Stvoriti veliki kutak za male proizvođače
Većina malih proizvođača, dizajnera, zanatlija i drugih kreativca nema mogućnost niti priliku plasirati svoje proizvode u velikim lancima, na dobrim lokacijama ili prestižnim i profitabilnim trgovinama – bez obzira koliko se radilo o kvalitetnim, zanimljivim i originalnim proizvodima. Ovo saznanje navelo je dvojicu poduzetnika iz Austrije Christiana Hammera i Markusa Bauera da osmisle i u listopadu 2015. u Beču otvore 's Fahl – specijaliziranu trgovinu koja će okupiti i prodavati proizvode malih i regionalnih proizvođača.
Poslovni se model zasniva na jednostavnoj ideji: mali proizvođači dobivaju mogućnost iznajmiti u okviru Fahl trgovine mali prodajni prostor. Najčešće, radi se o rustičnoj drvenoj kutiji-polici, koja je vrlo prepoznatljiva i atraktivna te koja je postala simbol Fahl koncepta. Na taj način, s minimalnim rizikom i financijskim sredstvima, proizvođači dobivaju jedinstven prodajni kutak, a s time, i preko potrebnu vidljivost te put do većeg broja potrošača.
Koncept je u kratkom vremenu pobrao simpatije javnosti i medija, a osim obilja kreativnih i dizajnerskih proizvoda i regionalnih delicija koje je ponudio, Fahl je pažnju privlačio i svojim šarmantnim uređenjem. Ljudi koji su željeli otvoriti i voditi svoj Fahl, javljali su se svakodnevno. Bila je to zgodna prilika da se dućani relativno brzo otvore i u drugim gradovima Austrije te je kompanija ponudila i franšizu.
Danas, pod brandom Fahl posluje devet franšiznih trgovina – šest ih je u Austriji, dvije su u Njemačkoj, jedna u Švicarskoj. Osim toga, na domaćem tržištu, u Austriji, postoji i šest franšiznih kornera (po principu „shop-in-shop“).
Potraga za novim franšiznim partnerima se nastavlja, potvrđuju iz sjedišta kompanije, a razvoj je sada usmjeren na nova tržišta. Na franšiznoj mapi nalazi se i ova regija. – Ovo je koncept koji bi mogao funkcionirati bilo gdje u Europi – kaže Merima Ribić, marketing menadžerica kompanije. – Spremni smo za daljnje širenje i franšiza je već dostupna na tržištu Hrvatske – ističe Ribić, koja će i biti zadužena za daljnji razvoj, poboljšanje i širenje koncepta u Hrvatskoj.
Najbolji promotori regionalnog blaga
– Hrvatska ima puno malih proizvođača ulja, džemova, meda, maslinovog ulja, sira, nakita… – sve su to proizvodi koji bi se mogli naći u Fahl dućanima – napominje Merima Ribić i ističe da je to najbolji poticaj za njihove buduće partnere – poduzetnike koji bi željeli uzeti franšizu, otvoriti i voditi vlastiti Fahl dućan u Hrvatskoj.
Franšizni je koncept, kako kaže, prilagođen širokom profilu kandidata. Primatelj franšize ne mora imati neko određeno poslovno iskustvo, bitno je da dobro poznaje svoj grad i regiju u kojoj živi, zna potrebe i navike svojih sugrađana i, što je najvažnije, da ima poduzetničkog duha. – Nama je bitno da partner bude motivirana osoba, da gaji ljubav prema svom kraju i proizvodima koji potiču s tog podneblja. Poželjno je da to bude društvena osoba, pošto neće biti samo u kontaktu sa svojim klijentima – proizvođačima i kreativcima – već i s kupcima. Naravno, uz sve to, bitno je da ima želju raditi i voditi svoj biznis, a mi ćemo biti uz njega kao stalna podrška – objašnjava Ribić tko bi bili „idealni primatelji“ ove franšize.
