Aplikacijom do profita
Priča Vojina Raškovića i njegovih partnera iz Podgorice podsjeća na priče tvrtki koje danas vrijede stotine milijuna dolara, a biznis su započele „iz garaže“. Dvojica programera i dvoje ekonomista odlučili su stvoriti aplikaciju koja se temelji na programu lojalnosti koji će povezivati tvrtke i kupce, pružajući niz benefita i jednima i drugima. U projekt su krenuli iz 18 četvornih metara iznajmljenog prostora na Starom aerodromu u Podgorici – jednostavno, zakup je tu bio najjeftiniji. Prva verzija aplikacije ProfitApp predstavljena je u prosincu 2017, a za manje od dvije godine, uspjeli su se vrlo dobro razviti u Crnoj Gori, ali i proširiti u inozemstvo, i to uz pomoć franšiznog modela poslovanja.
Što je ProfitApp?
Aplikacija ProfitApp povezuje dvije strane – tvrtke iz različitih industrija, nudeći različite proizvode i usluge – i korisnike, odnosno, kupce i potrošače. Sve to uz sustav koji se temelji na mobilnoj aplikaciji, ali namjenski kreiranom IT rješenju koje je temelj ili tzv. back-end cijelog sustava, kao i na skupu osmišljenih poslovnih rješenja kojima se ovi odnosi uređuju. Sve strane u ovako osmišljenom poslovnom modelu – korisnici aplikacije, tvrtke-partneri (ili akceptanti, kako ih u sustavu ProfitAppa nazivaju) te sam ProfitApp kao organizator, dio su sustava od kojeg ostvaruju interese i određene benefite.
Korisnici besplatno preuzimaju aplikaciju ProfitApp, koju koriste kod akceptanata prilikom kupnje proizvoda ili usluga, i prilikom svake takve kupnje odmah dobivaju povrat novca kao nagradu za njihovu lojalnost. Koliki će postotak biti vraćen ovisi o dogovoru kakav je ProfitApp postigao s partnerom-akceptantom. Prema Raškovićevim riječima, povrat se novca kreće od nekoliko postotaka pa i do 50 posto, za određene akcije, a ne postoji vremensko ograničenje u kojem bi taj novac trebalo potrošiti. Ilustracije radi – kupite tenisice, a ostvarenim benfitom možete potom popiti kavu ili sipati gorivo! U ovom su sustavu, dodaje Rašković, i benzinske crpke, ugostiteljski i turistički objekti, ljekarne, butici, prodavaonice sportske opreme, trgovine, saloni namještaja i tehnike, prodavaonice mobitela, alata i opreme, taxi i rent-a-car udruge, prodaja auto-dijelova.
– Korisnici, dakle, skupljaju novac na aplikaciji i tako prikupljeni novac mogu odmah potrošiti u bilo kojem objektu, kod bilo kojeg akceptanta koji je u sustavu ProfitApp-a. Dovoljno je pokazati aplikaciju. Čak i od te kupnje, ostvaruju povrat novca. Također, prikupljenim profitom može se platiti neki od mjesečnih računa ili prebaciti novac drugom korisniku bez provizije – objašnjava Vojin Rašković.
Foto: Vojin Rašković
Aplikacija je vrlo jednostavna za korištenje, a korisnik može pretraživati akceptante po gradovima ili po branšama.
Vojin Rašković kaže da uz sve benefite, i važnu ulogu u tome zašto ljudi preuzimaju aplikaciju, igra i komfor korištenja. – Ljudi vole inovativne modele plaćanja koji su pritom jako brzi i jednostavni. Ne moraju više nositi na desetke kartica koje im pojedinačno izdaju tvrtke, već imaju elegantnije rješenje na svom mobitelu. Zanimljivo je da aplikaciju koriste svi, bez obzira na spol i dob. Među njima su i umirovljenici i studenti – kaže Vojin Rašković.
Akceptanti također ostvaruju jasan poslovni interes u ovom sustavu. – Za tvrtke, ProfitApp predstavlja i produžetak njihovih postojećih programa lojalnosti – koje sad već svaka tvrtka ima – ali i novi marketinški kanal. Pritom, nije riječ o marketingu u kojem se obično ulaže novac, pa se čeka rezultat tog ulaganja. Naime, u klasičnom marketingu, nikad niste sigurni koji segment vam je donio nove klijente – jesu li to TV reklame, bilbordi, leci. Ovdje se jasno vidi koliko ste klijenata stekli oglašavanjem kroz ProfitApp. Pored toga, tvrtke grade odnose lojalnosti s mnogo više potrošača – ne samo s „vlastitim“, što bi bio slučaju da imaju samo svoje programe lojalnosti. U samoj aplikaciji tvrtke imaju i svoj „kutak“ u kojem se oglašavaju, informiraju korisnike o akcijama, promidžbama i slično – objašnjava Rašković.
