Dati sve od sebe

Svaki razvoj će osjetiti čitava mreža. Na nama je da obogatimo ponudu, jer je to ključni dio franšize, da organiziramo povoljan način snabdijevanja, da proširimo asortiman i time učinimo da se kupci što češće vraćaju u „Refužo“ trgovine.
Joško Brakus
Kako sami kažu, nisu željeli da to bude staromodna trgovina, kakve se inače mogu pronaći skoro na svakom uglu, ali ni moderna radnja u kojoj bi se isključivo prodavala organska hrana s certifikatom i vrlo skupa hrana. S već zavidnim iskustvom iz ove branše i dugogodišnjom suradnjom sa provjerenim dobavljačima zdrave i proizvođačima klasične „domaćinske“ hrane, Lampalov i Brakus su na kraju osmislili „Refužo“ – trgovinu u kojoj se danas može kupiti više od 100 vrsta žitarica, sjemenki, mahunarki, suhog voća, ulja, ljekovitog bilja, pravog domaćeg meda, organske hrane, začina i dodataka prehrani itd. Ono što je bila „novina koja unosi razliku“ jeste odluka da se sva roba može kupiti i u rinfuzi. Kako naglašavaju, iz vrlo praktičnog razloga – jedino su tako svi proizvodi mogli biti jeftiniji, a samim time i dostupni neusporedivo širem krugu kupaca. Koncept, koji je bio dobro osmišljen i potvrđen u praksi, mogao se zatim i vrlo lako replicirati – ove godine u Splitu otvorena je i prva demo-franšiza trgovine „Refužo“. Kakvi su prvi koraci u franšizingu, što su novine, a što planiraju u budućnosti, razgovaramo sa Joškom Brakusom, jednim od osnivača i vlasnika koncepta „Refužo“.
Prošlo je nekoliko mjeseci otkako je počela raditi prva demo-franšiza trgovine Refužo. Kakvi su prvi utisci, ali i učinci, može li se reći da se franšizna poslovnica „uhodala“?
Da, zadovoljni smo. Kao i u svemu javile su se „dječje bolesti“ ali je, na sreću, i to prošlo baš kao kod dječjih bolesti – bilo je lako izboriti se sa njima, a trebalo je najviše strpljenja i vremena. Važno je to da su kupci prihvatili novi „Refužo“ i da se već formirala zajednica stalnih kupaca. Ljudi polako shvaćaju što je to što smo mi spremni ponuditi te prodaja stabilno raste. Kupci se, dakle, privikavaju na širi asortiman od onoga što inače očekuju od klasičnih trgovina zdrave hrane, gdje izbor hrane, zapravo, nije tako velik. Posebno se brzo priviknu na činjenicu da količinu koju kupuju mogu birati sami jer je sva roba ponuđena u rinfuzi. Rekao bih da je dinamika prodaje upravo onakva kakvu smo i planirali.
S druge strane, kako je „Refužo“ koncept okrenut kupcu i kako imamo primatelja franšize kome je „Refužo“ i prvi vlastiti posao, nismo ni očekivali da početak bude lak. Jednostavno, ima dosta posla. Ne samo da za svakog kupca treba imati neki savjet ili preporuku, na čemu insistiramo, već će i svaki kupac kupiti drukčiju količinu robe, što znači da će i proces kupovine (mjerenje, savjeti vezani za količine...), te iznosi na svakom računu, biti različiti. Dakle, više posla. To posebno dolazi do izražaja jer smo ponudili drukčiji asortiman, a većina će kupaca, prirodno, željeti da sazna što više o, recimo, chia sjemenkama: što je to, što bismo mogli sa time, koliko je zdravo, koliko kupiti i slično. Niz pitanja može da bude bezgraničan. Tako, dakle, našem prvom primatelju franšize nije bilo lako, ali sve će to vremenom doći na svoje.
Pored rada na razvoju franšize kakvi su planovi za ovu godinu? Postoje li novine u ponudi, ali i u svakodnevnom poslovanju?
