Snažan glas primatelja franšize
Uvođenje novih proizvoda i nije tako rijetka pojava. Lanci brze prehrane gotovo svaka dva do tri mjeseca predstave po nešto novo, a najčešće se radi o sezonskim ili ograničenim ponudama. Iza priče o McDonald's-ovom sendviču s piletinom stoji, ipak, zanimljiva priča.
Rat za potrošače – preko piletine
Sve počinje s rastom popularnosti suparničkog lanca. Chick-fil-A možda i nije tako poznat izvan Amerike, no, radi se o brandu koji posljednjih godina izaziva pometnju na izuzetno konkurentnom tržištu brze prehrane u Americi. Kako mu i samo ime sugerira, poznat je po specijalitetima od piletine, a nevjerojatan i konstantan rast prodaje bilježi od 2018. godine. Unatoč tome što su svi restorani zatvoreni nedjeljom. Po prodaji je već nadmašio neke od daleko većih i iskusnijih igrača poput KFC-a, Burger Kinga i Wendy's, a nije sigurno da već u narednim godinama neće dostići, ako ne i premašiti, prodaju McDonald'sa i Starbucksa, dva lanca koja su trenutačno isped njega.
Pod brandom Chick-fil-A danas radi 2.400 restorana i taj se broj može činiti neznatnim posebno kad se usporedi s McDonald'sovih 13.900 jedinica na američkom tržištu. Međutim, američki mediji ističu da je McDonald's od 2017. bio prisiljen zatvoriti 122 restorana u Americi, dok je Chick-fil-A za to vrijeme otvorio 175 jedinica. U posljednjih 12 godina, Chick-fil-A je, zapravo, udvostručio broj restorana.
Nagli rast popularnosti Chick-fil-A pokrenuo je alarme u gotovo svim lancima brze prehrane, ne samo mređu brandovima koji nude obroke od piletine. Borba za potrošače postala je iznimno intenzivna tijekom 2019. kada je i Popeyes, još jedan popularni lanac, ponudio svoju verziju pilećeg sendviča. I to, po svoj prilici, vrlo ukusnu verziju. Dogodilo se, naime, da je Popeyes zalihu piletine, koja je trebala pokriti dvomjesečnu promotivnu ponudu, potrošio samo u roku od dva tjedna – potražnja je bila iznad svih očekivanja. Rezultat: Popeyes je u tom razdoblju ostvario prihod od 65 milijuna dolara, a prodaja je skočila 10%.
Odgovor na zahtjev primatelja franšize
Primatelji McDonald'sove franšize nisu nimalo bili oduševljeni razvojem događaja u Americi. Činilo se da gube važan dio tržišnog kolača te da tvrtka ne reagira dovoljno brzo na aktuelnu „borbu“ između lanaca brze prehrane, koju su američki mediji opisali kao „rat za pileći sendvič“. Iako McDonald's u svojoj ponudi ima i obroke s piletinom, potrošači, pa i primatelji franšize, smatrali su da su ove stavke s menija daleko od premium ponude konkurentskog lanca. Interno istraživanje, naime, pokazalo je da čak 89% primatelja franšize smatra da Chick-fil-A predstavlja najveću prijetnju McDonald'su.
Neovisna grupa McDonald'sovih primatelja franšize National Owners Association još se tijekom 2019. obratila tvrtki tražeći uvođenje premium proizvoda od piletine. Pritisak je urodio plodom tek krajem siječnja 2020. Tada su se na meniju svih McDonald'sovih restorana u Americi našla dva nova specijaliteta – Chicken McGriddle i McChicken Biscuit. Primamljivije, hrskavije verzije sendviča s piletinom, koje su već bile u ponudi i „prošle test“ u jednom manjem broju McDonald'sovih restorana.
Ponuda pilećih sendviča bit će, međutim, vremenski ograničena. Kako će potrošači reagirati na novu ponudu te hoće li primatelji McDonald'sove franšize za to vrijeme uspjeti profitirati na obroku za koji su se borili – tek će se vidjeti.

pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.