Sam ProfitApp zarađuje od provizija koje mu plaćaju tvrtke-akceptanti. Praktički, svi u ovom sustavu imaju koristi – zato svakim danom broj korisnika i tvrki raste, potvrđuje Rašković.
Težak put
Do današnje pozicije nije, međutim, bilo nimalo jednostavno doći. U početku poslovanja bili su, praktički, između „čekića i nakovnja“ – tvrtke nisu htjele ući u sustav s malo korisnika, a korisnici nisu bili zainteresirani za preuzimanje aplikacije pomoću koje mogu ostvariti benefite u svega nekoliko tvrtki. – U početku smo za testiranje cijelog programa trebali oko tisuću korisnika i pedesetak tvrtki. Imali smo popis tvrtki koje smo htjeli unijeti u sustav. Osobno sam išao iz tvrtke u tvrtku kako bih im predstavio ideju. Samo je 30 posto razgovora bilo uspješno – od deset, tri su bila uspješna. Njihovo je prvo pitanje uvijek bilo koliko korisnika imate, a mi smo uvijek iskreno odgovarali. Ako smo tog dana imali 76, onda smo im tako i govorili. Zato smo se fokusirali na predstavljanje vizije, na broj koji smo željeli dostići. Većina nam je govorila da dođemo kad budemo imali toliko korisnika – kaže kroz smijeh Rašković.
Tih prvih tisuću korisnika, kako kaže, bilo je najteže privući, a proces je trajao godinu dana. – Korisnici su reagirali kao i tvrtke. Kada bismo držali prezentacije korisnicima, zanimalo ih je kod koliko trgovaca mogu ostvariti benefite, i kad bi shvatili da ih nema mnogo, nisu bili zainteresirani. No, mi nismo odustajali. Danas se broj korisnika aplikacije u Crnoj Gori mjeri desecima tisuća, svakodnevno raste, kao što neprestano dobivamo upite iz tvrtki svih profila koje žele postati dijelom ProfitApp sustava – kaže Rašković.
Franšiza – otkuda to?
Ideja o franšizi dogodila se prilično brzo. A potom i realizacija – prvo su franšiznu mrežu proširili u Crnoj Gori, gdje već danas djeluje desetak primatelja pojedinačne franšize.
– U početku smo sami išli u tvrtke, održavali prezentacije korisnicima i partnerima i shvatili da će nam za pokrivanje čitavog teritorija Crne Gore trebati armija ljudi. Osim toga, netko s lokala će uvijek to bolje uraditi jer poznaje okruženje u kojem živi. Zato smo počeli razmišljati o franšizi, kao o modelu širenja. Prvo smo odlučili proširiti franšiznu mrežu u Crnoj Gori dajući pojedinačne franšize, a što se tiče inostranstva – jer nam je cilj uvijek bio izaći izvan matičnog tržišta – odlučili smo pronaći primatelja master franšize, koji bi potom na svom tržištu razvijao mrežu pojedinačnih primalaca – objašnjava Vojin Rašković.
Iako se sve brzo dogodilo, to, u stvari, nije bio stihijski proces, naprotiv. Dobro su razmislili i zatim pripremili sustav franšize. Posjetili su Sajam franšiza u Varšavi, razgovarali s mnogim postojećim davateljima franšizama kako bi sagledali sve aspekte tog načina širenja. Zatim je uslijedio rad s konzultantima, kako bi sam proces bio uređen i osmišljen. Rezultat nije izostao. Ove su godine već potpisali dva ugovora o master franšizi – za područje Mađarske i Srbije, tako da na tim tržištima postoji mogućnost uzimanja pojedinačnih franšiza. U tijeku su ozbiljni razgovori za još pet tržišta u regiji te očekuju da će te ugovore potpisati do kraja godine.
Time će ProfitApp biti jedna od prvih crnogorskih franšiza, ako ne i prva, koja je započela internacionalno širenje.
