Skriveni heroji

Konzultantska kuća Delloite je 2011. sprovela istraživanje i targetirala deset zemalja koje će do 2016. biti najčešća "meta" svjetskih maloprodavača. Među njima je bila i Srbija.
I dok Srbiju zaista ne uhvate radari svjetskih trgovaca, srbijanskim tržištem nastaviće dominirati jedan strani lanac i regionalni "igrači". Najveće tržišni udio ima belgijski Delhaize koji je upravo 2011. (u godini kada je rađeno istraživanje "Skriveni heroji") preuzeo srbijanski lanac Delta maxi. Drugi značajni trgovci su njemački Metro Cash&Carry, francuski Intermarche, kao i regionalne tvrtke Mercator i Agrokor.
Strani lanci, kako se navodi u analizi Deloitte-a, smatraju da na srbijanskom tržištu postoji značajan politički rizik, ali i da su vlasnici trgovina snažno povezani sa vlastima. Ipak, što se više zemlja približava Europskoj uniji, bit će atraktivnija stranim ulagačima.
Pored Srbije na toj listi nalaze se Alžir, Kazahstan, Kenija, Maroko, Nigerija, Pakistan, Peru, Vijetnam i Južnoafrička Republika. Dakle, polovicu od deset "skrivenih heroja" čine afričke zemlje. Objašnjenje je jednostavno. Jedan od najvećih svjetskih trgovaca Walmart ušao je 2010. na tržište Južnoafričke Republike preuzevši većinski udio vlasništva lokalnog trgovca Massmart, koji je prisutan na tržištima 13 zemalja "crnog" kontinenta. Sada, kada je najveći maloprodajni lanac ušao u igru, realno je očekivati da i drugi iskoriste priliku za ulaganje na novo tržište.
Sve pobrojane zemlje imaju brzorastuće ekonomije, srednja klasa se sve više opredjeljuje za brendirane proizvode i kupnju u modernim trgovinama. Tradicionalne forme trgovine su pak još uvijek dominantne, a dobar dio prometa obavi se u "sivoj" zoni. Međutim, sve je više pokazatelja koji potvrđuju da će se tgovina ovih zemalja u narednom razdoblju brzo razvijati i karakterisat će je prisustvo svjetskih lanaca i veliki broj jakih lokalnih "igrača". Najuspješniji trgovci se već izdvajaju po tome što nude i uvoznu robu koju je teško pronaći u drugim radnjama, i lokalne proizvode koje domaće stanovništvo voli.
Alžir
Očekuje da će trgovina u Alžiru do 2016. godine, kako u prehrambenom, tako i u neprehrambenom sektoru, postići dvoznamenkasti rast. Među značajnim trgovcima nalaze se Numidis, u sastavu tvrtke Cevital, zatim Blanky, dok je francuski Carrefour sklopio partnerstvo sa alžirskom grupom Arcofina 2006. godine.
Kazahstan
Trgovina u ovoj zemlji od početka ovog stoljeća ima snažan rast. Godišnje stope rasta kreću se oko 20 posto. Najveći lokalni trgovac je SM Market. Kupnjom rivala Gross značajno je proširio svoju mrežu i postao još dominantniji. Među lokalnim trgovcima nalaze se Green, Magnum i Aržano. Od svjetskih lanaca na tržištu posluje njemački Metro Cash&Carry. U neprehrambenom sektoru prisutno je nekoliko ritejlera i to kroz franšizu, a najpopularniji je GAP.
Kenija
Od svih zemalja podsaharske regije trgovina je najrazvijenija upravo u Keniji. Veliki dio prometa ostvari se u "sivoj" zoni. Čak 90 posto trgovine obavi se u tradicionalnim trgovinama i na sivom tržištu, dok su moderni lanci prisutni samo u većim gradovima poput Nairobija. Trgovinski lanac Nakumatt je lider na tržištu.
Maroko
Najveći dio kupnje u Maroku obavlja se u manjim radnjama poput corner prodavaonica, ali se u urbanim sredinama sve više primjećuje trend odlazaka u hipermarkete. Otvaranje modernih trgovina uvjetovano je rastom turističkog sektora. Na tržištu je poslovao francuski lanac Auchan, kao joint venture sa lokalnom tvrtkom ONA. Lokalna tvrtka je, međutim, 2007. otkupila udio partnera i postala jedini vlasnik lanca. ONA je trenutno lider na domaćem tržištu. Metro Grupa je svoje prodavnice prodao također lokalnom igraču Label'Vie, koji je tako postao značajan trgovac. Label'Vie je, pored toga, franšizoprimac Carrfour-a za to tržište. Treći značajni lokalni "igrač" je Hanouty.Nigerija
Većina trgovinskog prometa obavi se u malim trgovinama, dok su moderne trgovine prisutne u većim gradovima poput Lagosa, Abuja ... Shoprite je prvi moderni trgovac na tom tržištu, a u narednom periodu se očekuje dolazak novih igrača.Pakistan
I na ovom tržištu dominiraju male radnje, a dobar dio trgovine se obavi na "sivom tržištu". Supermarketi su moderni formati kojih ima sve više. Od stranih trgovaca na tržištu je prisutan Metro. Prvo je poslovao izravno, a zatim je sklopio franšizni ugovor s tvrtkom Majid Al Futtaim. Na to tržište ušao je i Carrefour. Od lokalnih igrača izdvaja se USC (Utility Stores Corporation), koji diljem zemlje ima tisuće malih "komšijskih" radnji pod imenom Canteen Department Stores i K&N's.
Peru
Ni tržište ove latinoameričke države se ne razlikuje mnogo od ostalih - na njemu dominiraju male trgovine i ulična prodaja, a dobar dio kupoprodaje obavi se u sivoj zoni. Moderna maloprodaja je smještena mahom u Limi. Ipak, i u drugim dijelovima zemlje je sve više modernih supermarketa. Lideri na tržištu su Cencosud, supermercados Peruanos i Falabella. Od internacionalnih kompanija, tu je nizozemski SHV Makro.
Južnoafrička Republika
Kada je Walmart, kupovinom udjela u Massmart-u, ušao na južnoafričko tržište skrenuo je pozornost na tu zemlju. Sve do tada, domaći trgovci su dominirali tržištem. Lokalni "igrači" su investirali i u druge afričke zemlje, pa se pretpostavlja da će se i svjetski trgovci, koji uđu na ovo tržište, odatle širiti na druga tržišta "crnog" kontinenta.
Vijetnam
Stanovnike Vijetnama sve više privlače moderne prodavaonice, pa i prisustvo supermarketa i hipermarketa jača. Čini se da konkurencija ne manjka. Na tržištu, naime, posluju Casino, Metro Group, malezijski trgovac Parkson, Dairy Farm iz Hong Konga, južnokorejski Lotte Mart, japanski Family Mart, AEON’s Ministop.
pročitajte članke

Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježilo je prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom obavezne karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.