Za sreću je potrebna hrabrost!

Dragan Jovanović
Sa trgovinskim lancem DIS Dragan Jovanović, vlasnik tvrtke Fortuna iz Aranđelovca, sklopio je partnerstvo prije 15 godina. U to vrijeme, kako on kaže, bilo je više pokušaja da se mali trgovci udruže kako bi mogli „istrčati maraton“ sa velikim trgovcima. – Već tada smo znali da se, kao STR-ovi, moramo udružiti sa većim trgovcem kako bismo opstali. DIS je baš u to vrijeme počeo razvijati maloprodaju i širiti mrežu franšizno, a kao iskusni veletrgovac, u tom trenutku mogao je pružiti nam i neophodnu podršku – kaže Jovanović.
Tijkom svog uspinjanja, Fortuna je, kako kaže ovaj poduzetnik, koristila iskustvo svog davatelja franšize. Danas u svom sustavu imaju tri trgovine u Aranđelovcu pod brandom DIS partner. – Napravili smo dobar potez kada smo postali primatelj franšize, a i dobar izbor. Mali trgovci koji nisu na vrijeme uspjeli „priključiti se tom vlaku“, teško će opstati. Takvi trgovci nisu ozbiljni partneri za proizvođače, ne mogu dobiti povoljne cijene od dobavljača, pa ni nastupiti sa dobrim cijenama za potrošače. Samostalno, ne mogu ni ispratiti trendove u trgovini – kaže Jovanović.
DIS je, pored svijega, ulagao i u edukaciju svojih partnera, pa je Jovanović s vrijemena na vrijeme slao svoje rukovoditelje na, kako kaže, više nego korisna savjetovanja.

Zbog uspijeha koji je postigao, danas ga opsjedaju drugi veliki trgovci, nudeći mu da postane deo njihovog franšiznog sustava. Ali on nema namjeru da mijenja „dobitnu kombinaciju“.
DIS, međutim, nije jedina tvrtka sa kojom je surađivao kroz franšizu. Do prošle godine bio je primatelj franšize američkog branda Time out. – I tržište konfekcije se teško bori sa krizom. Obujam prometa, koji je tijekom krize značajno opao, nije bio dovoljan za pokriti naše troškove – objašnjava Jovanović.
Desetogodišnje iskustvo u ovoj oblasti je, ipak, bilo pozitivno. – Od davatelja franšize smo dobijali robu, ofingere, vrećice, kompletnu opremu. Dogovarali smo kada krećemo sa popustima, akcijama, kakva će biti politika cijena. Bili smo uključeni u nagradne igre. Kada bi se Time out pojajavio u nekom od časopisa, na spisku dućana se nalazio i naš, iako smo bili franšiza. To su sve prednosti koje donosi poslovanje u okviru većeg sustava – kaže Jovanović.
Time out danas posluje direktno i ima dućan u tržnom centru u Aranđelovcu koji je, stjecajem okolnosti, u vlasništvu tvrtke Fortuna. Naime, sredinom prošle godine, Fortuna je u centru grada otvorila tržni centrar na površini od 6.000 četvornih metara. U okviru sopstvenog tržnog centra Jovanovići su vlasnici i dečije igraone, teretane, welness centra i teretane...
![]() | "Brand je veoma značajan, posebice kada poslujete u maloj sredini kakva je Aranđelovac. Ljudi se vezuju za prepoznatljiva imena", Dragan Jovanović. |
Za Jovanovića najveći benefit od ulaska u franšizni sustav je poslovanje pod poznatim brandom. – Brand je veoma značajan, posebice kada poslujete u maloj sredini kakva je Aranđelovac. Ljudi se vezuju za prepoznatljiva imena. S druge strane, poštivajući određena pravila koja uspostavlja davatelj franšize, dolazi se i do kvalitete proizvoda i usluge, što je za opstanak na duge staze od suštinske važnosti – kaže Jovanović.
Porodica Dragana Jovanovića ima još jednog poduzetnog člana koji je željeo da se okuša kao primatelj franšize. Naime, njegova kćerka je pre pola godine postala primatelj franšize turističke agencije Odeon World Travel. – Zajedno smo odlučivali s kim bismo mogli raditi. Željeli smo tvrtku koja ima poznato ime i kvalitetnu ponudu. Ako pošaljemo nekoga, primjerice, u Egipat, a klijent nije zadovoljan, on će okucati nama na vrata, zato smo željeli izaberati nekoga u čije aranžmane možemo biti sigurni – objašnjava Jovanović.
pročitajte članke

Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježilo je prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom obavezne karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.