Kako se dijeli profit?
Sam franšizni model zasnovan je na podjeli profita između davatelja franšize, odnosno, samog ProfitApp-a, primatelja master franšize, koji bi trebao organizirati i nadzirati sustav u svojoj zemlji, te pojedinačnih primatelja, koji će razviti mrežu partnera i korisnika, svaki na svom lokalnom tržištu. Kada je riječ o primatelju master franšize, on će zarađivati od prodaje pojedinačnih franšiza, jer će dobiti veći dio naknade, dok će manji dio otići davatelju franšize – tvrtki ProfitApp International AD, koja je vlasnik i odgovorna za prodaju i održavanje ProfitApp sustava. Također, master zarađuje i od prometa ostvarenog u njegovoj zemlji.
– Kad su u pitanju pojedinačni primatelji franšize, oni zarađuju najviše od svake transakcije izvršene na njihovom području, ali i od transakcija koje ostvari korisnik s njihovog područja na nekoj drugoj lokaciji. Tehnologija nam je omogućila da sve to pratimo. Da pojasnim, ako imamo primatelja franšize u Baru, on zarađuje od svih transakcija koje se izvrše u Baru kod partnera-akceptanata. Ako korisnik iz Bara pođe u Nikšić i tamo nešto kupi, primatelj franšize iz Bara će dobiti dio zarade od tog prometa, ali će ga dobiti i onaj iz Nikšića, jer će se promet odvijati na njegovom području – objašnjava Rašković kako sustav funkcionira i ističe da postoji vrlo jasna ljestvica podjele profita koja je ujedno i vrlo uravnotežena.
Osim jasne podjele profita, primatelji franšize dobivaju i kompletnuu podršku iz centralnog ureda – pristup softveru, marketinškim materijalima, kao i sve obuke: B2B, B2C te obuku za rad u softveru. Rašković ističe da je riječ o dobro osmišljenom poslovnom modelu koji se temelji na višejezičnoj aplikaciji, besprijekornoj tehničkoj podršci i nizu alata za razvoj prodajnih vještina.
– Sva svoja iskustva dijelimo s primateljima franšize. Pri tom, mislimo da će primateljima iz regije posao biti olakšan jer kupuju već dokazano uspješan poslovni model, ali i zbog činjenice da u ovoj regiji postoji mnogo tvrtki koje posluju u svim zemljama. Sigurni smo da će firme koje su u poslovno-partnerskom odnosu sa ProfitApp-om u Crnoj Gori, a posluju i u drugim zemljama, lakše donijeti odluku o suradnji i u tim zemljama – kaže Rašković.
Primatelj pojedinačne franšize, s druge strane, plaća ulaznu naknadu čija cijena ovisi o broju stanovnika na teritoriju koji pokriva. Poželjno je da, prema njegovim riječima, primatelji franšize, bilo da su masteri ili pojedinačni, budu marljivi ljudi, s razvijenim komunikacijskim i prodajnim vještinama koji će biti spremni graditi novu bazu partnera i korisnika na lokalnoj razini. Najvažnije je, dodaje Rašković, da će svaki korisnik moći koristiti aplikaciju u bilo kojoj zemlji u kojoj posluje franšiza te ostvariti povrat novca, što povećava benefite za sve sudionike ovog sustava.
pročitajte članke
Koji su poslovni ciljevi ProfitAppa, koja su tržišta otvorili, kakav profil primatelja franšize traže i što očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer tvrtke Marko Mirović
Slovenačka prevodilačka agencija K&J Translations posluje na osam stranih tržišta i ima franšize u četiri zemlje. Ko su poželjni franšizni partneri te koja su tržišta u fokusu za dalji franšizni razvoj?
Da bi do zračne luke stigli lako i komforno, morali su pokrenuti vlastiti biznis. Tako je nastao GoOpti, tvrtka specijalizirana za putnički prijevoz, koja danas svoje usluge nudi u pet zemalja te namjerava franšiznu mrežu proširiti i izvan ove regije.
Signal 88 Security ima više od 350 franšiznih poslovnica, uglavnom u zemljama engleskog govornog područja. Daljnji razvoj franšizne mreže sada pak počinje od Mađarske.
Flash Europe, europski lider u pružanju usluga premium transporta, nastavlja franšizno širenje, a od ove godine uvodi i praksu godišnjih skupova franšizne mreže.
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.