Presjek tržišta franšiza u Srbiji

Kada je Franchising.rs, jedan od regionalnih portala u vlasništvu konsultantske kuće PROFIT system, objavio prvo istraživanje tržišta franšiza 2013. godine, u Srbiji su poslovala 164 franšizna sustava. Na kraju 2018. godine, pokazuje novo istraživanje, u Srbiji je poslovalo ukupno 200 franšiznih sustava, što predstavlja rast u broju franšiznih sustava koji aktivno posluju u Srbiji za oko 22%.
Svi grafikoni preuzeti s portala Franchising.rs
U ukupnom broju franšiza u Srbiji još uvijek dominiraju inozemni franšizni sustavi (123) s udjelom od 62% u ukupnom broju franšiza, dok je broj domaćih franšiznih sustava porastao na 77, što čini manje od 40% ukupnog broja sustava.
Udio stranih franšiznih sustava je, ipak, nešto niži nego što je bio 2013. godine, kada su strani sistemi imali udio od 67% u ukupnom broju franšiznih sustava, što može ukazivati na postojanje blagog, ali pozitivnog trenda rasta domaćih franšiza. Primjetno je da je broj franšiznih sustava, kako domaćih tako i stranih, narastao u posljednjih pet godina, pri čemu je krivulja rasta bila znatno veća kod domaćih.
U ukupnom broju, s udjelom od 54%, dominiraju franšizni sustavi koji pružaju usluge, dok je 46% sustava koji posluju u području trgovine.
Vrlo je slična situacija je i kad udio uslužnih i trgovačkih sustava analiziramo prema podrijetlu tvrtke. Naime, i kod domaćih i kod inozemnih franšiza dominiraju usluge, ali je omjer s trgovinom prilično uravnotežen. Kod domaćih sustava, udio uslužnih franšiza je 53%, a kod inozemnih 56%.
Metodologija i komentari
Analiza tržišta franšiza u Srbiji za 2018. zasnovana je na empirijskim istraživanjima. Podaci su prikupljeni putem telefonskih razgovora i e-mailova, a ispitanici su odgovarali na pitanja ili ispunjavali upitnik. U analizu su, najzad, uključeni i svi dostupni podaci sa službenih internetskih stranica i Agencije za privredne registre Srbije. Istraživanje je obuhvatilo samo tvrtke za koje je potvrđeno da posluju u sustavu franšizinga. Uključeni su: a) franšizni sustavi od kojih je moguće kupiti franšizu (aktivni su na tržištu i tragaju za novim primateljima franšize); b) sustavi koji imaju ekskluzivnog primatelja za Srbiju, te takvu franšizu više nije moguće kupiti; c) sustavi za koje nije moguće pouzdano utvrditi daju li dalje franšize (zbog netransparentnog uzorka). Istraživanje pokazuje da se oko 70% franšiznih sustava (njih 136) aktivno šire, odnosno, da je moguće kupiti njihovu franšizu.
Nataša Bogojević, koordinatorica u timu koji je proveo istraživanje, naglašava da prikupljanje podataka ipak nije bilo jednostavno. – Međutim, nije bilo ni neočekivano. I ovo je istraživanje, u određenoj mjeri, odraz stanja na tržištu i pokazuje da još uvijek ne postoji potpuna transparentnost niti spremnost za suradnju. Mnogi franšizni sustavi, jednostavno, teško dijele podatke, ili ih uopće ne dijele, čak i kad su u pitanju najmanje „osjetljive brojke“ poput broja primatelja franšize i broja franšiznih jedinica, na što se naše istraživanje najviše i fokusiralo – kaže ona.
Igor Bogojević, regionalni direktor tvrtke PROFIT system, kaže da ovakvi problemi u kreiranju izvještaja o franšizingu koji se susreću u Srbiji nisu iznenađenje, ali nisu ni tipični za druge zemlje Centralne i Istočne Europe. – Naša je matična tvrtka osnovana u Poljskoj, i mi u toj zemlji, kao i nekim drugim zemljama, već dugi niz godina pravimo i objavljujemo veoma detaljne izvještaje o tržištu franšiza, a same tvrtke vrlo transparentno iznose svoje podatke. Ovdje se od toga zazire. U Srbiji postoji registar privrednih društava u kojem svatko može vidjeti većinu poslovnih podataka tvrtki, također postoji i registar stvarnih vlasnika, a da ne spominjemo više servisa koji nude detaljne izvještaje o tvrtkama, što znači da je stvoren određen transparentni okvir poslovanja. Ako već svi ti registri i podaci postoje, reklo bi se da nema razloga za tajnost ili bojazan kada govorimo o franšizingu. Praksa je, međutim, drukčija, a time i rezultat našeg istraživanja – objašnjava Igor Bogojević i dodaje da je ovakve analize lakše raditi u zemljama u kojima postoje franšizne udruge i asocijacije, što nije slučaj sa Srbijom.
On, također, ističe da rezultati istraživanja ukazuju da regulacija u Srbiji koči razvoj franšiznih sustava u određenim sektorima, pa čak i želju da se o franšiznom poslovanju javno govori. – U svijetu, ali i okruženju, franšizing je, na primjer, u području financijskih usluga, a prije svega bankarstva i osiguranja, veoma razvijen. U Srbiji smo identificirali tek jedan bankarski sustav, koji uopće ne želi objaviti da ima franšiznu mrežu. Postoji tek jedna osiguravajuća tvrtka koja transparentno komunicira o svom franšiznom sustavu, ali to ne radi niti jedan sustav zastupnika u osiguranju. Čini se da ni sami regulatori tržišta ne razumiju na pravi način što je franšizing, zbog čega se od franšizinga u tom području zazire, i zbog čega smo u spomenutom području na dnu ljestvice – objašnjava Igor Bogojević.
– Problemi koje smo uočili – nespremnost na suradnju, nepostojanje franšiznih udruga, nedovoljno uređeni regulatorni okvir, ali i poduzetnički mentalitet, svakako su utjecali na opseg analize tržišta i na njegovu kvalitetu, ali i ukazali na sve što treba učiniti i što se sve može poboljšati – potvrđuje Igor Bogojević. – Stoga ćemo od ove godine, i bez obzira na sve navedene nedostatke, nastaviti redovito objavljivati godišnji izvještaj o franšiznom tržištu u Srbiji, a zatim i u susjednim zemljama regije. Ipak je važno da postoji bilo kakav presjek – kaže on.
Također, treba napomenuti da u Srbiji postoje franšizni sustavi koji su registrirali svoje poslovanje, ali još uvijek nisu aktivni i nije poznato hoće li u budućnosti širiti mrežu putem franšiznog modela te i nisu bili uključeni u analizu. Izostavljeni su i licencirani sustavi, iako većina ima određene "elemente" franšizinga. – U ovom trenutku naš je primarni cilj bio ustanoviti broj "čistih" franšiznih sustava koji su aktivni u poslovanju. Osim toga, vidjeti u kojim je sektorima franšizing najzastupljeniji te odrediti podrijetlo franšiznih sustava. Svjesni smo da još nije sazrelo vrijeme za izvještaj kakav, primjerice, pravimo u Poljskoj, s detaljima i o broju franšiznih jedinica, broju primatelja franšize, broju zaposlenika u vlastitim i franšiznim podružnicama, financijama i mnogim drugim podacima – objašnjava Igor Bogojević. – Morat ćemo pričekati na promjenu poslovne klime – dodaje.
pročitajte članke

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu! Na našoj mapi sada se nalazi novi partner iz Poljske, a s ponosom ističemo i učešće na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Najčitanije

„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.