Biznis bez ostatka
Da bi se danas postigao uspjeh u svijetu gastronomije i ugostiteljstva, nije dovoljno samo izaći na tržište s neobičnim ili originalnim konceptom. Prije svega, važno je da koncept bude financijski održiv. Jedna od takvih gastronomskih priča dolazi iz Latvije – riječ je o gastro barovima EasyBeer i EasyWine, koji se, kroz franšizni model poslovanja, već par godina razvijaju i izvan granica domaćeg tržišta.
Osim „matičnih“ restorana u Rigi, Easy Wine postoji i u Tbilisiju (Gruzija), a tijkom su ove godine otvorena i dva restorana u ovom dijelu Europe. Prvo je sredinom kolovoza 2019. franšizni Easy Beer otvoren u Kopru u Sloveniji, dok je u studenom franšizni Easy Wine počeo s radom u Mađarskoj u Budimpešti.
– Easy koncepti bi lako mogli uspjeti bilo gdje u Europi. Stoga se naša potraga za novim partnerima, primateljima franšize, nastavlja. Zainteresirani smo, svakako, i za zemlje ove regije – kaže Juris Roganovs, franšizni menadžer zadužen za međunarodni razvoj ovih brandova.
Po čemu se, dakle, Easy gastro barovi razlikuju od drugih franšiza? – Osnovna je razlika u pametnim rješenjima i IT sustavu koji je omogućio samoposluživanje i automatizaciju gotovo svih procesa, ali i potpunu kontrolu potrošnje, plaćanja, programa lojalnosti i, što je vrlo važno, zaliha. Naime, kako se svaki mililitar natočenog pića precizno bilježi, tako vlasnik bara uvijek zna koliko čega „ima na stanju“ – kaže Roganovs.
Ovaj je biznis, objašnjava on, kreiran tako da se većina procesa odvija automatski. U praksi to znači da gost najprije dobiva magnetnu karticu s virtualnim novcem, pomoću koje može natočiti te platiti bilo koje piće sa specijalnog „zida s pićima“. Za precizno odmjeravanje natočenog pića, koristi se automatizirani sustav za točenje i doziranje, ali i kontrolu pjene, ako se radi o pivu.
– U klasičnim restoranima, gost može poručiti najmanje jednu čašu vina ili malo pivo, ali ne manje od toga. Vlasnika, u suštini, ne zanima hoće li gost popiti količinu koju je naručio, jer će, svejedno, to morati platiti. U Easy baru, pak, gost može sebi sipati pića onoliko koliko želi, pa makar to bile i minimalne količine, tek za degustraciju. Idealno za ljude koji žele kušati nekoliko vrsta vina ili piva. Samo natočena količina određuje cjenu, a sve se plaća na kraju večeri – objašnjava Roganovs i dodaje da je ovo dobra vijest i za sve buduće primatelje franšize. – Praksa pokazuje da ovakva širina izbora, samoposluživanje te način plaćanja potiču potrošnju. Što je potrošnja veća, veća je i zarada – kaže Roganovs.
U Easy Beeru se nudi oko 200 različitih piva, u Easy Wineu oko 100 vina, različitih cjenovnih kategorija. Uz svako piće, nudi se i odgovarajući gurmanski obrok. Meni uglavnom ugađa širokoj bazi potrošača, a jedan je dio uvijek rezerviran i za okuse lokalne kuhinje.
Zahvaljujući automatizaciji točenja i plaćanja, primatelj franšize može računati i na manje briga oko osoblja, ističe Roganovs. – Uz samoposlugu, vlasnik bara ne mora zaposliti armiju konobara. No, ne samo da su smanjeni troškovi vezani uz zaposlenike, već i problemi s pronalaženjem odgovarajućeg kadra, što je trenutno problem s kojim se suočavaju poduzetnici iz gotovo svih industrija – kaže Roganovs.
Za poduzetnike koji se odluče na kupnju Easy franšiza, olakšanje i to što su svi poslovni procesi detaljno opisani te uneseni u operativni priručnik, što su razvijeni i testirani razni alati za podršku te programi obuke. Od primatelja se franšize, stoga, ne zahtijeva iskustvo iz područja gastronomije ili vođenja restorana. – Sva potrebna znanja primatelji će steći kroz obuku. Oni samo trebaju njegovati ljubav prema dobroj hrani i pićima i imati razvijene socijalne vještine. Sve ostalo je naša briga – kaže Roganovs.
Mjesta s velikim protokom ljudi, kaže naš sagovornik, idealne su lokacije za Easy koncepte – to mogu biti shopping mallovi, zračne luke, mjesta u centralnim gradskim zonama, ali i destinacije koje privlače turiste ili lokalno stanovništvo. Preporučuju se lokali od 150 do 500 m2. Koliko, pak, novca treba investirati u pokretanje franšizne jedinice, ovisi o više faktora – troškova uređenja prostora, depozita za zakup, potrebnih dozvola. Tipičan Easy restoran, međutim, zahtijeva ulaganja od 150.000 eura pa naviše, ali, osim poslovnog znanja (know-how) i obuke, ovaj iznos pokriva opremu i softver potreban za pravilno funkcioniranje svih procesa u restoranu. Primatelj franšize može očekivati povrat investicije za 14 do 30 mjeseci.

pročitajte članke

Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije

Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.