Čarapa biznis čuva
Poput zemalja ove regije, i tržište čarapa u Poljskoj preplavljeno je jeftinim proizvodima made in China, potvrđuju nam Daria i Dominik, kreatori branda čarapa Zooksy. To je vjerojatno i jedan od razloga zašto mladi poduzetnici, kad razmišljaju o pokretanju posla, zaobilaze ovu branšu. Oni koji se, pak, ohrabre i upuste u biznis, mogu opstati i postići zavidan uspjeh samo ako imaju originalan koncept. Zooksy je jedan od dobrih primjera za to.
Tvrtka je osnovana u siječnju 2014. godine, a Daria Skopińska-Pięta i Dominik Pięta objašnjavaju da su se najprije zaljubili jedno u drugo, a zatim i u ideju da zajedno započnu posao. – Moja majka vodi tvrtku za bojanje čarapa, a Dominikov je otac već 20 godina suvlasnik obiteljske tvrtke za čarape. Međutim, oboje smo imali neke druge životne planove, ja sam radila u jednoj medijskoj kući, suprugu u građevinskoj firmi. No, Dominikov nas je otac neprestano ohrabrivao, jer je želio da tvrtka ostane u rukama obitelji Pięta. Možda to nije bio ispunjenje naših snova, ali odlučili smo mu pružiti šansu – priča Daria Skopińska-Pięta.
To je značilo i da će se iz Varšave vratiti u Lovič, grad od 30.000 stanovnika. Kupili su tri stroja za pletenje čarapa, iznajmili halu u tvrtki Pięta i odlučili napraviti vlastiti brand Zooksy. – U početku nije bilo lako, sve smo morali učiti od nule, što je značilo da smo napravili i bezbroj pogrešaka. Svi su nas, pritom, savjetovali da se držimo „standardnog“ puta, ostavimo tvrtku kakva jest, zadržimo stare metode prodaje i tradicionalne kanale distribucije – veleprodaju, supermarkete, male trgovine. Mi uopće nismo bili oduševljeni tim idejama, naprotiv – sve nam je to bilo dosadno. Osim toga, nije bilo ni profitabilno, a na kraju, nije nas ni ispunilo. Tada smo se odlučili fokusirati na vlastite ideje i usmjeriti proizvodnju na nešto posve novo. Napravili smo brand Zooksy, koji će postati sinonim za šarene čarape, i bili smo među prvima u zemlji koji su ponudili hrabre, šarene, atipične čarape neobičnog dizajna – prisjeća se Daria Skopińska-Pięta.
Sushi ili čarape?
Proizvodni pogon se brzo proširio, a Daria i Dominik nisu odbili raditi za druge – dizajnirali su čarape na zahtjev, za modne marke i privatne tvrtke. Do sada su napravili nekoliko stotina pojedinačnih projekata, a usput – pričaju nam uz – smijeh – shvatili su kako će privući pozornost na vlastiti brand. – Jednom prilikom, za vrijeme ručka, došli smo do lude ideje napraviti nešto što bi se nazvalo „sushi čarapama“. Većina je prijatelja tvrdila je da je ideja komplicirana, da to nitko neće kupiti, da će biti nepotrebna gnjavaža te da će, na kraju, štetiti i samom brandu. Srećom, bili su u krivu! Sushi čarape osvojile su srca ljudi širom svijeta, a danas se prodaju u Europi, SAD-u, Kanadi, čak i u Japanu! – kaže Daria Skopińska-Pięta. Nakon što su lansirali „Sushi Socks Box“ – originalno pakirane čarape koje po boji i dizajnu podsjećaju na porciju sushija, Daria i Dominik su osmislili i „Pizza Socks Box“, a najavljuju i projekt „Jar Socks“, što znači da će čarape, odgovarajućeg dizajna, biti upakirane u staklenku.
