Od fritula do franšize
– Kad vidite reakciju ljudi koji probaju naše fritule, odmah vam je jasno da su posebne – kaže tvorac koncepta „Jeti fritule“ Teo Vuković, član mlađe generacije Vukovića, obitelji koja je u Makarskoj, inače, dobro poznata po: izvrsnom glazbenom ukusu, poduzetničkom duhu i gostoprimstvu. Ne samo što godinama vode kultni jazz kafić Yeti te istoimeni hostel, već sudjeluju i u organizaciji Makarska Jazz Festivala, a od prije nekog vremena pročuli su se i po svojim „čarobnim“ fritulama. Ova tradicionalna dalmatinska slastica od prženog tijesta, koja se najčešće priprema u vrijeme karnevala i blagdana, uvela je, naime, obitelj Vuković u novi poduzetnički pothvat, a sada, sa znanjem, iskustvom i rezultatima koji su potvrdili da se od ove vrste malog biznisa može lijepo živjeti i zaraditi, spremni su svoj „recept“ podijeliti s drugima – i to, kroz franšizu.
Mali znak pažnje, put do biznisa
Fritule su se, međutim, priča nam Teo Vuković, sasvim slučajno „umiješale“ u njihov dotadašnji biznis.
– Kad smo otvorili hostel, moja je majka Lovorka u večernjim satima znala pomagati na recepciji i često bi u znak dobrodošlice dočekivala goste fritulama koje je sama pripremala. Gosti su bili oduševljeni okusom fritula, kao i svi drugi koji su ih kušali – kaže on.
U početku nisu ni slutili da se od fritula može razviti dodatni biznis, ali se sve promijenilo u prosincu 2016. tijekom proslave Adventa u Makarskoj. Vukovići su tada ispred svog kafića na Trgu Kačića Miošića postavili drvenu kućicu i ponudili svoju verziju poznatih dalmatinskih mini-krafnica. – Mama i jedna žena su pripremale fritule u dvije friteze, mislili smo da će to biti dovoljno – ali nije! Ispred se naše kućice sve vrijeme stvarala ogromna gužva – prisjeća se Teo.
Poučeni ovim iskustvom, sljedeće su godine pojačali radnu snagu, dodali još jednu fritezu – i shvatili da ni to nije dovoljno. – Međutim, već tada smo vidjeli da naše fritule zaslužuju posebnu pažnju, pa smo za njih osmislili logo i sve što ide uz brand te su sada poznate kao „Jeti fritule – Mini donuts“ – objašnjava Vuković. Ističe da su, zapravo, iz godine u godinu, uvijek po nešto dodavali, poboljšavali koncept. – Za sljedeći smo Advent nabavili i posebne strojeve koji prave 80 fritula u jednoj minuti, prilagodili recept i dobili mješavinu koja se može lakše koristiti. Tako smo puno brže i lakše pripremali fritule te smo puno više ljudi posluživali i – zarađivali više novca – kaže Vuković.
Dobar je proizvod, prirodno, privlačio puno kupaca, a po interesu i broju ljudi koji su se neprestano raspitivali mogu li se Jeti fritule kupiti i tijekom cijele godine, Vukoviću su dobili potvrdu da se posao s fritulama može proširiti i osamostaliti. Iznajmili su mali prostor pored rive i 2018. otvorili svoj lokal.
Ulični desert za sladokusce Jeti fritule pripremaju se od jedne vrste tijesta, ali uz 10 vrsta preljeva i 10 vrsta slatkih posipa, može se napraviti 100 različitih kombinacija, objašnjva Teo Vuković. U ponudi su, na primjer, fritule sa čokoladnim preljevom i posipom od pečenog lješnjaka ili fritule s preljevom od jagode i posipom od kokosa... Svi preljevi i slatki posipi su besplatni, osim lješnjaka i oraha. – Međutim, radimo na tome da uskoro u ponudu uvedemo i Jeti „donut fries“, koji bi se pravio od iste smjese kao i fritule, s tim što bi izgledom podsjećao na pomfrit. Planiramo, usto, ubaciti i Jeti smrznuti jogurt, milkshakeove, kave to go i sokove – potvrđuje Vuković da rad na razvoju koncepta i ponude nikada ne prestaje. |
Uz fritule i franšiza
Otvaranje lokala u Makarskoj označava, zapravo, i trenutak kada su ozbiljno počeli razmišljati o razvoju i davanju franšize. – Glavni je pokretač, ponovno, bila moja mama Lovorika, a ja sam odmah podržao ideju, jer smo se već uvjerili u potencijal našeg proizvoda. Izgleda da zaista imamo ukusan proizvod, jer, kad kupac jednom kupi naše fritule, uvijek se vraća po još – kaže Teo Vuković i ističe da samo ova činjenica može biti prva preporuka za buduće primatelje „Jeti“ franšize.
