na papir sve kalkulacije i predikcije, shvatit će da je ovo isplativije i bolje nego bilo koja druga opcija. Da ne govorim da u području izvanškolske edukacije zaista ne postoji ništa slično. Spojili smo znanost, tehniku i umjetnost, ponudili kvalitetne, svestrane programe, mogućnost da dijete svakog tjedna radi i nauči nešto novo, drugačije.

Usto, potrudili smo se da naši tečajevi budu i cjenovno dostupni, jer želimo da nam djeca stalno dolaze te da ostanu svih šest godina. Primjećujemo da se kod drugih, specijaliziranih tečajeva, koji su usmjereni samo na jednu oblast ili vještinu, veliki broj djece ispisuje nakon prve godine. Mi nemamo taj problem. Osim novih polaznika, nama se upisuje 80% djece iz prethodne godine, tako da svake godine broj učenika raste.

Kakvi su planovi za daljnje širenje franšizne mreže?

Na svakom tržištu imamo isti cilj: da u prvoj godini poslovanja budu dve škole, u drugoj četiri, u trećoj osam, i taj tempo smo, recimo, u Hrvatskoj savršeno ispratili. Slično se dešava i u Srbiji, gdje očekujemo da već sledeće godine bude sedam-osam škola.

Daljnji planovi uključuju širenje u Istočnoj Europi, jer nam se čini da ljudi iz tih zemalja sada više ulažu u izvannastavne aktivnosti. Naravno, imamo i ambiciju ići u Ameriku.

Razmišljamo i o novim programima i formatima radionica – planiramo da uz standardne tečajeve pridodamo i radionice posebno osmišljene za rođendane, kao i escape room, ljetnje kampove...


Franšizna obitelj Tinker Labs-a u Hrvatskoj / Novi primatelji franšize i predavači koji će djecu uvoditi u svijet znanosti, tehnike, inženjerstva i umjetnosti

Popularno na forumu