Kreatori branda Zooksy pronašli su, međutim, još jednu zanimljivu nišu. – Prije nekoliko godina slučajno smo se susreli s vlasnikom zabavnog parka s trampolinima iz Varšave. On je u to vrijeme tražio tvrtku koja bi mu mogla izraditi čarape koje se ne klizaju. Nakon višemjesečnog zajedničkog rada, brojnih testova, potrage za najboljim materijalima i strojevima, otvorili smo vlastitu tvrtku za sitotisak specijaliziranu za proizvodnju neklizajućih čarapa za trampoline – objašnjava Daria Skopińska-Pięta.
Zooksy danas svojim specijalnim čarapama opskrbljuje oko 80% trampolinskih parkova u Poljskoj, a klijente imaju i u inozemstvu, u Njemačkoj i Španjolskoj.
Rasparene?
Prije pet godina u Poljskoj se pojavio još jedan neobičan brand – Many Mornings, iza kojeg su stajali Adrian Morawiak i Maciej Butkowski, vlasnici tvrtke koja se bavi proizvodnjom čarapa koje... kao da ne pripadaju istom paru.
– Moji roditelji vode malu tvornicu i proizvode čarape već 25 godina. Svu potrebnu proizvodnu tehnologiju smo imali te smo se mogli usredotočiti na stvaranje originalnih kreacija – počinje pričati Adrian Morawiak. Povremeno bi dizajnirali i izradili par neobičnih čarapa kao dar prijateljima. – Ljudi su uvijek obraćali pažnju na te eksperimente, prijatelji su ih obožavali – kaže Morawiak i dodaje da je to bio jedan od najuvjerljivijih argumenata za ozbiljniji angažman.
Kao što se često događa, niti jedan od njih nije sanjao o proizvodnji čarapa. Morawiak je po struci psiholog, Butkowski fotograf. Prijatelji su već dugi niz godina, a kada su konačno, u studenom 2014. godine, odlučili udružiti snage te pokrenuti proizvodnju, prve su strojeve iznajmili od Adrianova oca. Čarape koje su te godine dizajnirali za božićnu kolekciju – na jednoj je bila riba, na drugoj ljuske – napravile su pravi bum. Ova je serija rasparenih čarapa prodana tako brzo da su kreatori shvatili da se isplati ići samo za proizvodnju asimetričnih čarapa. – Iako na prvi pogled ne idu jedna uz drugu, među njima postoji određena harmonija – kaže Morawiak. – U posljednje dvije godine izrađujemo isključivo kolekcije asimetričnih čarapa. Sve se još uvijek proizvodi u tvornici mojih roditelja, ali svake godine kupujemo nove strojeve – ukazuje na trend rasta i činjenicu da čak i specijalizirani biznisi mogu biti profitabilni.
S druge strane, od samog početka su se željeli pozicionirati kao društveno odgovorna tvrtka. – Odmah smo zauzeli stav – ako tvrtka ostvari profit, mi ćemo nešto dati i drugima. Tako smo pokrenuli akciju SHARE A PAIR, gdje smo za svaki kupljeni par čarapa drugi slali onima kojima je to najpotrebnije. Uspjeli smo donirati gotovo 100.000 pari čarapa. Međutim, pokazalo se da su naši proizvodni kapaciteti nedovoljni za veći obujam proizvodnje, pa smo promijenili formulu i sada 5% našeg prometa dajemo u dobrotvorne svrhe – kaže Morawiak.
Igre riječi
Šarene, često i asimetrične čarape prodaju se i pod brandom Spox Sox, koji se pojavio krajem 2015. – Mislim da smo dovoljno dugo kupovali samo bijele, crne i sive čarape, koje su, iskreno govoreći, dosadne. Mi volimo nositi šarene čarape i bilo nam je žao što u Poljskoj nije bilo šire ponude tih proizvoda. U vrijeme kada smo pokrenuli posao, mogli ste kupiti ili vrlo skupe čarape stranih marki ili čarape sumnjive kvalitete proizvedene u Kini. Tako smo shvatili što treba biti naš fokus i odlučili proizvoditi čarape odvažnih boja, jedinstvenog dizajna, izvrsne kvalitete, ali po razumnoj cijeni – kaže Konrad Fajferek, suvlasnik tvrtke Spox Sox.
