Čudesno putovanje do Aque

Ekaterina Stankevič
U rujnu 2011. Ekaterina Stankevič, podrijetlom iz Moskve, putovala je sa svojim suprugom i upoznavala Jadransku obalu. Prvo su obilazili Crnu Goru da bi odmor nastavili u Hrvatskoj. U starom gradu u Kotoru prvi su put vidjeli dućan branda Aqua. Trgovina ih je privukla prije svega svojim jedinstvenim „pomorskim“ dizajnom, svježinom i originalnošću. Posjetili su je i kupili nekoliko stvarčica za sebe. – Bili smo impresionirani konceptom malog turističkog dućana u kojem svatko može pronaći nešto korisno za odmor na moru, kao i vrlo lijepe suvenire i poklone – objašnjava Ekaterina Stankevič.
Tijekom putovanja svuda su nailazili na Aqua dućane – u Dubrovniku, Splitu, Trogiru, na Korčuli. U svakom su kupili nešto novo za sebe, obitelj i prijatelje. – Svi su proizvodi bili vrlo lijepi, stilizirani, a ujedno visoke kvalitete. Naravno, poželjeli smo saznati više o brandu Aqua – kaže ona.
Prve su informacije pronašli na internetu, a na službenoj stranici tvrtke vidjeli su da bi mogli kupiti franšizu. – Franšizni uvjeti su nam djelovali vrlo privlačno – s relativno niskim troškovima otvorenja trgovine, bez franšiznih naknada i velikom podrškom davatelja franšize, tvrtke Aqua Maritime, i to po pitanju opremanja dućana, obukama zaposlenika i svim ostalim što je neophodno. Sanjala sam o malom, lijepom dućanu na obali mora i moj se san polako počeo ostvarivati s brandom Aqua – kaže Ekaterina Stankevič.
Pozvali su tvrtku i predložili im otvoriti jednu ili dvije trgovine na obali Crnog mora na poluotoku Krim. Vrlo su brzo dogovorili sastanak i otišli na pregovore u Zagreb. – Taj je sastanak promijenio cijeli naš budući život. Zaista smo bili impresionirani atmosferom u tvrtki – njihovim direktorima, profesionalnim osobljem, prijateljskim stavom i željom da podijele svoje iskustvo. Nakon tog susreta bila sam apsolutno sigurna da želim raditi s njima – priča Ekaterina Stankevič.
Prije nego se upustila u novu – franšiznu avanturu, radila je kao viša menadžerica u velikoj trgovinskoj tvrtki u Moskvi, distributeru poznatih europskih modnih i kozmetičkih brandova za tržište Rusije (Clarins, Yves Saint Laurent, BPI, Chantelle). Njezin suprug, koji joj je pomogao u vezi s pravnim pitanjima oko Aqua franšize, odvjetnik je po profesiji. U Moskvi su živjeli sve do te 2011. i sudbonosnog putovanja na Jadransku obalu.
Foto: Aqua – Zlatni Pjasci, Sunčev breg i Varna
Za pokretanje biznisa na Krimu odlučili su se jer su tamo provodili dosta vremena – imali su i vlastiti apartman u kojem su boravili tijekom ljeta, te su jako dobro poznavali regiju. U to vrijeme, Krim je bio veoma dobro mjesto za razvoj branda poput Aque. Priroda na Crnomorskoj obali na Krimu jedinstvena je i prelijepa, priča Ekaterina Stankevič, klima suptropska, s vrlo opuštenom atmosferom. Ljetovališta su bila popularna među turistima iz ostalih dijelova Ukrajine, Rusije i drugih zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, nekih zemalja Istočne Europe i Turske. Broj turista, prema njenim riječima, svake je godine rastao i Krim je postojao turistički razvijena destinacija.
– Odlučila sam da u početku otvorim dva dućana – jedan u gradu Jalte i drugi u Balaklavi, dijelu Sevastopolja. Sa velikom potporom Aqua tima, u svibnju 2012. dućani su otvoreni. Bili su na izuzetno dobrim lokacijama i već u prvoj sezoni postigli odličan uspjeh. Postali su popularni i među turistima i među lokalnim stanovništvom – kaže ona. Bio je to razlog što se odlučila otvoriti još jedan dućan sljedeće sezone – u resortu Gaspra, nedaleko od Jalte.
U ljeto 2013. vodili su tri vrlo uspješne suvenirnice na Krimu i bili spremni za daljnje širenje branda Aqua u Ukrajini. Pošto su imali veliku potražnju potrošača iz Odese, odabrali su ovaj, kako kaže, prelijepi grad za sljedeću destinaciju u Ukrajini. – Dakle, početkom 2014. naša je tvrtka imala tri dućana, spremali smo se za novu sezonu i pripremali otvaranje dućana u Odessi. Nažalost, ruska aneksija Krima srušila je naše planove – kaže Ekaterina Stankevič.
Ekonomija Krima je, kako kaže, odmah doživjela kolaps, sve su banke bile zatvorene, a račun tvrtke blokiran. Svi međunarodni letovi bili su otkazani, a međunarodna trgovina zaustavljena. – Postalo nam je potpuno jasno da Krim u bliskoj budućnosti ne može biti turistička destinacija u razvoju kao ranije. Umjesto toga, Krim je postao „siva zona“ i shvatili smo da Aqua ne može više poslovati na Krimu – objašnjava Ekaterina Stankevič.
