Kako se pripremiti za ulogu primatelja franšize?

Ovako, u najboljem slučaju, zvuče prva, nasumična pitanja koja postavi sebi čovek koji ozbiljno razmišlja o pokretanju posla. Manje je važno pokreće li biznis samostalno, „od nule“, ili tako što će kupiti franšizu, pravilo je u oba slučaja isto – prije nego što poduzme bilo kakav korak, budući poduzetnik treba zastati i razmisliti što sve može biti otežavajuća okolnost ako nema dobre odgovore na ključna pitanja. Pođimo od prvog...
Koji biznis?
Ljudi ponekad, a najčešće povučeni time da će dobro zaraditi, pokrenu određeni biznis samo da bi u jednom trenutku shvatili da rade posao koji im uopće ne odgovara. Stoga, kad razmišljate o poslu, razmišljajte o sebi. Posebno ako kupujete franšizu, jer to podrazumijeva da ćete u narednih pet do 10 godina raditi posao koji ne možete napustiti tek tako, bez ikakvih obveza ili posljedica. U tom slučaju, upoznajte samog sebe i – birajte poslove u kojima ćete uživati.
Pitanja koja treba postaviti:
Što volim raditi? Što znam raditi (kakvo iskustvo imam)? Što znam dobro raditi (koje su moje posebne vještine i talenti)? Što bih radije ponudio – proizvod ili uslugu? Odgovori na ova pitanja trebala bi značajno suziti odabir poželjnih poslova i franšiza.
Postoji li tržište za to?
Ako je ikako moguće, prije nego što kupite franšizu i upustite se u biznis, trebate obavite bar minimalno istraživanje tržišta. Nije nužno opsežno i profesionalno istraživanje, ali svaki se poduzetnik može raspitati, osmotriti situaciju „na terenu“ te postaviti prava pitanja:
Na koliko potencijalnih klijenata mogu računati? Postoji li potražnja za proizvodom ili uslugom koju nudim? Koje potrebe klijenata to zadovoljava? Koji problem rješava? Radi li se o prolaznom trendu ili stalnoj potrebi? Ko su moji konkurenti? Koliko ih imam? Što oni nude? Koliko su moji proizvodi ili usluge u odnosu na njih jedinstveni ili posebni?
Koliko košta pokretanje biznisa?
Računica je jasna – da biste porenuli posao, trebate imati novca. Da biste ostali u biznisu, trebate zaraditi novac. Jedan od najčešćih razloga za neusjpeh krije se, međutim, u činjenici da primatelji franšiza nisu imali dovoljno novca u početnoj i najosjetljivijoj fazi – u fazi pokretanja i uhodavanja posla. Stoga, ne zaboravite staro dokazano pravilo: koliko god iznosila početna investicija, računajte da će vam trebati – dvostruko više.
Stavite na papir sve troškove!
Bez obzira na financijske projekcije koje ćete dobiti od davatelja franšize, bilo bi dobro da sami napravite proračun troškova i prihoda. Vizija davatelja franšize katkad može biti suviše optimistična. U idealnom slučaju, trebate sami napraviti biznis plan, kojim ćete predvidjeti stvarne troškove i procijeniti za koje se vrijeme može očekivati povrat investicije.
Prvo, procijenite koliko ćete morati izdvojiti za franšizne naknade, uređenje i opremanje lokala, namještaj i inventar, prvo punjenje robom, osiguranje, promociju i marketing prije otvorenja.
Procijenite potom koliko će vam novca trebati i za nesmetano tekuće poslovanje, to jest, nakon što počnete s radom. To je novac koji ćete ulagati (trošiti) dok se biznis ne uhoda i ne postane profitabilan, što znači da ćete u prvo vrijeme najvjerojatnije pokrivati i troškove plata i doprinosa, rente, komunalija, marketinga, osiguranja, kredita...
Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?
Imajte na umu da ovo nije samo pitanje profita, iako to jeste ključni i osnovni cilj svakog biznisa. Na kraju dana, kad se izmire sve obveze i svi troškovi, podvuče crta te sagleda koliko se zaradilo, ipak ostaje još jedno važno pitanje – jeste li zaradili dovoljno novca da možete reći bilo je vrijedno vremena, truda i energije koje ste uložili u to?
pročitajte članke

Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
Financijski model franšiznog koncepta trebao bi jezikom brojeva opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Europi, lanac esports igraonica Friendly Fire namjerava ući na tržište SAD-a.
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.