Život je pun iznenađenja
Prije nego što je odlučio „uploviti“ u poduzetničke vode, Petar Duvnjak radio je po marinama, charter kompanijama, privatnim jahtama i u prodaji jahti. Iako je nautika, kako kaže ovaj Splićanin, bila njegova „prva ljubav“, želio se okušati i kao poduzetnik u nekoj drugoj branši. Ideje za posao dugo je tražio na internetu, a sve se promijenilo kada je naišao na informaciju da dućan zdrave hrane u rinfuzi „Refužo“ – daje franšizu. Prednosti su se nizale jedna za drugom. Ne samo što je znao za ove dućane – jer je i sam kupovao u njima – već mu se i svidjelo što se radi o domaćoj tvrtki iz Splita. – Samim time je bilo lakše pokrenuti posao. Nisam morao ići negdje izvan države da bi se osposobio za ovu vrstu djelatnosti. To je, ujedno, smanjivalo troškove, što je, naravno, jako bitno za sve nas koji krećemo u privatne vode – priča on. – U konačnici, za „Refužo“ sam se opredijelio jer su bila potrebna relativno mala ulaganja u početku, a ipak, imate svoj privatni biznis –objašnjava Duvnjak što ga je sve navelo stupiti u kontakt s Nenadom Lampalovim i Joškom Brakusom, vlasnicima „Refužo“ koncepta.
Od ideje do dućana
Dućan je otvorio u listopadu 2015. Za pokretanje posla te kompletno opremanje, trebalo mu je tri i pol mjeseca, ali skoro pa svakodnevnog rada, priča Duvnjak. Suradnja s davateljima franšize tekla je, kako kaže, relativno glatko. – Davali su svoj maksimum, koliko god su mogli, budući da su se, uz moju, paralelno otvarale još tri franšizne poslovnice – objašnjava on. Dobio je, međutim, sve osnovne smjernice za uređenje prostora, ali i određenu dozu slobode – trebalo je samo „da zasuče rukave i uhvati se posla“. – Najveći izazov je bio srediti sami dućan, naći svu adekvatnu opremu i malo dati duha prostoru – željeli smo da dobije na osobnosti, kako bi se kupci osijećali ugodno prilikom kupnje – kaže. I zaista, ovaj je dućan zbog svojih murala, koji u najboljem svjetlu odražavaju zdrav duh i filozofiju „Refuža“ brzo postao prepoznatljiv među kupcima.
Foto: Refužo
– Moram napomenuti kako mi je supruga bila velika potpora u svemu ovome. Uz sav svoj stalni posao, uspijevala je pomagati i asistirati prilikom otvaranja dućana, a pomaže i danas, kad je sve više-manje uhodano – iskren je Duvnjak.
Asortiman su, kako kaže, velikim dijelom već odredili davatelji franšize. Sve što je trebalo znati o namirnicama te hrani koju prodaju, učili su tijekom dvotjedne obuke, ali čak i danas, godinu dana kasnije, uvijek se ima što novo naučiti. – Asortiman je jako širok, ne može se sve naučiti u par dana. Svi bismo mi u početku htjeli udovoljiti svojim kupcima i nabaviti sve te čudnovate stvarčice koje oni negdje vide, o kojima pročitaju ili im neko preporuči, ali Joško nam uvijek pravim savjetom kaže što stvarno ide i što je korisno za zdravlje, a što će nam, da tako kažem, kupit prašinu na polici. Ipak, asortiman uvijek širimo i pratimo trendove, ali opet gledamo da i to bude pristupačno većini, jer je sama ideja „Refuža“ da zdrava hrana bude dostupna svima – objašnjava Duvnjak.
Danas je sve ipak mnogo lakše. – Svi smo ojačali, stekli određeno iskustvo, a Joško i Nenad su nam uvijek na raspolagnju – bilo putem mobitela, maila, individualnih ili grupnih sastanaka – ma, što se kaže, i u podne i u ponoć ih možemo kontaktirati za bilo kakav savjet ili bilo što drugo – naglašava on.
Dućan se nalazi uz samu prometnicu u Vukovarskoj ulici, jednoj od najprometnijih ulica u Splitu. Lokacija svakako ima svojih prednosti, potvrđuje Duvnjak – na preklopu je čak četiri kvarta, a opet nalazi se na pristojnoj udaljenosti od ostalih „Refužo“ dućana, tako da jedni drugima nisu konkurencija. – Lokacija i utječe i ne utječe na poslovanje. Mi smo ipak specijaliziran dućan i naša ciljna skupina kupaca nisu slučajni prolaznici. Naši kupci su, zapravo, ljudi koji s razlogom dolaze u dućan – nažalost, i zbog bolesti, ali i zbog toga što se sve više okreću zdravoj hrani – objašnjava on.
Brand, ali i trud
Kad je kupovao franšizu, bio je svjestan da se time nije „pretplatio“ na siguran uspjeh. Zna da to, na kraju dana, najviše ovisi o njemu samom. – Franšiza ne znači da ćete sve dobit na gotovo i samo ubirat novce. I te kako treba zavrnuti rukave i, kako Nenad voli reći, „bacit se na prsa“. Ulaskom u sistem dobijete ime koje je poznato određenom broju ljudi i, da kažem, niste sami u svemu tome. Imate dobru osnovu za napraviti dobar posao ako ste sposobni, a ne trebate se brinuti oko dobavljača ili oko same dostave robe. Za nas je, inače, velika stvar što imamo skladište za svih osam dućana, koliko ih „Refužo“ trenutno broji, tako da to olakšava posao u samom startu – priča Duvnjak. Posao se, međutim, ne može razvijati ni bez osobnog „sastojka“ za uspjeh – za njega su to iskrenost prema kupcima i razumijevanje za njihove potrebe, ali i tegobe.
„Refužo“ u Vukovarskoj ulici u Splitu
Foto: Refužo
Od truda samog primatelja franšize ovisi i to koliko će čekati na povrat investicije. – Prema mojoj procjeni, u „Refužu“ se investicija može vratiti unutar dvije godine, a break-even možda nakon nekih šest mjeseci. Opet, mislim da je to individualno – kaže i dodaje da se od ovog posla može pristojno živjeti i da ima još potencijala za zdravu hranu i ovakve dućane. – Mislim da će uskoro svaki kvart imati po jedan dućan, kao što je u svakom portunu bilo malih dućana. Pitanje je samo koliko će ih ostat na životu... Slabo država podupire obrtnike, pogotovo nas male i mlade. No, valjda će i to krenuti nabolje – optimističan je Duvnjak.
Za sada, u dućanu radi sam. Supruga mu je, kao i u početku, najveća potpora i pomaže kad god je to moguće. S porastom prometa i posla, razumljivo je što sad razmišlja o još jednom zaposleniku. – Ne bi čovik reka, mali dućan, ali imaš radit za satrat se – papirologija, deklaracije, povrati, plaćanja... – opisuje slikovito.
Kad razmišlja o budućnosti, kaže da ništa ne isključuje te da bi rado pokrenuo još jedan posao. Optimizma, opet, ne nedostaje. – Mislim da, ako nešto stvarno želiš, uspjeh ne može izostati. A ja nikad ne mislim negativno, tako da, možda, i to ima nekakve veze. Jednog dana, ko zna, možda se i vratim u svoju nautičku branšu, te razvijem neku franšizu vezanu za nautički turizam. Život je pun iznenađenja, pogotovo u nas mladih obrtnika i poduzetnika – kaže kroz osmijeh.
pročitajte članke
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježilo je prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom obavezne karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Ljudi koji vole životinje, a žele pokrenuti posao koji će im donijeti puno zadovoljstva i dobru zaradu, trebali bi razmisliti o franšizi „Dog & Style“, poručuje vlasnik ovog koncepta. Što se sve dobiva ulaskom u ovaj sustav, a što se, pak, očekuje od primatelja franšize?
Kad se primatelji franšize nađu na jednom mjestu, razmjena iskustva je neizbježna. S godišnjeg skupa primatelja master franšize branda Husse, tim iz Hrvatske dolazi bogatiji i za jedno priznanje.
Cbweed, talijanski proizvođač i distributer proizvoda na bazi konoplje, širi poslovanje kroz franšizu i zainteresiran je razviti prodajnu mrežu širom Europe.
Sushi by A's, franšizni koncept koji se temelji na pripremi i prodaji sushija u okviru trgovačkih lanaca, proširio je mrežu u Hrvatskoj i Sloveniji te najavljuje ulazak na nova tržišta.
Najčitanije
Proizvodnja čarapa neobičnog dizajna prilično je uska branša, ali i profitabilna. Ipak, ako žele ostati konkurentni, traži se, prije svega, originalnost.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Proces traženja (regrutiranja) primatelja franšize nije nimalo lak. Kako bi se tvrtke trebale pripremiti za ovaj proces i što je potrebno za dobru promociju franšiznog koncepta?
Što mogu očekivati poduzetnici iz ove regije koji se odluče za franšizu poljske škole programiranja Coding Giants? Priča Ize Poradowske iz Poljske može biti zgodan primjer.