Ovo ljeto, prva je franšizna jedinica otvorena uz plažu u Trogiru. Zanimljivo je, međutim, da je radila svega 39 dana – pandemija koronavirusa je, kao i svugdje u svijetu, vlasnicima biznisima potpuno poremetila planove. – Usprkos svemu, primatelji su prezadovoljni! Oni su, inače, sami napravili malu konstrukciju, a mi smo ih opremili svim potrebnim sadržajima, organizirali obuku, tako da su uspjeli izvući maksimum iz ovo malo vremena što se radilo – kaže Vuković, uvjeren da trenutna situacija neće dugoročno utjecati na širenje franšizne mreže.
Suradnju nude zainteresiranima sa domaćeg tržišta, ali i iz svih krajeva svijeta. Za početak, kako kaže, rado bi pronašli primatelje iz europskih zemalja, prije svega iz onih u kojima su potrošači već naviknuti na neke od lokalnih varijanti mini-krafnica. – Najinteresantnija bi nam, stoga, bila Italija, potom Španjolska i Nizozemska, ali i Njemačka , Velika Britanija… – precizira Vuković.
Recept za uspjeh
Kad razmišljaju o profilu idealnog kandidata za franšizu, Teo Vuković kaže da bi to, u najkraćem, bile osobe koje imaju želju pokrenuti vlastiti posao. – To mogu biti mlade obitelji, poduzetnici koje žele proširiti postojeći biznis ili osobe koje žele dodatno zaraditi – kaže Vuković.
Bitno je, naglašava, da primatelj bude odgovorna osoba, fokusirana na biznis, koja će poštovati smjernice i standarde franšiznog koncepta. – Posebno iskustvo i znanje nije toliko potrebno koliko je bitno da se primatelj franšize ponaša odgovorno i prema uputama davatelja franšize – poručuje Vuković i dodaje da će primatelj, uz dobru i opsežnu obuku, kao i detaljan operativni priručnik, biti u potpunosti spreman da samostalno vodi posao.
Međutim, on napominje i da će primatelji moći da računaju na njihovu pomoć tijekom čitavog trajanja suradnje – bilo da se radi o odabiru odgovarajuće lokacije, izradi plana prostora, opremanju lokala, obuci zaposlenika... – Primatelji će, također, od nas dobiti 90% namirnica, što uključuje ono najvažnije: mješavinu za fritule, preljeve, slatke posipe, ambalažu, štapiće za fritule, šećer... Za ostalih 10% sastojaka će dobiti smjernice, što i gdje ih treba nabaviti. Želimo naglasiti i da će cijene svih sirovina biti prilagođene tržištu, tako da svaka strana bude zadovoljna i da ima koristi – navodi Vuković.
Pri odabiru lokacije, kako kaže, treba imati na umu da su za ovu vrstu biznisa najpogodnija prometna mjesta, pa se preporučuju lokacije uz plaže, gradske zone s velikim protokom ljudi, skijališta, razni sajmovi i ulične manifestacije. Primateljima se, pak, nude tri formata prodajnog objekta: mali modul po principu „sve u jedan“, pogodan za lokacije s malim brojem kvadrata ili u sklopu nekog fiksnog objekta, kao dopuna asortimana; kiosk ili prikolica, opremljena svim sadržajima, fiksna ili pokretna; fiksni objekt, površine od 7 m2 pa do 30 m2.
Koliko će novca primatelj investirati u pokretanje franšizne jedinice ovisi upravo o vrsti formata za koji se odluči, a početno se ulaganje kreće od 8.000 pa do 20.000-30.000 eura. Što se redovnih franšiznih naknada tiče, primatelj bi imao obvezu izdvajati tek 2% prometa, budući da mješavinu za fritule i ostale sastojke nabavlja od davatelja franšize.
– Sve u svemu, naša franšiza može biti stalan posao od kojeg se može lijepo živjeti, ali i zgodna prilika za dodatnu zaradu – ističe Teo Vuković.
Od vrste prodajnog formata i lokacije zavisit će, najzad, i broj radnika. Iskustvo pokazuje da na izrazito prometnim lokacijama treba imati dva do tri radnika u smjeni. S umjerenim prometom i manjim modulom, pak, posao lako može voditi i jedan radnik u smjeni. – Ovo je ljeto franšizna jedinica u Trogiru imala jednu radnicu u smjeni. Za vrijeme Adventa, kod nas radi troje ljudi – jedan radnik je zadužen za tijesto, drugi priprema fritule, treći prodaje – navodi primjere Vuković i dodaje da je jedino bitno da su radnici dobro uvježbani. – Mi svakako organiziramo obuku za primatelja i njegove zaposlenike, u trajanju od sedam do 10 dana, a ako treba, i dulje – kaže on.
Na kraju, svojim budućim primateljima franšize poručuje da ulaskom u sustav mogu računati na tri ključna „stupa“ koja u velikoj mjeri garantiraju stabilan i profitabilan biznis. – Nudimo ukusan proizvod koji je bez konkurencije na tržištu. Imamo već uhodan biznis i proizvod koji se dobro prodaje. S našom obukom, primatelj će franšize biti spreman pristojno zarađivati – zaključuje Teo Vuković.
pročitajte članke
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab.