Dobro došli na čaj i kavu
Za češki Oxalis, lanac trgovina čaja i kave, godina je započela optimistično, kaže vlasnik ovog koncepta Petr Zelík za portal Franchising.cz. Samo do sredine ožujka zabilježili su rast prometa od oko 5% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. A onda je izbila pandemija i u Češkoj je, kao i u većini europskih zemalja, proglašeno izvanredno stanje. Sretna je okolnost što su čaj i kava prehrambeni proizvodi, pa Oxalis nije morao zatvoriti svoje trgovine. Ipak, kako kaže Zelík, uz drastično skraćeno radno vrijeme i gotovo „sablasnu“ atmosferu koja je vladala u trgovačkim centrima – gdje su uglavnom smještene trgovine ovog branda – bilo je neobično, ali i neisplativo raditi. Uspjeli su postići samo oko 30% uobičajenog prometa.
Situacija se u posljednje vrijeme ipak promijenila. – Sada već vidimo svjetlo na kraju tunela. Trgovine su ponovo otvorene, ljudi se polako vraćaju. Očekujemo da bi tvrtka mogla ostvariti oko 80% prošlogodišnjeg prometa u svibnju. No, bit će vrlo teško predvidjeti što će donijeti sljedeće razdoblje, jer još uvijek vlada određena neizvjesnost – kaže Zelík.
Pod brandom Oxalis trenutno na češkom tržištu posluje 58 trgovina, od kojih je 30 franšiznih. Lanac se širi i u susjednoj Slovačkoj, gdje ima osam jedinica – za sada je samo jedna franšizna, ostale su u vlasništvu matične tvrtke. – Izvanredno stanje u Slovačkoj nanijelo je težak udarac tamošnjim trgovinama. Vladine mjere bile su vrlo drastične, ali i vrlo učinkovite u pogledu epidemije. Međutim, prodaja je pala za četvrtinu od uobičajene. Srećom, trgovački su centri sada otvoreni i uvjeren sam da dolaze bolji dani – kaže Zelík.
Pandemija je, zapravo, mnoge tvrtke stavila na „test održivosti“, a Oxalis je, prema Zelíku, imao obvezu preuzeti ključnu ulogu kao davatelj franšize te svojim partnerima dati do znanja da su jedna velika franšizna obitelj na koju se uvijek mogu osloniti. – U ovako teškim trenucima, davatelj bi franšize trebao biti štit koji će braniti interese svakog pojedinog primatelja franšize. U našem slučaju, bilo je to ovako – napisali smo prijedlog za smanjenje najamnine te ga proslijedili svim iznajmljivačima, tražeći da pregovaramo o novim uvjetima u ime svih naših primatelja franšize. Stupili smo u kontakt i izravno poslali Vladi pitanja koja su se odnosila na našu situaciju. Obavijestili smo primatelje franšize o svim državnim mjerama, dali smo im detaljna objašnjenja što i kako učiniti. Za vrijeme izvanrednog stanja pridružili smo se takozvanoj Inicijativi –neformalnoj udruzi trgovaca i trgovačkih lanaca koji su branili interese maloprodavača pred vlasnicima trgovačkih centara – ističe Zelík što su učinili kako bi primateljima franšize olakšali poslovanje u uvjetima pandemije.
Franšiza spremna za „izvoz“
S ublažavanjem mjera karantene i prvim znakovima povratka u normalne poslovne tokove, i u Oxalisu su počeli razmišljati o daljnjem razvoju franšizne mreže. Od ove će godine, prema Zelíku, više biti fokusirani na inozemna tržišta. – Češka ima oko 10 milijuna stanovnika te na tržištu te veličine procjenjujemo da bismo mogli imati od 65 do 70 trgovina. S trenutnim brojem već se približavamo zasićenosti tržišta. Stoga ćemo, umjesto otvaranja novih jedinica, pokušati doći do boljih pozicija unutar trgovačkih centara. Slična je situacija i u Slovačkoj, gdje bi se još mogle otvoriti najviše tri do četiri trgovine – navodi Zelík sljedeće korake na tržištima na kojima već posluju.
S druge strane, pripreme za međunarodnu ekspanziju su u tijeku, potvrđuje Zelík. – Gotovo godinu dana radimo na izradi franšiznog operativog priručnika na engleskom jeziku, jer bismo željeli koncept prenijeti i u druge zemlje. Mi prije svega tražimo primatelje master franšize, to jest, partnere koji bi na svom lokalnom tržištu otvorili jednu ili više poslovnica, i koji bi, u isto vrijeme, bili zaduženi za daljnji razvoj mreže. To znači da bi na lokalnom tržištu imali pravo davati našu franšizu i pronalaziti nove partnere – objašnjava Zelík.
Inovacija je pokretač napretka
Petr Zelík kaže da su prošle godine ušli u zajedničko ulaganje i osnovali tvrtku Oxalis Cool Drinks, koja će proizvoditi ledene čajeve i ledenu kavu. – Shvatili smo da moramo u ponudu uvesti hladna pića kako bismo pokrili razdoblje zatišja u poslovanju, što je, u našem slučaju, ljeto – kaže Zelík.
Osim ponude gotovih hladnih napitaka, Oxalis će pokrenuti i proizvodnju prirodne kozmetike na bazi japanskog zelenog čaja i kolumbijske zelene kave. – Vjerujemo da će ovo proširenje proizvodnog asortimana samo dodatno povećati promet – kaže Zelík.
Iako bi se moglo reći da su čajevi i kava relativno „konzervativni“ proizvodi te da potrošači često kupuju iste stvari, inovacije su i dalje poželjne, kaže vlasnik Oxalisa. – Uz ove tradicionalne potrošače, uvijek ima onih koji traže nove okuse i arome, proizvode s novih podneblja. Zbog toga smo uveli praksu da svake godine na početku sezone, u rujnu, predstavljamo nove proizvode. Pored svega toga, posebno vodimo brigu o izgledu naših trgovina, načinu sortiranja i prikazivanja proizvoda. Dakle, ako želite da vam biznis i partnerska mreža stalno napreduju i rastu, inovacije su nužne – zaključuje Zelík.
pročitajte članke
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Rumunjski lanac „5 to go“ ubrzava tempo otvaranja novih kafića i najavljuje ulazak na još jedno inozemno tržište.
„Ako želite biti najbolji, potrebna vam je najviša razina znanja i prakse“, kaže Crina Ciocian, partnerka i direktorica poslovnog razvoja u lancu kafeterija Meron
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
Najčitanije
Poljska tvrtka Sweet Gallery do sada je isključivo razvijala biznise u području gastronomije. Sada ulazi u sektor turizma. Što je „Tiny House“ i kako se na ovom formatu može zaraditi?
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj