Stvoriti veliki kutak za male proizvođače
Većina malih proizvođača, dizajnera, zanatlija i drugih kreativca nema mogućnost niti priliku plasirati svoje proizvode u velikim lancima, na dobrim lokacijama ili prestižnim i profitabilnim trgovinama – bez obzira koliko se radilo o kvalitetnim, zanimljivim i originalnim proizvodima. Ovo saznanje navelo je dvojicu poduzetnika iz Austrije Christiana Hammera i Markusa Bauera da osmisle i u listopadu 2015. u Beču otvore 's Fahl – specijaliziranu trgovinu koja će okupiti i prodavati proizvode malih i regionalnih proizvođača.
Poslovni se model zasniva na jednostavnoj ideji: mali proizvođači dobivaju mogućnost iznajmiti u okviru Fahl trgovine mali prodajni prostor. Najčešće, radi se o rustičnoj drvenoj kutiji-polici, koja je vrlo prepoznatljiva i atraktivna te koja je postala simbol Fahl koncepta. Na taj način, s minimalnim rizikom i financijskim sredstvima, proizvođači dobivaju jedinstven prodajni kutak, a s time, i preko potrebnu vidljivost te put do većeg broja potrošača.
Koncept je u kratkom vremenu pobrao simpatije javnosti i medija, a osim obilja kreativnih i dizajnerskih proizvoda i regionalnih delicija koje je ponudio, Fahl je pažnju privlačio i svojim šarmantnim uređenjem. Ljudi koji su željeli otvoriti i voditi svoj Fahl, javljali su se svakodnevno. Bila je to zgodna prilika da se dućani relativno brzo otvore i u drugim gradovima Austrije te je kompanija ponudila i franšizu.
Danas, pod brandom Fahl posluje devet franšiznih trgovina – šest ih je u Austriji, dvije su u Njemačkoj, jedna u Švicarskoj. Osim toga, na domaćem tržištu, u Austriji, postoji i šest franšiznih kornera (po principu „shop-in-shop“).
Potraga za novim franšiznim partnerima se nastavlja, potvrđuju iz sjedišta kompanije, a razvoj je sada usmjeren na nova tržišta. Na franšiznoj mapi nalazi se i ova regija. – Ovo je koncept koji bi mogao funkcionirati bilo gdje u Europi – kaže Merima Ribić, marketing menadžerica kompanije. – Spremni smo za daljnje širenje i franšiza je već dostupna na tržištu Hrvatske – ističe Ribić, koja će i biti zadužena za daljnji razvoj, poboljšanje i širenje koncepta u Hrvatskoj.
Najbolji promotori regionalnog blaga
– Hrvatska ima puno malih proizvođača ulja, džemova, meda, maslinovog ulja, sira, nakita… – sve su to proizvodi koji bi se mogli naći u Fahl dućanima – napominje Merima Ribić i ističe da je to najbolji poticaj za njihove buduće partnere – poduzetnike koji bi željeli uzeti franšizu, otvoriti i voditi vlastiti Fahl dućan u Hrvatskoj.
Franšizni je koncept, kako kaže, prilagođen širokom profilu kandidata. Primatelj franšize ne mora imati neko određeno poslovno iskustvo, bitno je da dobro poznaje svoj grad i regiju u kojoj živi, zna potrebe i navike svojih sugrađana i, što je najvažnije, da ima poduzetničkog duha. – Nama je bitno da partner bude motivirana osoba, da gaji ljubav prema svom kraju i proizvodima koji potiču s tog podneblja. Poželjno je da to bude društvena osoba, pošto neće biti samo u kontaktu sa svojim klijentima – proizvođačima i kreativcima – već i s kupcima. Naravno, uz sve to, bitno je da ima želju raditi i voditi svoj biznis, a mi ćemo biti uz njega kao stalna podrška – objašnjava Ribić tko bi bili „idealni primatelji“ ove franšize.
