Otvorena vrata za partnere
Tvrtka „Sunce Marinković“ osnovana je 2005, ali njezini korijeni sežu do 1929. Tada je Aleksandar Marinković osnovao malu obiteljsku radionicu za izradu bravarije. Osnivač je bio poznati bravar – majstor svog zanata, kako svjedoče njegovi potomci, čije ograde i danas krase grad na Lepenici i svjedoče o dugoj tradiciji. Prema simbolu sunca koji je postavljen na „kamenom mostu“ u centru Kragujevca, a koji je iskovan u radionici „Marinković“, tvrtka je dobila ime po kojem je danas poznata i izvan granica Srbije.
Zanat se prenosio s generacije na generaciju, kao svojevrsno obiteljsko blago, i danas tvrtkom upravljaju nasljednici Aleksandra Marinkovića, sin Ljubiša i unuci Dušan i Vladimir. Mala radionica, koja je ovisila o vještini ruku Aleksandra Marinkovića, prerasla je u tvrtku koja zapošljava stotinjak radnika. Danas, „Sunce Marinković“ proizvodi vanjsku stolariju od PVC profila, aluminija te kombinacije aluminija i drveta.
Prije desetak godina odlučili su iskoračiti i na tržištu ponuditi partnerski sustav Pick&Go. U isto su vrijeme ponudili i klasičnu franšizu.
Miloš Janjić, zadužen za širenje mreže, kaže da se broj partnera povećava iz godine u godinu. Partnerski sustav podrazumijeva da iskusni montažeri naručuju proizvode od njih te ih ugrađuju kod svojih kupaca. – Naši partneri su uglavnom ljudi koji su dugo u poslu, nekada su imali i vlastitu proizvodnju, ali su, zbog velike konkurencije, shvatili da im je ovakav način suradnje isplativiji. Dakle, oni nalaze kupce, a od nas, po upitu, dobivaju proizvode po nešto povoljnijim cijenama da bi sami kreirali krajnju ponudu za kupce. Mi sugeriramo koja bi to cijena mogl abiti, no, krajnja je odluka na njima. Kako raste njihov promet, tako raste i marža koji im odobravamo. U tom odnosu oni jamče za funkcionalnost, odnosno, ugradnju proizvoda, a „Sunce Marinković“ jamči za svoj proizvod, u smislu da prozor neće kondezirati, da je boja postojana, da ručice funkcioniraju i slično – objašnjava Janjić partnerski odnos.
Za ovaj su se korak odlučili jer većina kupaca traži objedinjenu uslugu – i proizvod i montažu, a proizvodni kapaciteti ove kragujevačke tvornice premašuju mogućnosti montaže. Stoga je ova suradnja dobitna kombinacija za sve u sustavu. Partnere imaju u mnogim gradovima u Srbiji: Beogradu, Lazarevcu, Mladenovcu, Svilajncu, Sevojnu, Zrenjaninu, Beški, Prijepolju... – Partnerima, na prvom mjestu, dajemo kompletnu tehničku podršku, uzorke za promidžbu profila te uzorke prozora i vrata, ako im trebaju za izložbene salone. Ovisno o prometu partnera, organiziraju se i dodatne obuke u firmi. Uvjeti koje partneri moraju ispuniti su određeni godišnji prometi te bar osnovno tehničko znanje o stolariji – objašnjava Janjić i dodaje da oni koji ostvare promet veći od 50.000 eura imaju teritorijalnu ekskluzivnost do 10 kilometara.
No, ovo je najosnovniji oblik suradnje, a „Sunce Marinković“ zainterisiranima nudi i klasičnu franšiznu suradnju. To znači da primatelj franšize, praktički, ima lokal koji posluje pod brandom Sunce, dobiva ekskluzivnost teritorija do 25 kilometara, kompletnu tehničku podršku, obuke i poslovno savjetovanje, reklamni materijal i refundiranje marketinških troškova na lokalnoj razini. Primatelj franšize dobiva i poseban softver te njegova narudžbenica izvarno stiže u proizvodnju.
S druge strane, od primatelja se očekuje da osigura lokal veličine oko 50 m2. – Trenutačno nemamo klasične franšizne partnere. Zapravo, najveći je problem što mi zahtijevamo da partneri prodaju samo našu robu. Radili smo isključivo s njemačkim profilima, a onda smo uvrstili i poljske koji su cjenovno slični profilima iz Turske, ali su kvalitetniji. Uglavnom, partneri idu i traže tamo gdje je najjeftinije bez obzira na kvalitetu. Zato žele raditi s više dobavljača, a ne shvaćaju da bi kao primatelji franšize dobili mnogo više – svu podršku o kojoj smo govorili. Zaista smo im stalno na raspolaganju – kaže Janjić, dodajući da se mnogi njihovi proizvodi izvoze u inozemstvo te da je franšizni model posebno pogodan za širenje na inozemna tržišta.
„Sunce Marinković“ za sada ima dva vlastita salona u Beogradu, i po jedan u Aranđelovcu, Požarevcu, Jagodini i Kragujevcu.

pročitajte članke

Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Europi, lanac esports igraonica Friendly Fire namjerava ući na tržište SAD-a.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.