Izvući najbolje iz izazova
Za razliku od zemalja ovog regiona u kojima McDonald's posluje preko jednog ekskluzivnog partnera, koji je zadužen za razvoj na čitavom tržištu, u Češkoj se američki lanac širi davanjem tzv. pojedinačnih – single unit – franšiza. Na taj način, veći broj preduzetnika (fizičkih lica u statusu pravnog lica) iz svih krajeva Češke dobija priliku da otvori i vodi restorane ovog američkog brenda. U ovom trenutku na češkom tržištu posluje 105 franšiznih restorana, kojima upravlja dvadesetak primalaca franšize. Kako se franšizna mreža razvijala tokom krize izazvane pandemijom Kovida-19 i šta ih očekuje u ovoj godini, odgovara Radim Foltyn, direktor franšiznog razvoja u kompaniji McDonald's ČR, koja na češkom tržištu deluje kao davalac franšize.
Širenje McDonald's-a u Češkoj se nije usporilo ni tokom burne 2020. S obzirom na vanrednu situaciju, koliko je bilo teško otvoriti restorane i pronaći primaoce franšize za njih?
I pored ograničenja i znatno skraćenog radnog vremena restorana, uspeli smo da otvorimo četiri nove poslovnice, u četiri grada Češke. Svi restorani su u rukama iskusnih primalaca franšize, budući da se radi se o našim postojećim franšiznim partnerima koji su na svojim teritorijama delovanja već imali jake i stabilne timove. Aktuelna situacija je zahtevala ograničenje prometa i protoka potrošača, što je, naravno, uticalo na obim prodaje. Verujemo, međutim, da će poslovanje na svim lokacijama krenuti ubrznim tokom čim se ublaže epidemiološke mere.
Pandemija je pogodila gotovo sve biznise. Na kakvu su podršku s vaše strane mogli računati vaši primaoci franšize?
I poslovanje McDonald's-a je u najvećoj meri bilo diktirano pandemijom. Bili smo primorani da brzo reagujemo kako bi što veći broj restorana ostao otvoren, i kako bi naši franšizni partneri nastavili da rade i zarađuju, koliko je god to bilo moguće. Fokusirali smo se na kanale prodaje koji su u tom trenutku bili dopušteni i koji su ispunjavali sve higijenske standarde – McDrive i McDelivery. Podrška sa naše strane se, stoga, najviše ogledala u podršci za ova dva kanala prodaje, ne samo u smislu marketinške promocije, već i u smislu logistike i higijenskih procedura.
Svaki izazov rađa i nešto dobro. Koje su se dobre strane franšizne saradnje izdvojile tokom ovog perioda?
Postoje dve stvari koje su nam jasno pokazale šta franšizni sistem McDonald's-a čini jakim. Prva je fleksibilnost, jer smo iz dana u dan morali da se prilagođavamo i tražimo rešenja za situaciju koja se neprestano menjala. Druga je posvećenost svih ljudi koji rade „pod kapom“ McDonald's-a – naših primalaca franšize i njihovih radnika koji su u ovim teškim vremenima učinili sve kako bi potrošačima ponudili bezbednu i kvalitetnu uslugu.
Sigurno je došlo i do promena u određenim procesima. Postoji li nešto što će sada postati deo svakodnevnog poslovanja?
Naravno, uveli smo nekoliko promena – uveli smo maksimalne higijenske mere za kupce i zaposlene, otvorili posebna prodajna mesta za pešake i bicikliste tzv. McWalk, pojednostavili smo i ubrzali neke procese, ponudili uslugu dostave i za jutarnji meni. Svakako će neke od uvedenih promena postati standard, pre svega, sve što je vezano za bezbednost i pojednostavljenje procesa.
Kakvi su planovi razvoja za 2021. godinu?
I 2021. će obeležiti širenje mreže. Planiramo da otvorimo nove restorane širom Češke. Iako još uvek ne možemo govoriti o konkretnim lokacijama, sigurno je da će, kao i do sada svi novi restorani biti u rukama primalaca franšize.
pročitajte članke
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.