U posao su ušli bez ikakvog prethodnog znanja o proizvodnji čarapa, kaže Fajferek. – Bili smo potpuni laici, tako da smo se gotovo godinu dana pripremali za početak našeg poslovanja – upoznali se s proizvodnim procesom, dizajnirali šablone, uspostavili poslovne kontakte, radili na razvoju internetske prodaje – prisjeća se Konrad Fajferek.
Ono što ih je u konačnici izdvojilo i ono što je sada zaštitni znak čarapa Spox Sox, jesu igre riječima, inspirirane poznatim poljskim poslovicama, popularnim citatima ili homonimima. Tako je, primjerice, na jednoj čarapi dizajnirano voće kivi, a na drugoj ptica kivi. Ili, na jednoj – magarac, na drugoj – mrkva na štapu.
Nakon manje od dvije godine rada, brand je postao prepoznatljiv u Poljskoj, ali je izgradio i snažnu poziciju u inozemstvu. – Naše proizvode plasiramo u više od 40 zemalja širom svijeta, a u mnogim od njih imamo stalne poslovne partnere. Naša glavna tržišta su Zapadna Europa, SAD i Australija. Međutim, tu su i egzotičnije destinacije, poput Bahama, Filipina, Indonezije, Novog Zelanda, Meksika, Kuvajta... Prodaja u inozemstvu generira u prosjeku 40-50% našeg prometa – kaže Konrad Fajferek.
Nije sve tako veselo
– Čak i na tržištu čarapa specifičnog dizajna, koje je specijalizirano i prilično usko, postoji jaka konkurencija – kaže Konrad Fajferek. – Tekstilni se biznisi često prenose s generacije na generaciju, tako da su tvorci nekih novih brandova pokrenuli poslove, zapravo, u tvornicama svojih roditelja, što im daje veliku prednost od samog početka – dodaje.
Posebno je regija oko grada Lodza poznata po brojnim proizvođačima čarapa. – Čak i u našem Loviču ima oko 20 proizvođača, tako da je konkurencija jaka i doista treba naporno raditi ako se želite izdvojiti iz te mase. Mnogi mali proizvođači već su zatvorili vrata i zbog poplave proizvoda iz Kine – primjećuje Daria Skopińska-Pięta.
S druge strane, pokretanje vlastitog proizvodnog pogona zahtijeva ulaganje od najmanje pola milijuna eura.
– Jedan stroj za proizvodnju čarapa košta između sedam i 30 tisuća eura. Ako želite proizvesti 100.000 pari mjesečno, trebate gotovo 30 strojeva. A to je samo dio troškova za pokretanje proizvodnje – podsjeća Konrad Fajferek.
Mladi poduzetnici stoga radije plaćaju iznajmljivanje strojeva i prostora u postojećim tvornicama. No, i ova opcija ima svojih ograničenja. – Prije svega, to nije fleksibilno rješenje. Kada imate vlastitu proizvodnu liniju, možete napraviti čarape kad god želite, koliko želite, imate vremena i za dizajniranje i za testiranje kreacija. To nije moguće ako unajmite pogon. Osim toga, morate pristati i na preporučene minimalne količine, koje su, za male poduzetnike, zapravo, ogromne. Tako se događa da plasirate na tržište veliku količinu jednog modela čarapa, što je veliki rizik, jer ne možete znati kako će proći niti hoće li biti prihvaćene na tržištu – zaključuje Adrian Morawiak.
pročitajte članke
Turski modni brand LOFT već 30 godina uspješno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Europi, a franšizne partnere traže i u ovoj regiji.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Švedski modni brand H&M već posluje na 74 tržišta, a do kraja ove godine planira ući i u regiju Centralne Amerike uz pomoć iskusnog franšiznog partnera.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirne šalove. Potražnja je i tijekom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da na javnim mestima usta i nos budu pokriveni.
Modnu je industriju također pogodila epidemiološka kriza, posebice od zatvaranja trgovačkih centara. Kako se franšizni sustavi snalaze u novim okolnostima?
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.