Novine se već mogu vidjeti – od nedavna kupci u našim trgovinama, ali i franšiznoj trgovini, već mogu kupiti prvi proizvod iz takozvanog „asortimana za svaki dan“, a to je integralni kruh iz naše vlastite proizvodnje. Počeli smo, zapravo, peći zdravi integralni kruh sa sjemenkama, to jest, kruh bez aditiva, bijelog brašna i loših masnoća. Kako smo i obećali kada smo počeli razvijati frašizu, počeli smo odmah širiti asortiman. Time kupci ne samo da dobijaju novi zdravi proizvod, vrhunske kvalitete po povoljnoj cijeni - manjoj od 10 kuna - već je i „Refužo“ mreža dobila proizvod koji spada u „dnevne” proizvode - one proizvode koje kupci češće kupuju. Sada i mnogo češće dolaze u naše trgovine jer je kruh, baš kao što se kaže, svakidašnja potreba. Svjesni smo da se time automatski otvara širi prostor za novi asortiman koji će se također moći ponuditi takvim kupcima. Svakako ćemo širiti proizvodnju. Zasada nam je u planu uvesti i druge kruščiće, peciva, kolače.... sve zdravo, bez aditiva, sa raznim vrstama sjemenki.
Hoće li novi asortiman ući u franšizni paket? Mogu li sljedeći primatelji franšize računati na nove proizvode?
Svakako, jer je to upravo i ideja – svaki razvoj je razvoj koji će osjetiti čitava mreža. Na nama je da obogatimo ponudu, jer je to ključni dio franšize, da organiziramo i povoljan način snabdijevanja, da proširimo asortiman i time učinimo da se kupci što češće vraćaju u „Refužo“ trgovine. Smatramo da će na taj način doći do izražaja ključne prednosti na kojima smo bazirali koncept, a to su da kupac dobija širi i povoljniji asortiman, da se uz dobre savjete educira o tome, i da naši partneri kroz širenje asortimana - praćeno povoljnijim uvjetima nabave, ali i lojalnog kupca - dođu do uvećanih prihoda. Naše iskustvo pokazuje kako je educiran kupac i stalan kupac, ali i najbolja reklama za koncept. Kada se formiraju zdravije navike u prehrani uz proizvode po razumnoj cijeni – što je i ključ našeg koncepta – eto recepta za uspjeh, i za kupce i za nas i za primatelje naše franšize.
Najavili ste da Vas zanima projekt „Zdrava hrana pored škole“? Kakve reakcije očekujete, vjerujete li da se navike potrošača mogu promijeniti? Najzad, vjerujete li da društveno odgovorno ponašanje može da bude isplativo?
To je jedan od naših „poslovnih snova“ jer svi mi imamo djecu i vrlo dobro znamo na što se danas svela njihova prehrana. Kako budemo uvodili zdrava peciva, tako ćemo, za početak, u našim trgovinama učenicima ponuditi, ako ništa drugo, barem osnovnu kvalitetniju užinu – peciva od zdravog brašna sa zdravim sjemenkama. Vjerujemo da će roditelji uvidjeti kako užina danas može biti puno zdravija no što inače jeste, a da je, istovremeno, prihvatljiva i djeci - jer, znamo, djeca žele jesti pecivo i to im treba dati. No, možemo se barem potruditi da budu bez aditiva, bez bijelog brašna, sa dodatnim sjemenkama... Vjerujem da ćemo djecu tako polako i uvesti u svijet zdrave hrane. Uz to, planiramo postepeno ponuditi i neku voćku ili svježe ocijeđeni sok od domaćeg voća i povrća koje također uvodimo kao asortiman.
Za nas je ovo ne samo misija nego i način na koji želimo stvoriti dugoročnu bazu kupaca. Navike iz djetinjstva se zadržavaju jako dugo, tako da bi već danas mogli računati na jaču bazu stalnih kupaca u budućnosti. U tome upravo leži vjera u stav da odgovorno ponašanje može biti isplativo – mi vjerujemo da može.
Konačno, verujemo i da u ovom segmentu kvalitetnije prehrane djece u školama leži i čitava nova poslovna šansa za mnoge poduzetnike koji su svjesni potrebe za odgovornijim odnosom prema prehrani. Nama nije teško zamisliti „Refužo“ kutak unutar ili pored škole. I na tome ćemo raditi.
pročitajte članke

Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježilo je prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom obavezne karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.