Otvoreni su, kako kaže, za razgovor sa zainteresiranima iz svih krajeva Hrvatske, ali dućani, naglašava naša sugovornica, ipak najbolje posluju u velikim gradovima i mjestima s razvijenim turizmom. – Za nas je vrlo interesantna Rijeka, kao i Zagreb. Osim toga i Split, Osijek, Zadar, Velika Gorica, Pula, Slavonski Brod, Opatija, Hvar, Crikvenica, Dubrovnik, Rovinj, Trogir, Poreč, Šibenik. Svakako, svi zainteresirani nam se mogu javiti pa ćemo zajedno procjeniti što bi bilo optimalno i koja bi lokacija bila fina za Fahl dućan – kaže Ribić.
Za dobar dojam – poseban prostor
Dućan bi trebao imati najmanje 80 m2. Iskustvo pokazuje da je najbolje birati lokale bez mnogo uglova, a preporučuju se prostori s dosta prirodne svjetlosti i velikim izlogom, jer je to najbolji način da prolaznici odmah uoče što se sve nudi u dućanu. – Najbitnije je da površina zidova u lokalu bude velika, pošto se na njih postavljaju naše prepoznatljive Fahl kutije. Odabir prostora spada, inače, u zadatke primatelja franšize, ali mi možemo pomoći savjetima i preporukama, pošto već imamo iskustva i znamo kakav tip lokala je najbolji – kaže Ribić.
Iskustvo je takođe pokazalo da su najpogodnije lokacije za otvaranje dućana u centralnim gradskim zonama, jer se, prirodno, odlikuju velikim protokom ljudi i velikim brojem turista koji su, pak, uvijek radi kušati i kupiti autentične domaće proizvode. – No, mi imamo i jedan dućan koji je smješten u šoping centru u Grazu i taj lokal, recimo, posluje jako dobro. Uvijek treba malo više vremena na početku dok se ne pročuje za dućan, ali je svakako sigurnije ako se trgovina otvori u centru grada – veća je frekvencija ljudi te veće šanse da ćete privući prolaznike – objašnjava Ribić.
Uz podršku do svog dućana
Da bi otvorio dućan i pokrenuo biznis, primatelj franšize treba investirati 35.000 eura. Ovaj se iznos, praktički, računa kao ulazna franšizna naknada i pokriva kupovinu licence, nabavu kutija-polica, softvera i IT opreme, marketinškog materijala, uredskog pribora i drugih potrošačkih dobara. – Pokriveno je, dakle, sve što vam treba za nesmetan početak rada – kaže Ribić.
Iako pokretanje biznisa nikad nije jednostavan proces, pod franšizom je neusporedivo lakše. – Između ostalog, i zbog podrške i pomoći iz centrale – ističe Ribić. Primatelji Fahl franšize će dobiti sav potreban marketinški materijal (letke, brošure, posjetnice...), optimizirana IT rješenja i stalnu tehničku podršku (24 sata na dan, sedam dana u tjednu). Iako će imati i detaljan operativni priručnik sa svim potrebnim informacijama o poslovanju, primatelj franšize mora proći i obuku. – Nakon upoznavanja i prvih konkretnih koraka, potencijalni se primatelj franšize poziva u jednu od postojećih Fahl trgovina, gdje može vidjeti kako koncept funkcionira u stvarnosti. Tom prilikom može postaviti pitanja, riješiti nedoumice, vidjeti kako se dućan može urediti, organizirati. Obuka ne traje dugo. Mi apeliramo na zdrav razum i vjerujemo da svatko tko želi biti naš partner, bit će spreman samostalno voditi svoj dućan – uvjerena je Ribić.
Uostalom, dodaje ona, velika je prednost što primatelj može koristiti know-how i iskustvo davatelja franšize – to uliva dodatnu sigurnost i garantira da će primatelj voditi dućan kao pravi stručnjak. – U isto vrijeme, on zadržava i određen stupanj slobode. Primatelj, recimo, sam bira lokaciju, zaposlenike, proizvođače s kojima će surađivati, iznos najma kutija i slično. S druge strane, dobiva siguran model poslovanja, budući da primatelj ne ovisi samo o proviziji od prodaje, već računa i na prihod od iznajmljenih kutija – objašnjava Ribić.
