Zašto je financijski model važan?
– Prije nego što tvrtka ponudi franšizu i započne razvoj franšizne mreže, potrebno je razviti i pripremiti detaljan financijski model – kaže Karol Kaczmarek, franšizni analitičar konzultantske tvrtke PROFIT system. Što bi, dakle, trebao uključiti dobro osmišljen finansijski model te zašto je toliko važan za svaku od strana u franšiznom odnosu?
– Prema najkraćoj definiciji, financijski bi model trebao jezikom brojeva opisati sva ulaganja, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize – kaže Kaczmarek.
Jesu li financijski model i biznis plan jedno te isto?
Biznis plan je sveobuhvatan, vrlo širok dokument koji, na primjer, sadrži i analize tržišta, analizu ciljnih skupina, marketinške strategije, načine na koje se može doći do kupaca i klijenata... Financijski model samo je dio dobro razvijenog poslovnog plana. To je na neki način numerička ilustracija poslovanja. Trebao bi odgovoriti na pitanja: koliko treba uložiti u kupnju franšize i daljnje poslovanje, koliki se prihod može očekivati, koliki će biti operativni troškovi. Na temelju financijskog modela, primatelj franšize, dakle, može lako predvidjeti sve svoje prihode i troškove, kao i izračunati za koje vrijeme može očekivati breakeven i povrat ulaganja.
Zašto davatelj franšize uopće treba imati financijski model? Napokon, on je taj koji najbolje poznaje svoj biznis...
Ako želite transformirati svoj biznis u sustav franšize, morate imati financijski model. Iz dva razloga. Prvo, u trenutku kad vam se potencijalni primatelj franšize javi, već biste trebali imati atraktivne materijale koje možete odmah podijeliti s njim, a time razmotriti i razgovarati o financijskim uvjetima suradnje. I drugo, izrada takvog modela možda je najbolja prilika i najbolji način da sami, „hladne glave“ i jezikom brojki, analizirate poslovanje i profitabilnost svog koncepta.
Što je potrebno za izradu financijskog modela?
Prije svega, morate prikupiti što više podataka koji točno opisuju biznis: koliko se čega prodaje, koliko kupaca u prosjeku uđe u trgovinu, kolika je marža na proizvode, koliki su trenutni troškovi. Pritom treba imati na umu da je optimalno razdoblje za prikupljanje i proocjenu podataka cijela kalendarska godina. Također, ne smijemo zanemariti sezonalnost i vrijeme potrebno za izgradnju pozicije na tržištu. Stoga je potrebno pažljivo analizirati postignute financijske rezultate, navesti sve troškove i prevesti ih u „realni scenarij“ za buduće primatelje franšize.
Sve će to pomoći davatelju franšize da precizno odgovori na pitanja kandidata za franšizu. A potencijalni primatelji franšize željet će znati: koliko treba uložiti u pokretanje franšizne podružnice, kolika će biti mjesečna zarada i koje će troškovi imati. I što je najvažnije: koliko će zarađivati jednom kad premaši breakeven i povrati uloženi novac.
Financijski model, uz sve to, trebao bi ponuditi i odgovor na pitanje kolike će biti naknade za franšizu – jer davatelj franšize na temelju modela može jasno vidjeti, procijeniti i odrediti koliko bi licenca trebala koštati, na koliko mjesečnih naknada može računati te hoće li se te naknade naplaćivati u obliku fiksnog iznosa, marže ili postotka prometa.
Za koga je financijski model važniji? Za davatelja ili primatelja franšize?
Rekao bih za davatelja franšize. Prvo, jer će davatelj franšize odmah dobiti brojeve i projekcije koje će kandidatima za franšizu biti dragocjene. Kao drugo, kroz pripremu financijskog modela davatelj će dobiti sjajan uvid u vlastito poslovanje, a zatim, na temelju tih podataka, moći će dati odgovarajuću i atraktivnu ponudu za potencijalne primatelje franšize. Uz to, sigurno će otkriti neke „dobre brojke“ i pokazatelje koje vrijedi naglasiti kada bude prodavao franšizu. Napokon, ako je financijski model dobro osmišljen, davatelj će znati pravilno odrediti iznos franšiznih naknada, jer će to biti sredstva koja će ulagati u stalna poboljšanja sustava i podršku primateljima franšize, što je i suština franšizne suradnje.
pročitajte članke
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Europi, lanac esports igraonica Friendly Fire namjerava ući na tržište SAD-a.
U franšiznom sustavu Edukido većina primatelja franšize su žene. Zašto je to tako?
Najčitanije
LG Laundry Lounge, lanac samoposlužnih praonica rublja, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davatelj franšize savjetuje svoje primatelje da se u vrijeme COVIDa-19 obvezno pridržavaju i određenih pravila.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Koji biznis? Postoji li tržište za ovo što želim raditi/ponuditi? Imam li dovoljno novca za pokretanje biznisa? Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?