Prvi koji su ih pitali kako bi im mogli pomoći u toj situaciji bili su Žuva i Gordan Kolar, vlasnici tvrtke Aqua Maritime. – Ne mogu pronaći dovoljno riječi zahvalnosti njima i svim ljudima iz Aque za njihovu bezrezervnu pomoć i potporu u tako teškom trenutku – prisjeća se Ekaterina Stankevič.
Ona kaže da su tada imali dva cilja – spasiti tvrtku i prisustvo branda Aqua u Ukrajini i nastaviti svojim načinom života i suradnju s hrvatskom tvrtkom. Nije se željela vratiti u Moskvu, niti je htjela razmatrati tu mogućnost.
S obzirom da je dućan u Odessi bio spreman za otvorenje, uz pomoć davatelja franšize, upoznali su Irinu Stratenko iz tog grada, koja je također sanjala otvoriti Aqua dućan. Uz dozvolu davatelja franšize, kontaktirali su je i predložili da zajedno otvore dućan, te da njihova ukrajinska tvrtka prijeđe u njezine ruke. Dogovor je uspio te su ubrzo zatvorili sve svoje dućane na Krimu, a opremu i zalihe poslali u Odesu, gdje je tvrtka i preseljena. Na mjesto direktorice imenovana je Irina Stratenko u čije vlasništvo uskoro prelazi i tvrtka. Unatoč svim poteškoćama u svibnju 2014, dućan u Odessi počeo je s radom i do danas posluje uspješno.
Foto: Aqua – Nesebar, Bugarska
U isto vrijeme, s davateljem franšize odlučuju pokrenuti poslovanje na obali Crnog mora u Bugarskoj. Tu su zemlju odabrali zbog dugačke obale, dobro razvijenih i popularnih resortova, ali i zakonodavstva koje je veoma naklonjeno biznisu. Poslovanje su započeli već krajem travnja 2014.
– Bila je to potpuno nova zemlja i novo tržište za mene. Bilo je vrlo interesantno započeti posao sa Aquom u novim uvjetima, niti malo jednostavnim. Nismo imali dovoljno vremena pronaći odgovarajuće lokacije, radnike, niti dovoljno vremena za sva pravna pitanja – objašnjava ona.
Bez obzira na sve, uz pomoć davatelja franšize, u srpnju 2014. otvorili su tri franšizna dućana – u Varni, resortu Zlatni Pjasci i Sunčev breg. Sve vrijeme su imali snažnu potporu i pomoć davatelja franšize. Pored ovih dućana, danas imaju još jedan, u starom gradu Nesebara.
Franšizing je za nju postao prilika da se tržišta širom svijeta upoznaju sa novim idejama, poslovnim rješenjima, uz minimalan rizik, budući da se koristi uspješan poslovni model. – Primjerice, nama je davatelj pomogao u pravom izboru lokacija, izgledu dućana i početnim zalihama. Dizajneri davatelja napravili su finalne pripreme pred otvorenje dućana, a treneri obučili radnike. Za nas je vrlo važno što se uvijek možemo obratiti za savjet i dobiti ga u kratkom roku – kaže ona.
Bugarska, prema njezinim riječima, ima dobro poslovno okruženje, jasnu regulativu i relativno niske poreze. Brine, međutim, što se negativan utjecaj političke i ekonomske krize u Rusiji i Ukrajini odražava i na turistički promet u ovoj zemlji. I pored toga, kako kaže, za brand Aqua budućnosti svakako ima.
pročitajte članke

Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Suzana Daković iz Banjaluke prvi je primatelj franšize "Dvije šmizle". Sljedeće godine, slavi deset godina poslovanja.
Brosh je za sada otvorio dvije franšizne trgovine nakita, a Marina Erhartič, vlasnica koncepta, otkriva profil idealnog kandidata za primatelja i u kojim bi mjestima otvorili franšize
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
Najčitanije

Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Fitbar, jedinstveni koncept restorana zdrave hrane, ove godine slavi desetljeće poslovanja. Nakon otvaranja tri restorana u Beogradu i sticanja dragocjenog iskustva, odlučili su ponuditi franšizu. Prva je otvorena u Mostaru.
„Sve što smo do sada postigle je rezultat ogromne ljubavi, energije, želje i upornosti“, kažu Maja i Arnela, dvije mame i prijateljice koje stoje iza brenda Pepetuška, pod kojim se od 2016. prave i prodaju posve jedinstvene, personalizirane lutke.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Sarajevski CHIPAS otvorio je novi, reprezentativni objekt koji će pod još jednim krovom ponuditi sve po čemu je poznat – slani i slatki meni, specifičan interijer, domaćinsku atmosferu. Nova centralna kuhinja, pak, bit će ključna potpora primateljima CHIPAS franšize.