Koliko će prodavača morati zaposliti, ovisi uvelike o tome hoće li primatelj franšize željeti i sam raditi u dućanu. – Tijekom radnog tjedna, jedna je osoba dovoljna. Za vikend bi već trebale raditi dvije osobe, jer tada ima i najviše kupaca i češće treba popunjavati kutije – napominje Ribić. Primatelji se često odlučuju zaposliti dva studenta s pola radnog vremena i jednog do dva prodavača na puno radno vrijeme.
A kako dolaze do zakupaca – malih proizvođača i kreativaca koji bi bili zainteresirani prodavati svoje proizvode u Fahl dućanima? – Kao što smo već spomenuli, primatelji uglavnom sami traže i odlučuju kome će iznajmiti Fahl-kutije. Najbitnije je, međutim, dobro procijeniti što se traži i što će se dobro prodavati. U nekim regijama u Austriji, recimo, više se prodaju prehrambeni proizvodi, u drugoj, bolje idu dizajnerski. Mi, s naše strane, možemo pomoći u medijskoj promociji, a dodatno, posredovati u komunikaciji s više od 2.700 naših proizvođača iz Austrije. Vjerujemo da bi hrvatsko tržište za njih bilo vrlo interesantno, ali i obrnuto – kaže Ribić.
Koliko će, pak, proizvođača biti zastupljeno u jednom dućanu, ovisi prije svega o veličini lokala, tačnije, o tome koliko se kutija može postaviti na zidove prodajnog prostora. U prosjeku, jedna Fahl trgovina ima od 250 do 370 kutija. Cijena iznajmljivanja kutije bit će prilagođena hrvatskom tržištu, a preporuka davatelja franšize je da ona bude jedinstvena na razini cijele države, iako, pojedinačno, primatelji imaju pravo sami odrediti cijenu najma. – U Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj, recimo, cijena iznajmljivanja je ista u svim Fahl trgovinama i to doista odlično funkcionira. Što se tiče Hrvatske, naša je preporuka da pet tjedana najma košta 60 kuna, 13 tjedana 55 kuna, 26 tjedana 50 kuna, a 52 tjedna 45 kuna – objašnjava Merima Ribić.
Od ovog prihoda, primatelj će izdavajati određen postotak koji se, u vidu redovite franšizne naknade, isplaćuje davatelju franšize. Izdvaja se od 9% do 16%, a iznos ovisi o trenutačnom broju zakupaca u dućanu.
Bogatstvo je u fleksibilnosti i razmjeni
Jedna od ključnih prednosti ovog koncepta, na koju bi potencijalni primatelji franšize iz Hrvatske trebali računati, jeste upravo mogućnost da se i mali hrvatski proizvođači nađu u Fahl trgovinama izvan domaćeg tržišta – za sada, u Austriji, Njemačkoj ili Švicarskoj.
– Franšizna obitelj Fahla je, zapravo, jedna velika mreža s puno partnera i proizvođača koji su preko centrale u Beču jako povezani. Cilj nam je da pomažemo jedni drugima i potaknemo internacionalnu razmjenu proizvođača. Trgovine u Austriji, mogle bi, recimo, biti zainteresirane za maslinovo ulje iz Hrvatske, dok bi se u Fahlu u Hrvatskoj moglo ponuditi bundevino ulje iz Austrije. Ljepota je u tome što se, kroz dinamiku iznajmljivanja prostora, i ponuda proizvoda uvijek mijenja, a ta promjena garantira da će i Fahl trgovine biti kreativnije i interesantnije za kupce i za proizvođače. Uostalom, naši će partneri vrlo brzo primjetiti što dobro ide, a što manje, te se prema tome mogu i prilagođavati, biti kreativni i fleksibilni – kaže Merima Ribić.
pročitajte članke
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Zahvaljujući kvaliteti proizvoda, usluzi i predanosti primatelja franšize, brand Husse je nedavno proglašen za „omiljeni brand“ vlasnika kućnih ljubimaca.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.