Otvoreni su, kako kaže, za razgovor sa zainteresiranima iz svih krajeva Hrvatske, ali dućani, naglašava naša sugovornica, ipak najbolje posluju u velikim gradovima i mjestima s razvijenim turizmom. – Za nas je vrlo interesantna Rijeka, kao i Zagreb. Osim toga i Split, Osijek, Zadar, Velika Gorica, Pula, Slavonski Brod, Opatija, Hvar, Crikvenica, Dubrovnik, Rovinj, Trogir, Poreč, Šibenik. Svakako, svi zainteresirani nam se mogu javiti pa ćemo zajedno procjeniti što bi bilo optimalno i koja bi lokacija bila fina za Fahl dućan – kaže Ribić.
Za dobar dojam – poseban prostor
Dućan bi trebao imati najmanje 80 m2. Iskustvo pokazuje da je najbolje birati lokale bez mnogo uglova, a preporučuju se prostori s dosta prirodne svjetlosti i velikim izlogom, jer je to najbolji način da prolaznici odmah uoče što se sve nudi u dućanu. – Najbitnije je da površina zidova u lokalu bude velika, pošto se na njih postavljaju naše prepoznatljive Fahl kutije. Odabir prostora spada, inače, u zadatke primatelja franšize, ali mi možemo pomoći savjetima i preporukama, pošto već imamo iskustva i znamo kakav tip lokala je najbolji – kaže Ribić.
Iskustvo je takođe pokazalo da su najpogodnije lokacije za otvaranje dućana u centralnim gradskim zonama, jer se, prirodno, odlikuju velikim protokom ljudi i velikim brojem turista koji su, pak, uvijek radi kušati i kupiti autentične domaće proizvode. – No, mi imamo i jedan dućan koji je smješten u šoping centru u Grazu i taj lokal, recimo, posluje jako dobro. Uvijek treba malo više vremena na početku dok se ne pročuje za dućan, ali je svakako sigurnije ako se trgovina otvori u centru grada – veća je frekvencija ljudi te veće šanse da ćete privući prolaznike – objašnjava Ribić.
Uz podršku do svog dućana
Da bi otvorio dućan i pokrenuo biznis, primatelj franšize treba investirati 35.000 eura. Ovaj se iznos, praktički, računa kao ulazna franšizna naknada i pokriva kupovinu licence, nabavu kutija-polica, softvera i IT opreme, marketinškog materijala, uredskog pribora i drugih potrošačkih dobara. – Pokriveno je, dakle, sve što vam treba za nesmetan početak rada – kaže Ribić.
Iako pokretanje biznisa nikad nije jednostavan proces, pod franšizom je neusporedivo lakše. – Između ostalog, i zbog podrške i pomoći iz centrale – ističe Ribić. Primatelji Fahl franšize će dobiti sav potreban marketinški materijal (letke, brošure, posjetnice...), optimizirana IT rješenja i stalnu tehničku podršku (24 sata na dan, sedam dana u tjednu). Iako će imati i detaljan operativni priručnik sa svim potrebnim informacijama o poslovanju, primatelj franšize mora proći i obuku. – Nakon upoznavanja i prvih konkretnih koraka, potencijalni se primatelj franšize poziva u jednu od postojećih Fahl trgovina, gdje može vidjeti kako koncept funkcionira u stvarnosti. Tom prilikom može postaviti pitanja, riješiti nedoumice, vidjeti kako se dućan može urediti, organizirati. Obuka ne traje dugo. Mi apeliramo na zdrav razum i vjerujemo da svatko tko želi biti naš partner, bit će spreman samostalno voditi svoj dućan – uvjerena je Ribić.
Uostalom, dodaje ona, velika je prednost što primatelj može koristiti know-how i iskustvo davatelja franšize – to uliva dodatnu sigurnost i garantira da će primatelj voditi dućan kao pravi stručnjak. – U isto vrijeme, on zadržava i određen stupanj slobode. Primatelj, recimo, sam bira lokaciju, zaposlenike, proizvođače s kojima će surađivati, iznos najma kutija i slično. S druge strane, dobiva siguran model poslovanja, budući da primatelj ne ovisi samo o proviziji od prodaje, već računa i na prihod od iznajmljenih kutija – objašnjava Ribić.
Koliko će prodavača morati zaposliti, ovisi uvelike o tome hoće li primatelj franšize željeti i sam raditi u dućanu. – Tijekom radnog tjedna, jedna je osoba dovoljna. Za vikend bi već trebale raditi dvije osobe, jer tada ima i najviše kupaca i češće treba popunjavati kutije – napominje Ribić. Primatelji se često odlučuju zaposliti dva studenta s pola radnog vremena i jednog do dva prodavača na puno radno vrijeme.
A kako dolaze do zakupaca – malih proizvođača i kreativaca koji bi bili zainteresirani prodavati svoje proizvode u Fahl dućanima? – Kao što smo već spomenuli, primatelji uglavnom sami traže i odlučuju kome će iznajmiti Fahl-kutije. Najbitnije je, međutim, dobro procijeniti što se traži i što će se dobro prodavati. U nekim regijama u Austriji, recimo, više se prodaju prehrambeni proizvodi, u drugoj, bolje idu dizajnerski. Mi, s naše strane, možemo pomoći u medijskoj promociji, a dodatno, posredovati u komunikaciji s više od 2.700 naših proizvođača iz Austrije. Vjerujemo da bi hrvatsko tržište za njih bilo vrlo interesantno, ali i obrnuto – kaže Ribić.
Koliko će, pak, proizvođača biti zastupljeno u jednom dućanu, ovisi prije svega o veličini lokala, tačnije, o tome koliko se kutija može postaviti na zidove prodajnog prostora. U prosjeku, jedna Fahl trgovina ima od 250 do 370 kutija. Cijena iznajmljivanja kutije bit će prilagođena hrvatskom tržištu, a preporuka davatelja franšize je da ona bude jedinstvena na razini cijele države, iako, pojedinačno, primatelji imaju pravo sami odrediti cijenu najma. – U Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj, recimo, cijena iznajmljivanja je ista u svim Fahl trgovinama i to doista odlično funkcionira. Što se tiče Hrvatske, naša je preporuka da pet tjedana najma košta 60 kuna, 13 tjedana 55 kuna, 26 tjedana 50 kuna, a 52 tjedna 45 kuna – objašnjava Merima Ribić.
Od ovog prihoda, primatelj će izdavajati određen postotak koji se, u vidu redovite franšizne naknade, isplaćuje davatelju franšize. Izdvaja se od 9% do 16%, a iznos ovisi o trenutačnom broju zakupaca u dućanu.
Bogatstvo je u fleksibilnosti i razmjeni
Jedna od ključnih prednosti ovog koncepta, na koju bi potencijalni primatelji franšize iz Hrvatske trebali računati, jeste upravo mogućnost da se i mali hrvatski proizvođači nađu u Fahl trgovinama izvan domaćeg tržišta – za sada, u Austriji, Njemačkoj ili Švicarskoj.
– Franšizna obitelj Fahla je, zapravo, jedna velika mreža s puno partnera i proizvođača koji su preko centrale u Beču jako povezani. Cilj nam je da pomažemo jedni drugima i potaknemo internacionalnu razmjenu proizvođača. Trgovine u Austriji, mogle bi, recimo, biti zainteresirane za maslinovo ulje iz Hrvatske, dok bi se u Fahlu u Hrvatskoj moglo ponuditi bundevino ulje iz Austrije. Ljepota je u tome što se, kroz dinamiku iznajmljivanja prostora, i ponuda proizvoda uvijek mijenja, a ta promjena garantira da će i Fahl trgovine biti kreativnije i interesantnije za kupce i za proizvođače. Uostalom, naši će partneri vrlo brzo primjetiti što dobro ide, a što manje, te se prema tome mogu i prilagođavati, biti kreativni i fleksibilni – kaže Merima Ribić.
pročitajte članke
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Zahvaljujući kvaliteti proizvoda, usluzi i predanosti primatelja franšize, brand Husse je nedavno proglašen za „omiljeni brand“ vlasnika kućnih ljubimaca.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizing je način na koji vlastiti posao možete voditi pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svijetskih brendova. Stoga - pokušajmo objasniti što je to franšizno poslovanje!
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.